2014-09-23, 09:06
Medlem
Fan vad kul läsning, grattis till nytt jobb och nytt bättre liv

Om du har lust att berätta skulle det vara intressant läsning
hur det är att vara hos kfm (kronofogden). Jag har lite frågor
och jag försöker inte vara dryg om det verkar så.

Du kan alltså inte ta lån till bostad eller bil osv? Hur påverkar det ditt vardagsliv?
Är det något som gör dig sömnlös, eller påverkar det dig inte speciellt mycket?

Hur många år kommer du finnas med i kfm:s system med betalningsanmärkning?
När är du fri så att säga?

Hur har ditt liv påverkats generellt sett, med all kontakt med kfm och inkasso osv?

Tack för på förhand.
Citera
2014-09-23, 09:35
Medlem
Nohulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambienbear
Det skulle vara sjysst om jag i alla fall fick ut min första lön utan utmätning så att jag kunde investera i en ny dator, nya kläder och julklappar.

Helvete vad idiotiskt detta låter. Hoppas jag inte hade reagerat på samma sätt om jag var i din sits.
Citera
2014-09-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nohulo
Helvete vad idiotiskt detta låter. Hoppas jag inte hade reagerat på samma sätt om jag var i din sits.
Men det är väl klart att den stackars bidragssnylterskan ska få unna sig lite lyxkonsumtion istället för att göra rätt för sig? En sväng inom bolaget hinner hon nog med också, en bib såhär på tisdagsmorgonen går väl före att betala sina skulder...
Citera
2014-09-23, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Grattis och lycka till med jobbet...

1) Kontakta de som du har skulder hos som har hamnat hos KFM (CSN o.s.v.)
och försök få dom att ta tillbaka ärendet från KFM mot att du går med på en avbetalningsplan.
(Svårt , men det går i vissa fall..)

2) KFM gör väldigt sällan upp en avbetalningsplan men jag har sett det i enstaka fall....

Som Raxbahn skrev , "Har för mig att Kronofogden söker 2 ggr om året. Hur ofta inkassobolag söker vet jag inte men det låter rimligt att du kommer att få de första lönerna orörda."

Så kan det vara att ärenden ligger hos inkassobolagen (Alltså dom har sökt via KFM -> Ingen utmätning kunde ske -> Tillbaka till inkassobolagen) och därmed kan du göra upp om en avbetalningsplan lätt med dom.

Försök få till detta snarast då det lönar sig för dig rent ekonomiskt - och lycka till än en gång.

Varför citerar du mig för det?

Ett år tar det för kfm att börja plocka av dig pengarna, så gör upp en avbet plan direkt.
Annars kommer dom ta HELA din lön minus hyra + el (alltså boendekostnader) sen får du behålla cirka 4000 kronor efter boendekostnaderna är betalda.

Detta är den exakta sanningen.
Citera
2014-09-23, 11:32
Medlem
Inaniss avatar
Tycker du väntar första månaden och använder pengarna på det som är nödvändigt. Månaden efter kontaktar du kronofogden och säger att du nu har jobb och vill göra upp en avbetalningsplan för att betala skulderna.
Citera
2014-09-23, 11:36
Medlem
Beaver14s avatar
Grattis till jobbet!

Som f.d. kronoinspektör (indrivare) kan jag berätta hur det i alla fall gick till för fyra år sedan då jag jobbade på KFM.

När en utredning genomförs och avslutas, avslutas den genom att inspektören gör en bedömning över hur gäldenärens (dina) förhållanden kan tänkas förändras i framtiden. Utifrån den bedömningen lägger man en bevakning på mellan 12 och 24 månader. Om inget annat händer (dvs tips från allmänheten) så kan du uppskatta tiden tills KFM kommer att utreda dig från när du senast fick hem ett besked om genomförd tillgångsutredning och utmätningsförsök.

Ang. tips från allmänheten så var det iaf på min tid inte helt ovanligt att grannar ringde in och sa att den och den personen har minsann fått jobb nu för han har köpt bil, massa nya kläder, jada jada. Är det något konkret att gå på kan man starta en ny utredning med det som grund.
Citera
2014-09-23, 11:39
Medlem
MASSAGATTIs avatar
TS

Då jag själv vart i samma sits så finns det bara en sak att göra och det är att kontakta KFM och göra upp en avbetalningsplan. Den blir bra mycket mildare då du kan sockra den med lite lögner och då slipper bli robbad så du får riksnormen kvar. En arbetskamrat sket i och kontakta KFM och skratta gott åt mig som var dum o gjorde upp en deal,de robbade han på varenda korvöre förutom riksnormen. Jag fick 3000:- över normen pga att JAG kontaktade KFM.

Så sluta tänk TS och ta tjuren vid hornen o betala av fortast möjligast.

Grattis till anställning o lycka till
Citera
2014-09-23, 11:58
Medlem
Avskedsfestens avatar
Grattis till jobbet!
Du har inte funderar på att gå tillbaka och dricka lite? Bara lite smått så det känns bättre att betala av skulderna? Kan ibland lätta en börda om man belastar en annan.
Lycka till iaf!
Citera
2014-09-23, 12:08
Medlem
Barrington1975s avatar
Jag har inte hunnit läsa hela tråden. Men jag kan svara med 100% säkerhet. Jag är arbetsgivare och jag har haft två personer anställda med löneutmätning under årens lopp.

Kronofogden kommer inte få reda på att du har ett jobb fören det att du deklarerar. Då ser dom att du har inkomst och vem som är din arbetsgivare. Först då kommer de att kontakta din arbetsgivare och begära löneutmätning.

Dom utmäter inte hela lönen värja månad utan du kommer att få ha kvar ett förbehållsbelopp varje månad. Hur mycket det är varierar från fall till fall.

Så så länge du inte kontaktar kronis och berättar att du har ett jobb så kommer du slippa löneutmätning. Ringer du dit själv nu och vill göra en avbetalningsplan så finns nog en ganska stor risk att du åker på utmätningen redan nu. Annars dröjer det tills hösten 2015.
Citera
2014-09-23, 12:47
Medlem
nuwns avatar
27k/månaden ? Fan gör jag för fel? Får nog ta till flaskan några år som ts
Citera
2014-09-23, 13:41
Medlem
SkurtDenOndas avatar
När det gäller avbetalning till inkasso så brukar dessa alltid vilja att man ska betala 150-250 spänn i någon sorts startavgift och sedan vill de skicka ut en räkning varje månad som kostar en 50 spänn per gång. Detta kan man komma undan genom att säga att man betalar in själv varje månad... Ett tips bara som sparar en massa pengar.
Citera
2014-09-23, 13:57
Medlem
Conceptions avatar
Jag förstår inte heller TS resonemang riktigt.

Är det inte bättre att bli av med skulden så snart som möjligt än att dra på sig mer ränta och avgifter?

MÅSTE TS ha en ny dator för att kunna jobba hemifrån så SKA det vara något som företaget TS jobbar på skall hjälpa till med. De ska se till så möjligheten finns att jobba hemifrån om TS tvingas till det. Detsamma gäller arbetskläder om det nu är någon speciell klädkod.

Jag tycker det mer låter som TS vill unna sig lyxkonsumtion i mina öron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in