• 1
  • 2
2014-09-19, 23:18
Medlem
jowals avatar
Jag har alltid haft jobb, mer eller mindre sedan jag slutade gymnasiet. Från det att jag fick min första lön så har jag planerat upp mina pengar till sista slanten, detta är ett beteende som jag har än idag 11 år senare. Det har aldrig handlat om samma saker utan jag lyckas hela tiden hitta nya saker som jag känner att jag måste ha, är för tillfället helt uppe i varv över att jag "måste" uppgradera min cykel igen.

Genom åren har jag pratat med flera vänner som sparar och det har alltid slagit mig som att dom måste ha mycket högre inkomst än vad jag har. Men iom att min inkomst ökat, har även utkomsterna ökat. Det verkar som att jag hela tiden anpassar mina utgifter med hur mycket pengar jag har. Ett exempel är i somras då jag fick dubbla löner i tre månader, utav dessa pengar finns inget kvar.

I slutet på månaden har jag nästan inga pengar kvar på kontot, inte heller i somras när jag hade 30k+ i månaden x3. I efterhand mår jag emellanåt så fruktansvärt dåligt över det och tröstar mig själv med mantran som "dom skulle ändå försvunnit vid ett annat tillfälle" & "jag köpte faktiskt saker som jag ville ha".

Jag är enormt trött på detta barnsliga beteendet och har bestämt mig för att försöka bättra mig. Jag har nu ett jobb som ger mig 17k/månad efter skatt. Utav dessa försvinner ungefär 6-7k på fasta avgifter. Jag äter sedan några år tillbaka knappt ute (1-3ggr/veckan), drogfri sedan December och snusar sparsamt.

För tillfället ser mina konton ut som följer:
Privatkonto: 8kr
Placeringskonto: 280kr
Sparkonto: 0kr
Pensionskonto: 20k

Hur mycket tycker ni att jag borde kunna spara varje månad?

Känner någon igen sig i mitt beteende? Hur tog ni er ut ur det?

mvh / j
Citera
2014-09-19, 23:29
Medlem
Bestäm dig för att spara t ex 10% av nettoinkomsten till att börja med. Se till att pengarna dras via autogiro när du fått lön och börja intressera dig för ditt sparande. Lycka till!
Citera
2014-09-19, 23:30
Medlem
haha fyfan vad kass du är! Börja med 20%, det första du gör när du får in lön på kontot är att du sätter över 20% av pengarna på sparkonto, sedan kan du öka om du ser utrymme för att spara mer.

Men viktigast är som sagt att du betalar dig själv först, låt det inte vänta!
Citera
2014-09-19, 23:35
Medlem
Känner igen väldigt mycket utav de du säger! Har själv haft en sådan situation där man ökar sina utgifter när lönen stiger..
ett tips är att börja lägga undan pengar på fonder en viss summa varje månad, låt säga t.ex 3000.
Du har då som krav på dig själv att inte röra dessa pengar alls.
Även om du så sitter fast i Alaska så får du lösa pengar på något annat vis, än att nalla lite ifrån fonderna!
blir även roligare att kolla kontot om du ser pengarna växa utav sig själv!
lycka till!!!
Citera
2014-09-19, 23:44
Medlem
Ställ in dig på att nästkommande lön ska räcka 2 månader. Lev efter detta(egentligen inte ens svårt om du är skuldfri)

Nästa lön köper du fysisk ädelmetall som du sedan förvarar vart du än behagar.

Detta ger dig ekonomisk trygghet om en eventuell ekonomisk kollaps skulle dyka upp. Om du enbart sparar en månads lön på banken/i fonder/aktier etc. är det ändå inget värt vid hyperinfation/hyperdeflation. Fysiska tillgångar i ädelmetall SOM INTE FÖRVARAS I BANKFACK är dessutom utom räckhåll för stat osv.

Markägande verkar i framtiden också vara lukrativt. Men det är mer spekulativt än ädeömetall.
Senast redigerad av Decimal1 2014-09-19 kl. 23:47.
Citera
2014-09-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Ställ in dig på att nästkommande lön ska räcka 2 månader. Lev efter detta(egentligen inte ens svårt om du är skuldfri)

Nästa lön köper du fysisk ädelmetall som du sedan förvarar vart du än behagar.

Detta ger dig ekonomisk trygghet om en eventuell ekonomisk kollaps skulle dyka upp. Om du enbart sparar en månads lön på banken/i fonder/aktier etc. är det ändå inget värt vid hyperinfation/hyperdeflation. Fysiska tillgångar i ädelmetall SOM INTE FÖRVARAS I BANKFACK är dessutom utom räckhåll för stat osv.

Markägande verkar i framtiden också vara lukrativt. Men det är mer spekulativt än ädeömetall.

Beror lite på vad han räknar in i fasta utgifter, är det bara räkningar så har han ju 14k räkningar på två månader vilket lämnar 3-4k till resterande. Det skulle jag tycka var i underkant, kanske bättre att sätta en rimlig nivå och spara 20-30%.

