2014-09-18, 18:34
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej!

Efter detta val känner jag att jag vill börja läsa på om hur politik fungerar och speciellt hur det politiska systemet i Sverige fungerar. Jag är sen tidigare högskoleutbildad som ekonomie kandidat vilket gör att jag har lätt att ta till mig litteratur som hör hemma på högskolor.

Jag söker någon bok för de som vill lära sig grunderna angående ovan nämnda områden. Kalla det någon slags "politics for dummies" fast mer facklitteratur.

Antar att det är statsvetenskap jag letar efter?
Citera
2014-09-18, 18:38
Bannlyst
Börja läsa på om vad partierna i riksdagen står för?
Citera
2014-09-18, 18:46
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Börja läsa på om vad partierna i riksdagen står för?

Det har jag redan gjort. Visserligen skummat men så pass med är jag.

Vill alltså ha litteratur-tips för detta.
Citera
2014-09-18, 22:57
Medlem
Warpcrafts avatar
Den svenska politiken av Henry Bäck och Torbjörn Larsson ger en ganska bra introduktion till den svenska demokratin, som system. Används som lärobok vid flera Universitet inom grundkurser i statsvetenskap.

Länk till Adlibris

Kan även tipsa om Tommy Möllers bok, Svensk Politisk Historia, ifall du är intresserad av just detta.

Länk till Adlibris
Senast redigerad av Warpcraft 2014-09-18 kl. 23:02.
Citera
2014-09-25, 18:57
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warpcraft
Den svenska politiken av Henry Bäck och Torbjörn Larsson ger en ganska bra introduktion till den svenska demokratin, som system. Används som lärobok vid flera Universitet inom grundkurser i statsvetenskap.

Länk till Adlibris

Kan även tipsa om Tommy Möllers bok, Svensk Politisk Historia, ifall du är intresserad av just detta.

Länk till Adlibris

Tråden blev lite bortglömd.

Ska titta på dessa böcker och se om de kan lånas på bibliotek (fan ta priset på kurslitteratur).

Tack så mycket Warpcraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in