• 2
  • 3
2017-05-15, 23:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tack allihop. Det är alltså så enkelt som att bara be arbetsgivaren skriva in vilket belopp som min bror själv vill?

Varför krångla? Enklast är att han själv gör en egen insättning till sitt skattekonto varje månad.
Citera
2017-05-15, 23:35
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Precis! Be dem dra en femhundring extra varje månad!
Citera
2017-05-15, 23:38
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför krångla? Enklast är att han själv gör en egen insättning till sitt skattekonto varje månad.
Tänkte precis säga detta. Eftersom det säkert kommer en följdfråga så svarar jag med en länk redan nu
http://www.skatteverket.se/privat/sj...580001396.html
Citera
2017-05-16, 00:20
Medlem
svampdamps avatar
Får TS inte tillbaka det på skatteåterbäringen om det betalas in över tabellvärde på lönen?
Citera
2017-05-16, 01:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Får TS inte tillbaka det på skatteåterbäringen om det betalas in över tabellvärde på lönen?

Jo? TS bror om jag fattar det rätt, är rädd för kvarskatt. Då kan man begära jämkning, och betala in mer preliminär skatt. Året efter, när deklarationen är godkänd och slutskattebeskedet skickas ut, får han tillbaka överskjutande skatt, insatt på bankkontot. Vill TS bror enbart betala mer skatt, har tips redan lämnats: Köp brännvin på bolaget och vaska. (Alternativt köp bensin och häll ut i en å. Fast det kanske inte är så PK)

Edit: Här begär han om skattejämkning: https://www.skatteverket.se/privat/s...680006632.html
Senast redigerad av kraftfoder 2017-05-16 kl. 01:48.
Citera
2017-05-16, 05:12
Medlem
Enydrions avatar
Om han inte gör av med alla pengar han tjänar, så kan han vänta till efter årsskiftet, har man då mer än 30k i kvarskatt så kan man betala in det över 30k i god tid före 12 februari, och resten vid vanliga deklarationen, då slipper han betala extra ränta på kvarskatten.
Senast redigerad av Enydrion 2017-05-16 kl. 05:14.
Citera
2017-05-16, 08:16
Medlem
TS känns inte seriös.
Citera
2017-05-16, 11:44
Medlem
Machiavellys avatar
Han vill slippa bli återbetalningsskyldig pga kvarskatt, inte att han självmant vill ge bort pengar till staten..
Citera
2017-05-16, 12:26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Han vill slippa bli återbetalningsskyldig pga kvarskatt, inte att han självmant vill ge bort pengar till staten..

Personligen skulle jag hellre betala in mer av skatten som kvarskatt, då kan jag nämligen placera statens pengar på ett bankkonto med ungefär 0,5% ränta efter skatt. Därför har jag aldrig begärt jämkning för att få betala mer skatt, utan får kvarskatt som alltid.

Förra året var det fördelaktigare att ha pengarna på skattekontot än på banken, men staten har sänkt sin ränta i år.
Citera
2017-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Tack allihop. Det är alltså så enkelt som att bara be arbetsgivaren skriva in vilket belopp som min bror själv vill?

Själv har jag bara mailat mitt lönekontor och bett dem dra x kr mer per månad.
Citera
2017-05-16, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Begär en jämkning då. Länk till rätt ställe på Skatteverket har jag redan skrivit i tråden.
Lätt som plätt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in