Nej man köper inte fysisk ädelmetall, det är extremt spekulativt. Är man skuldfri så vore ju en hyperdeflation(även om den är orealistisk) bra för den som har sparade pengar?

Investera i Fonder i den risknivå som du behagar, att köpa ädelmetall görs också genom fonder. Men sprid riskerna att lägga alla pengar på en tillgång ger en väldigt hög risk. Guld tenderar att gå bra när börsen går dålig därför kan det vara ett bra komplement till börsen. Att ha fysiskt guld är sällan ett bra alternativ, de ska ju då försäkras(kostnad) förvaras säkert(kostnad) och sedan är det också onödigt svårt att likvidera speciellt i de fall som nämns ovan.
Citera
2014-09-20, 11:27
Medlem
Jo, jag känner igen mig. Pengarna bara försvann. Här är några saker jag gjorde:
- Begärde ett utdrag från UC. Fick koll på vilka krediter jag hade som jag inte använde och stängde dem. ( Har man en gång tagit en avbetalning på tex IKEA så finns den kvar som en outnyttjad kredit, helt onödigt.)
- Ställde upp alla mina krediter i en excel och gjorde en avbetalningsplan, betalade av dem, och stängde dem.
- Gjorde en excel över intäkter och utgifter så jag fick koll. Uppdaterar den varje månad med alla utgifter så jag verkligen fick kontroll på flödet.
- Bestämde mig för hur mycket som var rimligt att göra av med per vecka. 1000 kronor är min veckobudget. Tog ut dem kontant när lönen kom, la 1000 kronor i 4 st kuvert, och varje måndag får jag ta ett nytt kuvert. Genom att bara använda kontanter så ser man i plånboken direkt om man har råd att köpa en tröja eller inte. Kallas kuvertmetoden (googla) och är mycket effektivt. En hel del av de pengar som rinner genom fingrarna gör nämligen det för att man använder sitt kort till alla inköp och inte ser hur pengarna försvinner.
- Anmälde alla mina fasta kostnader till autogiro. Innebär att man slipper fakturaavgifter och slipper missa betala räkningar.
- La in en automatisk överföring varje månad till sparkontot.
- Såg över utgifter som el, försäkring, banklån, bredband och sparade nån femhundring på det. Inte så jäkla mycket pengar men bra för den ekonomiska moralen.
- Bestämde ett delmål för mitt bolån som jag slentrianmässigt betalt lägsta amortering på. Bestämde att jag skulle ner till 80% på 20 månader, och såg till att öka amorteringen för att uppnå målet.

Detta har varit en process på några månader men nu känner jag att jag har grym koll på pengarna, och att det kommer göra min ekonomi så himla mycket sundare.

Lycka till!
Citera
2014-09-20, 12:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Känner någon igen sig i mitt beteende? Hur tog ni er ut ur det?
Det låter som att du har dåligt tålamod och dyra nöjen?
Jag känner igen mig på det sättet att hela inkomsten brändes i början när jag flyttat hemifrån men det kom jag ur genom att börja planera mina utgifter t.ex storhandla på lågprisbutiker och ta med matlådor till jobbet och nöja mig med billiga märken.
Högst köpa nya kläder varje kvartal för så fort slits de inte.
Ha mer förfester innan krogen med billig alkohol t.ex smuggel eller billigare öl som smakar ok när de är kalla.

Tror lite av ditt problem ligger i att du inte tänker till innan du köper något dyrt, tänk först om du måste köpa uppgraderingen till cykeln nu eller om du kan göra billiga nöjen som t.ex tv-spel, film, musik m.m. under tiden som du sparar ihop till uppgraderingen ...vad var det du la dina pengar på under sommaren när du hade mer?
Citera
2014-09-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaomorph
Beror lite på vad han räknar in i fasta utgifter, är det bara räkningar så har han ju 14k räkningar på två månader vilket lämnar 3-4k till resterande. Det skulle jag tycka var i underkant, kanske bättre att sätta en rimlig nivå och spara 20-30%.

Nej man köper inte fysisk ädelmetall, det är extremt spekulativt. Är man skuldfri så vore ju en hyperdeflation(även om den är orealistisk) bra för den som har sparade pengar?

Investera i Fonder i den risknivå som du behagar, att köpa ädelmetall görs också genom fonder. Men sprid riskerna att lägga alla pengar på en tillgång ger en väldigt hög risk. Guld tenderar att gå bra när börsen går dålig därför kan det vara ett bra komplement till börsen. Att ha fysiskt guld är sällan ett bra alternativ, de ska ju då försäkras(kostnad) förvaras säkert(kostnad) och sedan är det också onödigt svårt att likvidera speciellt i de fall som nämns ovan.

Hur/när blev fysisk ädelmetall extremt spekulativt? Vad som däremot verkligen är spekulativt i dess yttersta bemärkelse är börshandel!

