• 1
  • 2
2005-09-07, 18:18
Bannlyst
Igår käkade jag Quorn för första gången. Själv tyckte jag att det smakade mycket bra. För er som inte vet vad Quorn är, kolla här. Quorn-bullarna hade ett högre värde av protein än till exempel Quorn-färs etc. 22 gram av 100 för att vara exakt. Det är inte helt illa, med tanke på att tonfisken jag äter har 25 gram protein av 100. Sedan är proteinet i Quorn fullvärdigt (alla aminosyror), så Quorn borde kunna fungera som proteinkälla för folk som tränar seriöst (bortsett från att det är så jävla dyrt, men det är ju givet)?
Citera
2005-09-08, 09:19
Medlem
Det verkar bra om man ska tro deras hemsida, men vem säljer deras produkter?
Citera
2005-09-08, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fullodum
Det verkar bra om man ska tro deras hemsida, men vem säljer deras produkter?
Marlow industries eller något, de har patent på Quorn, så det är därför det är så dyrt :/ Bara de som får sälja Quorn, finns ju ingen konkurrans: inga låga priser. Men jag måste fan erkänna att jag är imponerad; det smakar ju fan som äkta kött.
Citera
2005-09-08, 13:17
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
det smakar ju fan som äkta kött.

det gör det absolut INTE, dessutom är konsistensen helt fel
känns verkligen att det är svamp. det är för lätt för sin volym tycker jag åxå om man jämför med kött.

KÖTT är gud.
Citera
2005-09-08, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
känns verkligen att det är svamp. det är för lätt för sin volym tycker jag åxå om man jämför med kött.

KÖTT är gud.
Visst, jag kanske tog i en aning, men du får hålla med om att det inte är långt ifrån? Sen beror det på givetvis hur man tillagar det; värmer du i mikron så smakar det annorlunda än om du t.ex. steker/grillar/friterar det. Smakar som svamp kan jag dock inte hålla med om. Hade jag varit ovetande vad det var och någon sa att det var svamp medan jag käkade Quorn så hade jag blivit chockad.

Men frågan är: hur lämplig är Quorn som träningsmat i jämnförelse med t.ex. tonfisk/ägg etc.
Citera
2005-09-08, 15:31
Medlem
mrtwinlabs avatar
Quorn är mig veteligen ett ok substitut för kött, men jag har hört talas om att det skall finnas risk för allergier (???) vid för stort intag.
Detta är bara ngt jag har hört, så det kanske är skitsnack.

Hur som helst, gott är det, men hur "bra" proteinet är vet jag inte.

Ngn annan kanske vet?
Citera
2005-09-08, 16:08
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj

KÖTT är gud.

Jag tycker det är helt ok, man får tänka på att man måste krydda det, precis som vilket kött som helst. Testa att stek ett paket köttfärs utan att krydda den så får du se hur gott det är!
Citera
2005-09-08, 22:41
Medlem
PokerMikes avatar
quorn går väl aldeles utmärkt som proteinkälla om du vill gå den dyra vägen. MEn direkt efter fräning så kan skaru smälla i dig mkt snabba kolhydrater, samt protein. Så köp gainers!
Citera
2005-09-08, 22:43
Medlem
onits avatar
Tal man quorn, ar det en utmarkt foda! Tror jag...innehaller inte mycket fett men fibrer, proteiner och mineraler.

Forskrackligt att det ska vara sa hutlost dyrt..
Citera
2005-09-08, 23:45
Medlem
Quorn finns ju för fan att köpa på konsum...
Citera
2005-09-09, 01:52
Medlem
Som underhållsprotein är det ju helt ok (fyller samma funktion som tonfiskmm...) Men Det är ju inget snabbt prottein som vassle (gärna hydr.) som är det optimala efter träning då man skall ta upp det fort.

Och angående smaken är det nästan skammligt likt (men dyrt, och sen är ju kött kött)
Citera
2005-09-09, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrtwinlab
Quorn är mig veteligen ett ok substitut för kött, men jag har hört talas om att det skall finnas risk för allergier (???) vid för stort intag.
Detta är bara ngt jag har hört, så det kanske är skitsnack.

Hur som helst, gott är det, men hur "bra" proteinet är vet jag inte.

Ngn annan kanske vet?
Det finns vissa som är allergiska mot Quorn, men det är en minoritet som är ännu mindre än till exempel glutenallergi etc. Så bara för att en del kan vara allergiska mot Quorn så betyder det inte att det är farligt; folk är allergiska mot många matkällor. Men anti-Quorn grupper har givetvis tagit tillfället i akt och förstorat upp saken. Inget att bry sig om ifall du inte är allergisk mot Quorn.

En neutral artikel om detta finns att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Quorn och om allergi delen här http://en.wikipedia.org/wiki/Quorn#Controversy
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in