• 1
  • 2
2014-09-21, 12:50
Medlem
particulum1s avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Inner_peace

Många människor tänker nog säkert minst en gång i sitt liv på världsfred och hur det går att uppnå för mänskligheten ur ett kollektivt anseende, tyvärr är ju världsfred en ganska tung tanke att tänka på och man känner sig rätt oförmögen och liten för att kunna åstadkomma ens i närheten av något sådant när man tänker på det.

Jag skulle vilja lyfta fram möjligheten att detta (inre frid/sinnesfrid) är den största och kanske bästa vägen att gå om något som världsfred ska kunna etablera sig hos den mänskliga arten, detta är ju en fråga om en individuell revolution av det mänskliga sinnet (kanske även medvetande), många tänker nog kanske att världsfred kanske uppnås genom samarbete, politik eller andra "externa" faktorer, jag vill påstå att detta är det sättet (kanske också det enda) som mänskligheten har som möjlighet att uppnå kollektiv fred som art.

Diskussionsmaterial;
1. Vad tycker du om min förhållning till kollektiv fred för den mänskliga arten?
2. Vad har du för uppfattning, erfarenheter samt kunskaper om denna betydelsen? Vad betyder inre frid/sinnesfrid för dig?

Jag är en ganska enkel och simplifierad person som tycker om att hålla saker kort och enkelt, för mig betyder inre frid/sinnesfrid; frihet eller frigörelse från tankar.
Citera
2014-09-21, 12:57
Medlem
derivats avatar
Att man har anpassat sig i rådande kultur/sitution. Inte nödvändigtvis respekterar den eller håller med utan accepterat den för vad den är.
Citera
2014-09-21, 12:58
Bannlyst
Det samhälle som vi lever i nu är extremt dåligt för folk som vill ha inre frid. Jag har som mål i livet att leva på mina egna villkor och göra mig fri från det mentala slaveriet som staten har fått oss att leva i.

Vad vill du göra med ditt liv? Du vill knappast jobba resten av ditt liv, eller hur?

Inre frid för mig betyder att man lever ett andligt liv och slutar oroa sig och stressa. När man har mediterat och levt andligt i några år så märker man nog hur härligt det är. Man ska sluta med att följa strömmen och upptäcka sin egen sanning.
Citera
2014-09-21, 13:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrutte-fjutte
Vad vill du göra med ditt liv? Du vill knappast jobba resten av ditt liv, eller hur?

Beror väl på vad man definierar som "jobba", för att uppnå någonting kollektivt så måste man jobba på ett eller annat sätt, en samhälle kan inte gå framåt om det finns människor i samhället som inte är villiga att investera sin personliga tid i att förbättra samhället och på så sätt även befolkningen. Som vetenskapsman till exempel är man tvungen att jobba för att göra nya upptäckter, som programmerare måste man jobba för att kunna skapa nya program. Man måste även jobba för att kunna få mat och vatten på bordet samt el att konsumera för att driva sina teknologiska verktyg så som datorer.

Hur tycker du annars ett samhälle skulle gå framåt om ingen skulle vara "villig" att jobba, vem ska ta hand om dig hade du tänkt? Ordna mat åt dig, ordna vatten åt dig samt ge dig elektricitet så att du kan bruka din dator, som du gör nu.
Senast redigerad av particulum1 2014-09-21 kl. 13:16.
Citera
2014-09-21, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Beror väl på vad man definierar som "jobba", för att uppnå någonting kollektivt så måste man jobba på ett eller annat sätt, en samhälle kan inte gå framåt om det finns människor i samhället som är villiga att investera sin personliga tid i att förbättra samhället och på så sätt även befolkningen. Som vetenskapsman till exempel är man tvungen att jobba för att göra nya upptäckter, som programmerare måste man jobba för att kunna skapa nya program. Man måste även jobba för att kunna få mat och vatten på bordet samt el att konsumera för att driva sina teknologiska verktyg så som datorer.

Hur tycker du annars ett samhälle skulle gå framåt om ingen skulle vara "villig" att jobba, vem ska ta hand om dig hade du tänkt? Ordna mat åt dig, ordna vatten åt dig samt ge dig elektricitet så att du kan bruka din dator, som du gör nu.
Man kan se till att leva självförsörjande, odla egen mat, skaffa ett litet vindkraftverk. Då ska du se att man inte har lika mycket att betala och man kan jobba mycket mindre. Då slipper man slita 5 dagar i veckan på ett jobb man hatar.
Citera
2014-09-21, 13:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Man kan se till att leva självförsörjande, odla egen mat, skaffa ett litet vindkraftverk. Då ska du se att man inte har lika mycket att betala och man kan jobba mycket mindre. Då slipper man slita 5 dagar i veckan på ett jobb man hatar.

Absolut, men strävar vi då framåt som kollektiv art?
Sen av liten nyfikenhet undrar jag också; är du självförsörjande i dagsläget? Om du inte är, varför är du inte?
Senast redigerad av particulum1 2014-09-21 kl. 13:21.
Citera
2014-09-21, 13:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Då slipper man slita 5 dagar i veckan på ett jobb man hatar.
Med en inre frid/sinnesfrid slipper man hata sitt jobb, oavsett vad man jobbar med.
Citera
2014-09-21, 13:24
Bannlyst
Citat:
Absolut, men strävar vi då framåt som kollektiv art?
Sen av liten nyfikenhet undrar jag också; är du självförsörjande i dagsläget? Om du inte är, varför är du inte?
Inte för tillfället. Jag spara pengar just nu för att göra saken lite enklare.
Citera
2014-09-21, 13:29
Bannlyst
jag har en slags inre sinnesfrid när jag sitter på sporthojen och kör aktivt , sedan på vinterhalvåret kan jag må rätt dåligt iomed min ryggsmärta blir värre med kylan och att jag inte någonsin varit någon vintermäniska , låser in mej i verkstaden och pysslar i mörkret och bara väntar ut våren
Citera
2014-09-21, 14:27
Medlem
Inre frid är för mig en känsla som uppstår när jag låter mig omsvepas av det böljande nuet. Ett tillstånd då tiden blir likt en känsla och endimensionell punkt; och ingen medveten tankekonstruktion, som mer kan liknas vid en linje.

Även insikten om att det är totalt onödigt att irritera sig på, eller må dåligt över, sådant som är bortom ens kontroll, ger utrymme för ett inre lugn att ta plats.

Stillade tankar, kontrollerad andning och fokus -- total kapitulation inför den kraftfulla förnimmelsen av att existera.

NFFNSNC.
Citera
2014-09-21, 14:30
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Vad betyder inre frid/sinnesfrid för dig?
När tankar kommer och går men du är oförändrad. "Det spelar ingen roll". Stress betyder att tankar fastnar och skapar oreda, lidande och besvär. Inre frid är när tankarna känns som en lätt bris, och under stress känns tankarna som vindar och orkaner.

Citat:
Jag är en ganska enkel och simplifierad person som tycker om att hålla saker kort och enkelt, för mig betyder inre frid/sinnesfrid; frihet eller frigörelse från tankar.
Existerar tankar fortfarande vid frigörelse eller är de försvunna helt och hållet?
Citera
2014-09-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
När tankar kommer och går men du är oförändrad. "Det spelar ingen roll". Stress betyder att tankar fastnar och skapar oreda, lidande och besvär. Inre frid är när tankarna känns som en lätt bris, och under stress känns tankarna som vindar och orkaner.

Stress kan ju även utlösas av rent fysiska orsaker. Kan man då vara oförändrad och låta stressen komma och gå, på precis samma vis som med tankarna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in