Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-20, 15:27
  #1
Medlem
Läste Aftonbladet nyss. Något som jag undrar är hur säkerhetstjänsterna i olika länder får nys om IS terrorplaner.

T.ex

"IS planerade att genomföra i Norge i sommar." står det i AB. Men hur lyckades man veta det eller stoppa det på förhand?

Samma sak med de "konkreta" planerna i Belgien.

Kan vi lita på att våra säkerhetstjänster i Sverige kan förutse/stoppa ett eventuellt terrordåd innan det händer? Hur blir straffnivån för såna brott där man inte utfört dådet men har planerat?
Citera
2014-09-20, 15:49
  #2
Medlem
Snides avatar
USA/UK sänder säkert spioner som går med i IS. Någon med inflyttande i organisationen är garanterat amerikansk agent.
Citera
2014-09-20, 15:49
  #3
Medlem
ManJuices avatar
Oftast hålls spaning på redan misstänkta nyckelpersoner. Och man väntar då på en utlösande faktor som sedan avslöjar deras planer. Genom en kombination av spaning på telekommunikation och nätverkskommunikation samt direktspaning blir handlingen mer uppenbar.

Det kan t.ex. handla om att en person eller flera försöker eller redan införskaffat sig delar till att framställa högexplosiva ämnen, som t.ex. sockerdamm, gödsel, fyrverkerispetsar, gas i olika former samt metallskrot.
Citera
2014-09-20, 17:32
  #4
Medlem
Rafos avatar
Tror till stor del att det även är span/avlyssning på de som återvänder från Syrien och Irak som åkt dit. Genom att tidigt hålla koll på dessa lyckas de nog fånga upp dem. Hoppas även Säpo ligger i.
Citera
2014-09-20, 17:43
  #5
Medlem
Spackelackans avatar
Informatörer är väldigt vanligt förekommande. Den islamistiska ideologin är inte alltid så djupt rotad att inte en välplacerad muta eller två kan göra underverk för informationsinhämtningen. Sedan så finns det självklart rena infiltratörer också. Britterna t.ex använder med förkärlek pakistanier och indier som infiltratörer i jihadistleden, medan israeler och amerikaner gärna använder kristna araber/syrianer/assyrier som låtsas vara muslimer av valfri sort. Även turkarna är rätt bra på att inhämta information via turkiska fejkjihadister.

Signalspaning och avlyssning är även det två välbeprövade metoder.
__________________
Senast redigerad av Spackelackan 2014-09-20 kl. 17:46.
Citera
2014-09-20, 21:17
  #6
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snide
USA/UK sänder säkert spioner som går med i IS. Någon med inflyttande i organisationen är garanterat amerikansk agent.

Om det finns en förrädare inom IS som är orsaken till att västerländsk underrättelsetjänst är så framgångsrik så tycker jag att vi här i väst bör tillhanda ge denna person 72 oskulder som tack. Det är det minsta vi kan göra. Vilken hjälte!
Citera
2014-09-20, 21:30
  #7
Medlem
Mad monks avatar
Dom är helt enkelt korkade som araber är mest mycket snack som säkerhetstjänster mer än villigt snappar upp. Jag ska spränga mig själv bruschan få 72 oskulder cool jag är va?
Citera
2014-09-20, 21:34
  #8
Medlem
Undrar hur mycket dessa infiltrörer tjänar i arvode och bonusar? Kompetensen tillsammans med risken att få huvudet avhugget måste ge en mycket god inkomst.

Var på er vakt kära medborgare. I Norge, våra kära grannar, skulle ISIS välja ut ett random hem för att sedan stycka alla i detta hem. Så var försiktiga och misstänksamma mot främlingar som knackar på dörren.
Citera
2014-09-20, 21:48
  #9
Medlem
Exakt vilka metoder som används var/när vet jag inte, då jag inte jobbar inom underrättelsebranschen, men Peter Wright skrev i en av sina böcker att de (dvs brittiska underrättelsetjänsterna) inte behövde infiltrera brittiska kommunistpartiet för att veta exakt vad som hände internt: de hade hittat en högt placerad medlem som var beredd att berätta allt av värde bara han fick lite uppmärksamhet. Det är inte otänkbart att samma metod går att tillämpa mot andra mål.
Citera
2014-09-21, 04:34
  #10
Medlem
Snides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Om det finns en förrädare inom IS som är orsaken till att västerländsk underrättelsetjänst är så framgångsrik så tycker jag att vi här i väst bör tillhanda ge denna person 72 oskulder som tack. Det är det minsta vi kan göra. Vilken hjälte!
Tror du inte jag har rätt?
Citera
2014-09-21, 08:21
  #11
Medlem
Det var ju en terror attack Säpo inte lyckades snappa upp, det var han som sprängde sig i Gamlestan, det var bara tur att han gjorde sån dåligt laddning att han bara sprängde sig själv. O nu när Australien, Belgien, Norge mm lyckats outa terrorist attacker kommer de byta taktik och va försiktigar.

Bäst är att inte släppa in mer muslimer i Sverige/Europa. Vi har tagit in många nog och dom kastar bara sten i förorterna och bränner bilar och missbrukar gästvänligheten. Så de har bränt sina chanser. Ta bara in kristna Chilienare och annat trevligt folk.

Sen ska vi samla in alla muslimer som vid avlyssning o spaning visat sig hylla/stödja farliga muslimska organisationer. Sen skickar vi ut dem till där de hör hemma.
Citera
2014-09-21, 09:22
  #12
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mofo112
Det var ju en terror attack Säpo inte lyckades snappa upp, det var han som sprängde sig i Gamlestan, det var bara tur att han gjorde sån dåligt laddning att han bara sprängde sig själv. O nu när Australien, Belgien, Norge mm lyckats outa terrorist attacker kommer de byta taktik och va försiktigar.

Bäst är att inte släppa in mer muslimer i Sverige/Europa. Vi har tagit in många nog och dom kastar bara sten i förorterna och bränner bilar och missbrukar gästvänligheten. Så de har bränt sina chanser. Ta bara in kristna Chilienare och annat trevligt folk.

Sen ska vi samla in alla muslimer som vid avlyssning o spaning visat sig hylla/stödja farliga muslimska organisationer. Sen skickar vi ut dem till där de hör hemma.

eller så skiter vi i att släppa in muslimer i väst. De är inte våra vänner vi har inget gemensamt med dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback