2014-09-21, 13:30
Medlem
Hej! Tänkte om någon har kunskap om detta...
Kort historia:
Jag beställer ett måttanpassat kök av ett köksföretag. Jag står som beställare för köket. En månad innan utsatt leveransdatum avlider jag.

Vad händer nu?
Citera
2014-09-21, 13:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Hej! Tänkte om någon har kunskap om detta...
Kort historia:
Jag beställer ett måttanpassat kök av ett köksföretag. Jag står som beställare för köket. En månad innan utsatt leveransdatum avlider jag.

Vad händer nu?

Fakturan läggs på dödsboet.
Citera
2014-09-21, 13:36
Medlem
Företaget får betalt av dödsboet om det finns tillgångar där.
Citera
2014-09-21, 13:47
Bannlyst
så ni menar att köket kommer levereras till den dödes lägenhet fast han är död?
eller menar ni att han får betala utan o få nått kök?
Citera
2014-09-21, 13:51
Medlem
Jag var givetvis en metafor för någon annan, vore konstigt annars. Jag kontaktade företaget som inte ville uppge om dem ännu producerat köket. Han sa att vi kanske kunde komma överens att jag stod för en viss procent av slutpriset (som skulle vara mycket mer med arbetskostnaden). När jag frågade vad den procenten skulle hamna på "mellan tummen och pekfingret" ville han inte svara på det heller... Tycker det känns som att dem ska fläska på som fan nu...
Citera
2014-09-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erhhhhh

Köket ska levereras till den avlidnes bostad och dödsboet ska stå för fakturan. Väljer dödsboet att avbeställa köket så ska de ändå betala fullt pris (om de inte kommer överens med köksföretaget om lägre avgift förstås).
Citera
2014-09-21, 13:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Jag var givetvis en metafor för någon annan, vore konstigt annars. Jag kontaktade företaget som inte ville uppge om dem ännu producerat köket. Han sa att vi kanske kunde komma överens att jag stod för en viss procent av slutpriset (som skulle vara mycket mer med arbetskostnaden). När jag frågade vad den procenten skulle hamna på "mellan tummen och pekfingret" ville han inte svara på det heller... Tycker det känns som att dem ska fläska på som fan nu...

Är du dödsboförvaltare? Vad står egentligen i avtalet? När ska köket vara levererat? Du ska inte acceptera någon löpande räkning-uppgörelse med en, till synes, halvoseriös hantverkare..
Citera
2014-09-21, 13:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erhhhhh

Om tillverkaren inte fått reda på dödsfallet så kommer det såklart att levereras.

Skall man tänka längre så är det ju även såhär att man brukar betala 30% av köket vid beställning, 40% vid leverans och 30% efter installation (om man beställt det).

Standarsavtalet är kunnat varorna tillhör säljaren till dess att full betalning erlagts. Så,,om dödsboet inte kan betala så har tillverkaren sannolikt all rätt st ta tillbaka köket, och behålla de pengar som redan betalats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in