• 1
  • 2
2014-09-18, 22:18
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Troligtvis bland det bästa jag läst. Detta beskriver EXAKT varför Sverigedemokraterna fick 13% i senaste valet, och varför dessa slags partier växer.

Ett litet utdrag ur artikeln:
"Vad jag ska göra nu, är att förklara för alla totalt oförstående människor varför SD fick 13 procent , varför SVP finns, och varför folk tycker illa om Fi.

Den vita arbetarklassen känner sig sviken. Speciellt den vita manliga arbetarklassen. Vi får varje dag höra att vi är privilegierade, otacksamma och står för allt ont i världen. Man pratar gärna om utanförskap, men vit arbetarklass är ofta smutskastade ändå och blir aldrig inkluderade. Vi kallas korkade och outbildade.

Där sitter många ur den vita arbetarklassen och känner att de aldrig gjort någon illa, men får höra att om du är vit och arbetslös så ska du inte få jobb. Du är ju så privilegierad. Det spelar ingen roll att du är fattig, eller att du har det dåligt. Folk som ser ut som dig får ju jobb, kanske oftare än de som inte ser ut som dig. Så du ska vara glad. När du blir diskriminerad emot ska du svälja det, du ska svälja det och vara medveten om att andra som ser ut som dig kanske har det bra. Var tacksam din dumma lågutbildade våldtäktsman som har det så bra. Sexismen och rasismen som riktas mot dig är av god natur. Du får inte må dåligt, för du har det ju så bra. Åtminstone folk som ser ut som dig."

Läs hela artikeln
Senast redigerad av xDEFiLED 2014-09-18 kl. 22:31.
Citera
2014-09-18, 22:22
Medlem
retrospectives avatar
Du tror inte att vissa människor helt enkelt känner att Sverige borde minska invandringen? Folk försöker hitta sådana bisarra förklaringar för någonting så förbannat enkelt.
Citera
2014-09-18, 22:33
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Du tror inte att vissa människor helt enkelt känner att Sverige borde minska invandringen? Folk försöker hitta sådana bisarra förklaringar för någonting så förbannat enkelt.

Bisarrt? Hur var detta bisarrt? Självklart finns det dem som röstar enbart för minskad invandring, enfrågepersoner finns överallt. Men SD har även en ideologi som den som är insatt i politik vill ska överensstämma med sin "personliga ideologi". Då räcker det inte att man instämmer i en fråga. Många personröstar också, det innebär att man hittar en representant som inte är hela partiet och då finner man en större varietet i åsikter och idéer.

Intolerans finns inte bara hos rasister, intoleransen mot oliktänkande späder på motsättningarna och man vägrar se längre än vad som förmedlas av media. Man sitter där och tänker, "hur kan ett rasistiskt enfrågeparti få så många röster, måste helt enkelt vara missnöje!" Det är långt från hela sanningen men p.g.a det här tänket diskuteras inte frågorna och idéerna utan bara "rasistiska SD". Avsaknad av objektivitet, eget tänkande och reflektion gör att intoleransen ökar, man låter någon annan leda sig själv.
Citera
2014-09-18, 22:51
Medlem
sommarlovs avatar
Har läst samma text på Facebook.
Den svarar inte alls på frågorna den ställer!

SD-röstare är inte alls hatfulla rasister.
Citera
2014-09-18, 23:20
Medlem
Har ett gäng framgångsrika företagare i min omgivning som är SDare, precis som den största delen av SDs angängare är dom FD moderater som insett vart sverige är påväg...
Alla i min familj har också gått från Moderaterna till SD just pågrund av vafan som händer med vårat sverige.
Förstår inte all jävla vänsterskitsnack att alla är rasister.

Edit: det är väl just alla dessa gammelmoderater som gått över till SD.
Senast redigerad av unknowman 2014-09-18 kl. 23:27.
Citera
2014-09-18, 23:39
Medlem
Enydrions avatar
tja enfråge... trött på detta påstående, var nån idiot till radioreporter häromdagen som sa att invandringen kom ju först på typ fjärde plats av vad som folk tyckte var viktigt, innan var tex ekonomi och vård har jag för mig, som om inte ekonomin skulle påverkas av invandringen
Citera
2014-09-19, 00:08
Medlem
Zaremba fångar det bättre än artikeln i OP, ingen kan tycka annorlunda: http://www.svenskapipklubben.se/pipa...er/small63.jpg
Citera
2014-09-19, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Troligtvis bland det bästa jag läst. Detta beskriver EXAKT varför Sverigedemokraterna fick 13% i senaste valet, och varför dessa slags partier växer.

Ett litet utdrag ur artikeln:
"Vad jag ska göra nu, är att förklara för alla totalt oförstående människor varför SD fick 13 procent , varför SVP finns, och varför folk tycker illa om Fi.

Den vita arbetarklassen känner sig sviken. Speciellt den vita manliga arbetarklassen. Vi får varje dag höra att vi är privilegierade, otacksamma och står för allt ont i världen. Man pratar gärna om utanförskap, men vit arbetarklass är ofta smutskastade ändå och blir aldrig inkluderade. Vi kallas korkade och outbildade.