Du nämner försäkring och förvar som problematiskt vid hantering av fysisk ädelmetall. Jag håller med, men vad ska man då inte kalla detsamma vad gällande de pengar man uppenbarligen spekulativt investerat i bolag och fonder? Dessa pengar har man ingen som helst försäkran om och definitivt inte full tillgänglighet till.

Jag håller dock med om att sprida sina sparformer är att rekomendera.
Senast redigerad av Decimal1 2014-09-20 kl. 22:57.
Citera
2014-09-20, 23:21
Medlem
Citat:
Hur/när blev fysisk ädelmetall extremt spekulativt? Vad som däremot verkligen är spekulativt i dess yttersta bemärkelse är börshandel!

Du nämner försäkring och förvar som problematiskt vid hantering av fysisk ädelmetall. Jag håller med, men vad ska man då inte kalla detsamma vad gällande de pengar man uppenbarligen spekulativt investerat i bolag och fonder? Dessa pengar har man ingen som helst försäkran om och definitivt inte full tillgänglighet till.

Jag håller dock med om att sprida sina sparformer är att rekomendera.

Möjligen blir det aningen mindre spekulativt om du köper flera olika metaller annars blir det ju en tillgång så det vore väl att likna med en aktie.

Att guld kommer ha ett värde i framtiden är ju inte helt givet men extremt troligt. Detsamma gäller dock ägande i ett largecap bolag? Köper du H&M så kan du vara säker på att du har pengar kvar, de kan minska men de försvinner ju knappast.

Pengar i Aktier har du ju tillgänglig snabbare än vad du kan sälja fysiskt guld (i större mängd)?

Jag ser inte försäkran om pengar som ett problem med fonder (undantag finns) eller aktier (largecap), sannolikheten för att detta skulle försvinna är extremt liten och då kommer vi ju också troligen kastas in i en kris som världen aldrig har skådat. Frågan är om inte att köpa vapen är det bästa i detta läge? Men vi kan ju enas om att sprida risker är det bästa, även om jag hellre sparar i guld certifikat och inte fysiskt guld.
Citera
2014-09-21, 16:26
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vovvensmatte
Bestäm dig för att spara t ex 10% av nettoinkomsten till att börja med. Se till att pengarna dras via autogiro när du fått lön och börja intressera dig för ditt sparande. Lycka till!

Jag tror mitt största problem är just att jag inte har ett intresse för att spara alls, har aldrig behövt det liksom. Nu försöker jag dock tvinga mig till att bli intresserad. 10% låter vettigt faktiskt, men enormt mycket mer än vad jag från början tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bazb
ett tips är att börja lägga undan pengar på fonder en viss summa varje månad, låt säga t.ex 3000.
Jag har ingen koll på hur fonder fungerar eller var jag ens skulle börja. Försökt läsa lite men mitt hjärnkontor stänger av helt och hållet när det handlar om siffror. Borde man inte kunna gå till banken och få hjälp med placering utav fonder? Heter det ens så?

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kallas kuvertmetoden (googla) och är mycket effektivt.
Detta lät mäkta intressant, jag har redan förberett lite inför kommande lön och ska testa detta. Jag har sedan December försökt bilda mig en uppfattning om var mina pengar tar vägen, så det har jag någorlunda bra koll på. För min del är det impulsköpen som fördärvar min ekonomi.
Jag har bara en avbetalning som jag betar av, resten är abonnemang och andra småavgifter.
Istället för excel använder jag google documents, förstod aldrig riktigt poängen med det, MEN jag antar att det inte kan skada.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det låter som att du har dåligt tålamod och dyra nöjen? ...vad var det du la dina pengar på under sommaren när du hade mer?
Ja så är det nog, jag får idéer och måste genomföra dom omedelbums. Tror denna grejen kommer vara en ganska långdragen rehabiliteringsprocess för mig.
Maten har jag blivit ganska duktig på, storhandlar en gång i veckan (har ingen bil så storhandla för mig är att fylla väskan + en/två kassar) och äter knappt ute, det blir någon enstaka gång. jag varken festar eller dricker, men kläder kan jag lägga pengar på och inte ens komma ihåg att jag har nya plagg i garderoben.
Jag köpte cyklar och cykeldelar för alla pengarna mer eller mindre

Jag tror att jag kommer börja med att lägga undan det jag behöver veckovis, som föreslagits. Sedan stoppa undan resten och helt enkelt förbjuda mig att köpa något förutom det jag faktiskt behöver.

Tack för era svar, mycket vettigt att ta in!
Senast redigerad av jowal 2014-09-21 kl. 16:30.
Citera
2014-09-21, 16:36
Medlem
jowals avatar
Citat:
Nästa lön köper du fysisk ädelmetall

Detta vet jag däremot inte hur jag ska ställa mig till och jag är ganska säker på att jag kan få en lön till att räcka i två månader. Efter en snabb räkning ger det mig 3000:- att leva på under hela månaden, och då kommer jag förmodligen inte kunna spara något. Och sen ska jag köpa guld? Var ska jag förvara guldet? Min tanke är att kunna börja lägga undan pengar så jag åtminstone får en buffert som jag kan börja arbeta med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in