• 1
  • 2
2014-09-20, 23:43
Medlem
Hej!

Har precis lånat en MAC av en kompis och bytte namn på användaren(som är admin) så det står mitt namn uppe i det högre hörnet. Men när jag öppnar terminalen så står det namnet på datorn(kompisens namn) och sens hans användarnamn innan dollartecknet. Hur kan jag ändra detta till mitt namn eller går det inte?
Citera
2014-09-20, 23:47
Medlem
Systeminställningar -> Delning -> Datorns namn

Det är korrekt att namnet på datorn och namn enskilda användare är olika saker.
Citera
2014-09-21, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hej!

Har precis lånat en MAC av en kompis och bytte namn på användaren(som är admin) så det står mitt namn uppe i det högre hörnet. Men när jag öppnar terminalen så står det namnet på datorn(kompisens namn) och sens hans användarnamn innan dollartecknet. Hur kan jag ändra detta till mitt namn eller går det inte?

Skulle aldrig rekommendera att ändra kortnamnet på din användare, det leder bara till strul, skapa en ny istället och för över dina filer till det kontot
Citera
2014-09-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Systeminställningar -> Delning -> Datorns namn

Det är korrekt att namnet på datorn och namn enskilda användare är olika saker.

Okej tack ändrade det nu, och då försvann ena namnet till vänster i terminalraden. Men hans namn på hans användarkonto verkar stå kvar även fast jag bytt namn på kontot till mitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Skulle aldrig rekommendera att ändra kortnamnet på din användare, det leder bara till strul, skapa en ny istället och för över dina filer till det kontot

Okej hur skapar jag en ny?
Senast redigerad av pkj 2014-09-21 kl. 09:58.
Citera
2014-09-21, 10:25
Medlem
om du vill ändra om det namnet måste du byta namn på hemma mappen, det gör du genom att navigera till /Användare och där duplicera användar mappen och döpa kopian till vad du vill att den ska heta.

sen går du till system inställningar > användare och grupper > högerklicka på användaren och välj "avancerade inställningar" -> där ändrar du kontonamn till det du vill att det ska vara, samt ändrar hemma map till hemma mappen med det nya namnet.

om du vill göra det lätt för dig och bara skapa en ny användare gör du det genom att trycka på + i system inställningar -> användare och grupper
Citera
2014-09-21, 11:48
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
om du vill ändra om det namnet måste du byta namn på hemmamappen, det gör du genom att navigera till /Användare och där duplicera användarmappen och döpa kopian till vad du vill att den ska heta.
Kan bli problem med behörigheterna. Rekommenderas inte då det finns bibliotek och .plist-filer kopplade till användaren.
Citat:
Ursprungligen postat av e.
om du vill göra det lätt för dig och bara skapa en ny användare gör du det genom att trycka på + i systeminställningar -> användare och grupper
Helt klart bättre och säkrare.
Senast redigerad av Andreasvb 2014-09-21 kl. 11:52.
Citera
2014-09-21, 15:11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kan bli problem med behörigheterna. Rekommenderas inte då det finns bibliotek och .plist-filer kopplade till användaren.

Helt klart bättre och säkrare.

En liten synpunkt: Om man gör enligt instruktionerna från e. så ändras rättigheterna när man loggar in med det nya kontot och det brukar funka bra, har gjort detta massor av gånger utan problem. Det är även det officiella sättet som Apple själva rekommenderar.
Citera
2014-09-21, 17:31
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
En liten synpunkt: Om man gör enligt instruktionerna från e. så ändras rättigheterna när man loggar in med det nya kontot och det brukar funka bra, har gjort detta massor av gånger utan problem. Det är även det officiella sättet som Apple själva rekommenderar.
Bara om man tar t.ex. dokument och bilder, inte hela Bibliotek-mappen.
Eller så använder man Flyttassistent.
Citera
2014-09-21, 18:27
Medlem
Okej ska nog göra det. Men hittade nu om jag gick till avancerade inställningar att jag kan ändra kontonamn och hemmamapp. Men det är inte säkert eller? För blir lättare då, eftersom jag slipper installera om allt och fixa med grejjer.
Senast redigerad av pkj 2014-09-21 kl. 18:32.
Citera
2014-09-21, 18:29
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej ska nog göra det. Men hittade nu om jag gick till avancerade inställningar att jag kan ändra kontonamn och hemmamapp. Men det är inte säkert eller?
Du missade den röda texten?
Citera
2014-09-21, 18:32
Medlem
Citat:

Öhm, varför skulle det bli problem med behörigheter om man gör det från användaren som äger alla filer? allt i hemkatalogen ägs av användaren och ska bara användas av den användaren som gör ändringen, om man duplicerar mappen så kopierar man även filbehörigheterna.

med det sagt så skulle jag ändå rekommendera att skapa ny användare, mindre bökigt om man känner sig osäker på vad man gör

edit

i värsta fall är det bara att ändra behörigheter med "sudo chown -R användarnamn:användarnamn" i terminalen
Senast redigerad av e. 2014-09-21 kl. 18:36.
Citera
2014-09-21, 18:34
Medlem
Citat:
Du missade den röda texten?

Står att jag ska starta om datorn bara. Men kanske kör på användaren jag har för måste installera om alla program och grejjer annars, fixa Docken osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in