Där sitter många ur den vita arbetarklassen och känner att de aldrig gjort någon illa, men får höra att om du är vit och arbetslös så ska du inte få jobb. Du är ju så privilegierad. Det spelar ingen roll att du är fattig, eller att du har det dåligt. Folk som ser ut som dig får ju jobb, kanske oftare än de som inte ser ut som dig. Så du ska vara glad. När du blir diskriminerad emot ska du svälja det, du ska svälja det och vara medveten om att andra som ser ut som dig kanske har det bra. Var tacksam din dumma lågutbildade våldtäktsman som har det så bra. Sexismen och rasismen som riktas mot dig är av god natur. Du får inte må dåligt, för du har det ju så bra. Åtminstone folk som ser ut som dig."

Det är sorgligt att det nästan bara är i diskussioner om SD:s vara eller icke vara i Sveriges riksdag som de här frågorna tas upp. Så länge det är så kommer det naturligtvis vara en massa typer som inte tror på att skribenten inte längre är "högerextrem" (dåligt begrepp, det finns två högerskalor, en nationalistisk och en liberal, och sedan SNF lade ned har det inte funnits någon totalitärt konservativ rörelse som förenat dem i den verkliga yttersta högerkanten). Den anti-rasistiska rörelsen är så kidnappad av omvänd rasism att det är frågan om det verkligen finns någon anti-rasistisk rörelse. Det är väl inte anti-rasism om man är lika rasistisk som schablonrasisterna fast åt andra hållet.

Vidare är Socialdemokraterna inte längre socialdemokrater utan något slags borgare, och SD och SD-hatarna vrider det tillsammans till att invandringen skulle vara den viktigaste frågan, så att ekonomisk fördelningspolitik knappt diskuteras längre, och genusfrågorna, tja, de upptar ganska mycket plats i det "politiska och genuspolitiska klagomanifest" som jag skrev här tidigare inatt för att ge utlopp för mitt usla humör. Det är inte bara kvinnor som blir förtryckta och det är inte bara män som förtrycker.

Usch, när ska jag kunna sova?
Citera
2014-09-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
Har ett gäng framgångsrika företagare i min omgivning som är SDare, precis som den största delen av SDs angängare är dom FD moderater som insett vart sverige är påväg...
Alla i min familj har också gått från Moderaterna till SD just pågrund av vafan som händer med vårat sverige.
Förstår inte all jävla vänsterskitsnack att alla är rasister.

Edit: det är väl just alla dessa gammelmoderater som gått över till SD.

Problemet med ovan "analys" är att den är alldeles för kortsiktig. Visst, VALun för 2014 visar tydligt att det är strömmar av "moderater" eller folk som i föregående val röstade på moderaterna som nu lagt sin röst på SD.

Men för att förstå detta så måste man nästan se partiströmmar över flera mandatperioder, flera val. Faktum är det att inför VAL2006 så var det en mängd "sossar" som flydde till "moderaterna". Nya Moderaterna gick starkt ut och slog fast att de var det nya "arbetarpartiet", man visade på ett pedagogiskt sätt att man kunde finansiera skattesänkningar för låg-och medelinkomsttagare, och nämda grupper fick mer pengar i plånboken. Man köpte det nya "arbetarpartiet". VAL2010 så tappade moderaterna dessa sk "moderater" (fd. socialdemokrater) till SD och även S tappade väljare till SD, och SD kom in i riksdagen. VAL2014 så springer nu samtliga av dessa "moderater" (fd. socialdemokrater) till SD och förklarar den stora valframgången.

Som sagt, VALun för 2014 säger jag inte emot, men att tro att SD är består till "stor" del av gammelmoderater, njaae...

Fortfarande så är bilden att SD är överrepresenterade bland unga vita män, har ett starkt fäste i "LO-kollektivet", lägre utbildningsnivå, högre arbetslöshet.

Knappast en bild som rimmar med "gammelmoderater".

Vidare så är det många i väljarkåren som bestämmer sig sent för vilket parti, och säkerligen många som är "hopp-jerkor", vilket inte brukar vara fallet med "moderater" - tvärtom så brukar många väljare som tidigt bestämmer sig återfinnas bland "moderaterna".

Att du känner framgångsrika företagare som röstar på SD säger egentligen ingenting, det finns framgångsrika (några av Sveriges främsta) som öppet är socialdemokrater.

mvh
Citera
2014-09-19, 11:01
Medlem
Rebell4evers avatar
Istället för att leta anledningar till SDs ökningar, borde vänster och miljömuppar leta förklaringar på deras egna opinionsras istället.....

Snacka om att stoppa huvudet i sanden....
Citera
2014-09-19, 11:02
Medlem
xdefiled: Om det där var bland det bästa du läst, föreslår jag att du läser det här i stället. Här kan vi prata om bang on target: http://avpixlat.info/2014/09/19/ett-...tervalsanalys/
Citera
2014-09-19, 11:26
Medlem
Molson Canadians avatar
Nä, SD ökar för att SD bedriver gammal "hederlig" S-politik där man inte ska behöva anstränga sig utan ska serveras jobb och svenskar ska ha jobb "först".

"Arbetsmarknadens parter ska kunna stoppa invandring som inte behövs.?
/Stefan Löfven

?Innan vi går ut i omvärlden och ber människor att flytta till Sverige är det väl väldigt bra om vi först ser om det finns människor i Sverige som vill ha de här jobben?. /Jan Larsson

?Vi hade den här politiken innan SD ens fanns?. /Urban Ahlin

I allt väsentligt är SD ett vänsterparti som tilltalar lata människor som inte tål konkurrens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in