Citat:
Ursprungligen postat av
unknowman
Har ett gäng framgångsrika företagare i min omgivning som är SDare, precis som den största delen av SDs angängare är dom FD moderater som insett vart sverige är påväg...
Alla i min familj har också gått från Moderaterna till SD just pågrund av vafan som händer med vårat sverige.
Förstår inte all jävla vänsterskitsnack att alla är rasister.
Edit: det är väl just alla dessa gammelmoderater som gått över till SD.
Problemet med ovan "analys" är att den är alldeles för kortsiktig. Visst, VALun för 2014 visar tydligt att det är strömmar av "moderater" eller folk som i föregående val röstade på moderaterna som nu lagt sin röst på SD.
Men för att förstå detta så måste man nästan se partiströmmar över flera mandatperioder, flera val. Faktum är det att inför VAL2006 så var det en mängd "sossar" som flydde till "moderaterna". Nya Moderaterna gick starkt ut och slog fast att de var det nya "arbetarpartiet", man visade på ett pedagogiskt sätt att man kunde finansiera skattesänkningar för låg-och medelinkomsttagare, och nämda grupper fick mer pengar i plånboken. Man köpte det nya "arbetarpartiet". VAL2010 så tappade moderaterna dessa sk "moderater" (fd. socialdemokrater) till SD och även S tappade väljare till SD, och SD kom in i riksdagen. VAL2014 så springer nu samtliga av dessa "moderater" (fd. socialdemokrater) till SD och förklarar den stora valframgången.
Som sagt, VALun för 2014 säger jag inte emot, men att tro att SD är består till "stor" del av gammelmoderater, njaae...
Fortfarande så är bilden att SD är överrepresenterade bland unga vita män, har ett starkt fäste i "LO-kollektivet", lägre utbildningsnivå, högre arbetslöshet.
Knappast en bild som rimmar med "gammelmoderater".
Vidare så är det många i väljarkåren som bestämmer sig sent för vilket parti, och säkerligen många som är "hopp-jerkor", vilket inte brukar vara fallet med "moderater" - tvärtom så brukar många väljare som tidigt bestämmer sig återfinnas bland "moderaterna".
Att du känner framgångsrika företagare som röstar på SD säger egentligen ingenting, det finns framgångsrika (några av Sveriges främsta) som öppet är socialdemokrater.
mvh