• 1
  • 2
2014-09-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Jag har ingen koll på hur fonder fungerar eller var jag ens skulle börja. Försökt läsa lite men mitt hjärnkontor stänger av helt och hållet när det handlar om siffror. Borde man inte kunna gå till banken och få hjälp med placering utav fonder? Heter det ens så?

NEJ!! Du ska absolut inte gå till banken!! Banken kallar det rådgivning, men de är ju säljare egentligen, och de kommer inte ge dig något oberoende råd, utan sälja på dig det de tjänar pengar på. Och du kan inte syna deras "råd".

Skit i fonder och aktier tills vidare om du känner att det är för svårt att sätta sig in i. Se till att betala av det sista på lånet istället, det är en bra investering tills vidare.

Och lämna kortet hemma när du börjat använda kuvertmetoden, så bromsar du impulsköpen.
Citera
2014-09-21, 17:02
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
NEJ!! Du ska absolut inte gå till banken!! Banken kallar det rådgivning, men de är ju säljare egentligen, och de kommer inte ge dig något oberoende råd, utan sälja på dig det de tjänar pengar på. Och du kan inte syna deras "råd".

Skit i fonder och aktier tills vidare om du känner att det är för svårt att sätta sig in i. Se till att betala av det sista på lånet istället, det är en bra investering tills vidare.

Och lämna kortet hemma när du börjat använda kuvertmetoden, så bromsar du impulsköpen.

Ah, ja givetvis. Jag ska nog låta det vara tills jag har läst på lite mer. Men då ska jag absolut inte gå till banken, uppfattat!

Japp, lånen är snart avbetalda, med skattepengarna betalade jag av hälften faktiskt, vet inte riktigt hur jag fick insikt till att göra det men det kändes så jävla bra efteråt. Vill aldrig mer köpa saker på avbetalning eller dylikt.

Kortet skall lämnas hemma hädanefter, känner att jag har en spännande månad framför mig!
Citera
2014-09-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ah, ja givetvis. Jag ska nog låta det vara tills jag har läst på lite mer. Men då ska jag absolut inte gå till banken, uppfattat!

Japp, lånen är snart avbetalda, med skattepengarna betalade jag av hälften faktiskt, vet inte riktigt hur jag fick insikt till att göra det men det kändes så jävla bra efteråt. Vill aldrig mer köpa saker på avbetalning eller dylikt.

Kortet skall lämnas hemma hädanefter, känner att jag har en spännande månad framför mig!

Lycka till, och uppdatera gärna här om en månad!
Citera
2014-09-21, 18:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag tror att jag kommer börja med att lägga undan det jag behöver veckovis, som föreslagits. Sedan stoppa undan resten och helt enkelt förbjuda mig att köpa något förutom det jag faktiskt behöver.
Inte för att vara taskig men du har inte någon diagnos t.ex ADHD? Om så är fallet kan mediciner hjälpa mot impulsköp och andra impulshandlingar.
Du verkar nästan fått ett slags beroende eller mani när det handlar om cykeldelar, är det någon du umgås med som försöker bräcka dig med sin uppgraderade cykel?

Ditt nya upplägg låter ganska bra men tänk också att det kan bli för tråkigt att aldrig ha kul eller unna sig något när du ändå har jobb så kör på en mindre summa för nöjen som inte kostar skjortan t.ex bio, bowling, konsert m.m. för att du inte skall tröttna på ditt sparande och falla dit igen med ett nytt bockstyre eller sadel.
Citera
2014-09-21, 19:46
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Inte för att vara taskig men du har inte någon diagnos t.ex ADHD? Om så är fallet kan mediciner hjälpa mot impulsköp och andra impulshandlingar.
Du verkar nästan fått ett slags beroende eller mani när det handlar om cykeldelar, är det någon du umgås med som försöker bräcka dig med sin uppgraderade cykel?

Ditt nya upplägg låter ganska bra men tänk också att det kan bli för tråkigt att aldrig ha kul eller unna sig något när du ändå har jobb så kör på en mindre summa för nöjen som inte kostar skjortan t.ex bio, bowling, konsert m.m. för att du inte skall tröttna på ditt sparande och falla dit igen med ett nytt bockstyre eller sadel.

Jag vill säga nej, men det har jag inte belägg för. Jag antar att jag bara aldrig riktigt lärt mig vikten utav att spara eftersom jag alltid klarat mig, det plus att mina föräldrar alltid har kunnat hjälpa mig när det säkert för många andra skulle vara helt kört.

Och nej det är ingen jag tävlar med förutom min egna lust att köpa nytt, och det är likadant oavsett vad jag sysslar med. Häromåret var det datorn som aldrig blev klar, jag satte dock band på mig själv efter att ha bytt ut kylaren för 3dje gången.
Citera
2014-10-27, 11:13
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Lycka till, och uppdatera gärna här om en månad!

Då har en månad gått på ett ungefär och det har gått både över förväntan samtidigt som det var svårare än vad jag kunde förutspå. Det har varit en dålig månad att börja spara på då jag hade mer utgifter denna månaden än en standardmånad, men 2k lyckades jag stoppa undan. Dock har kuvertmetoden fått mig att inse hur mitt spenderande ser ut på riktigt, till en början lät 1000:- mycket i veckan men med ansvarslösa slösande norpade jag redan efter första veckan i kommande veckors kuvert. Jag lyckades dock styra upp det och hade pengar över i sista veckan, alltså förra.

Med ny lön och allt som ska betalas betalt har jag nu 6k undanlagt, jag går in i nästa månad med större förtroende och det känns lite som att jag lärt känna en ny sida utav mig själv!

Tack alla som svarat och gett input i tråden, enormt uppskattat!
Citera
2014-10-27, 13:41
Medlem
Gratulerar till förändringen, starkt!

Om du sen investerar en del av sparpengarna i aktier i världens största och starkaste bolag som kanske avkastar en 5-15% per år i snitt över åren, och där de har höjt vinstutdelningen varje år sedan 52 år tillbaka (t.ex. Coca cola) så har du en ny hälsosammare drog kan jag lova dig.. Du får alltså t.ex. ca 3% av dina aktiers värde rätt ner i plånboken varje år och på originalinvesteringen ökar de procenten för varje år så länge de höjer utdelningen.

Det magiska är ränta på ränta effekten där man återinvesterar avkastningen hela tiden så växer det snabbare och snabbare som en snöbollseffekt. Du måste låta starka vinstaktier svänga bara utan att sälja, se istället fram emot vinstutdelning 4 ggr om året från amerikanska megabolag. Coca cola t.ex. äger 19 märken vardera värderade över 1 miljard dollar..

Det fina är att vilken jävel som helst kan ta del av superbolagens vinster. Ignorera bolag som inte går med vinst fullständigt. Det finns förhoppningsbolag att luras in i. Alla bolag har "enorm potential" men det är vad man gör som räknas.

//aktieknarkare
Senast redigerad av rhym 2014-10-27 kl. 13:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in