2014-09-22, 23:21
Medlem
Hejsan!

Detta är första gången jag skriver här på flashback så det kan vara så att jag skriver på helt fel ställe..

Jag har i allmänhet alltid varit en frisk person med väldigt få insjukningar under min tid på jorden. Jag fick halsfluss för första gången när jag studerade i London hösten 2012, jag blev då väldigt dålig med hög feber och kräkningar etc. Eftersom jag tidigare bara haft vinterkräksjukan och vanlig hederlig feber så tyckte jag att jag inte behövde uppsöka läkare då dessa sjukdomar går över av sig självt efter max en vecka. Efter en vecka hade jag fortfarande mycket hög feber så jag valde då att uppsöka läkare. Snabbtestet för bakteriell halsfluss kom ut negativt och fick då ta en massa blodprov. Läkaren skrev ut antibiotika och jag blev bättre efter bara ett par dagar! Jag har sedan dess fått halsfluss 6 gånger... De senaste gångerna var Nov 2013, April 2014, Juli 2014 och nu September 2014. Dessa insjukningar tär på både min kropp och mitt psyke då jag varje gång förlorar massa vikt (9kg senast) och missar jobb, gym, semestrar etc. Det är nu så att jag har pratat med min läkare om att ta bort mina halsmandlar då jag lider så oerhört av detta och efter mycket om och men så gick han med på att skicka en remiss till halsdoktorn så att jag kan gå och klaga hos hen (väntetid ca 3 månader). Saken är den att jag har fått jobb i London fr.o.m 1 Okt och det kan bli svårt för mig att flyga hem bara för att gå på ett läkarbesök..

Har någon varit i samma situation som mig?
Finns det något speciellt jag kan göra/undvika för att minimera risken att få dessa återfall?

Jag kommer givetvis att på sikt försöka få dessa mandlar bortopererade men då jag har landat ett grymt jobb som Corporate Trader i London så vill jag inte börja min 6 månaders probation period liggandes i sängen..

Tacksam för tips från erfarna/pålästa.

MVH

Fraggel2014
Citera
2014-09-22, 23:31
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Du menade säkert att testet var positivt inte negativt

Förr så hade jag halsfluss två gånger per år, säkert i mina 25 första levnadsår så jag vet hur det är. Nu har jag aldrig halsfluss längre och ärligt talat kan jag inte med säkerhet säga varför. Den ända skillnaden är att jag ändrade mina kostvanor...

Det jag egentligen ville säga, var att även om du opererar bort halsmandlarna så kan du fortfarande få halsfluss. Det är alltså ingen "mirakelkur" om man säger så.
Citera
2014-09-23, 00:17
Medlem
Nej testet har varit negativt alla gånger de har gjort testet men tydligen är så fallet för många.. Har alltid testat mig för körtelfeber men det har också alltid varit negativt. Har dock haft alla andra symptom för halsfluss. OK, får jag fråga hur din kost ser ut i runda slängar? Kan ju vara något att tänka på då jag äter mycket skräpmat.

Har hört från flera som hade stora problem med halsfluss och efter att ha opererat bort dem så har det inte återkommit. Immun blir man kanske inte men det verkar som att det är ett steg i rätt riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in