• 1
  • 2
2014-09-18, 16:59
Medlem
Jag bor i Haninge, Stockholm, och har familjen på Gotland.
Vart i närheten av där jag bor är det lättast att få sin uppkörning godkänd?
Citera
2014-09-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfukingskal
Jag bor i Haninge, Stockholm, och har familjen på Gotland.
Vart i närheten av där jag bor är det lättast att få sin uppkörning godkänd?

Kraven är desamma oavsett var du gör ditt körprov. Sedan har vissa en högre procentandel som klarar sitt körprov och det är på de ställena där det är fler trafikskoleelever än privatister som gör sin uppkörning. Det brukar gå i cykler just för att privatister letar efter de "enkla" ställena att köra upp på.
Citera
2014-09-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Kraven är desamma oavsett var du gör ditt körprov. Sedan har vissa en högre procentandel som klarar sitt körprov och det är på de ställena där det är fler trafikskoleelever än privatister som gör sin uppkörning. Det brukar gå i cykler just för att privatister letar efter de "enkla" ställena att köra upp på.

Jag vet att kraven är detsamma på alla ställen, nåt annat vore ju puckat...
Men det finns ju ställen där det är lättare
Citera
2014-09-18, 17:41
Medlem
Citat:
Jag vet att kraven är detsamma på alla ställen, nåt annat vore ju puckat...
Men det finns ju ställen där det är lättare

Nej det gör det inte. Det är lika "svårt" på alla ställen eftersom kraven är exakt lika höga.
Citera
2014-09-18, 17:58
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Nej det gör det inte. Det är lika "svårt" på alla ställen eftersom kraven är exakt lika höga.

Att påstå att det är lika enkelt att köra upp i Stockholms innerstad som i Visby på Gotland är bara korkat. Självklart är det olika svårigheter i uppkörningen beroende på trafiken, antal vägskyltar o.s.v
Citera
2014-09-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Att påstå att det är lika enkelt att köra upp i Stockholms innerstad som i Visby på Gotland är bara korkat. Självklart är det olika svårigheter i uppkörningen beroende på trafiken, antal vägskyltar o.s.v

Precis vad jag menade.

Och letar då efter ett ställe i närheten av där jag bor som där är lättast.
Citera
2014-09-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

Alla ställena i Stockholm du kan köra upp på ligger utanför Stockholm. Du prövas på ett visst antal moment som du ska klara av, de är desamma oavsett om du kör upp i Gotland eller i Stockholm.
Citera
2014-09-18, 19:51
Medlem
canadianresourcess avatar
Citat:
Precis vad jag menade.

Och letar då efter ett ställe i närheten av där jag bor som där är lättast.

Vet inte vilket som är lättast i Sverige men vet dock att Farsta ska vara svårast i Sverige. Farsta är också det enda stället som ligger i "Närheten av där du bor".

Helt ärligt så tror jag att de flesta ställen är likvärdiga. Möjligen lättare att köra upp i nån liten håla i Norrland men det är ju bara tramsigt.

Men du fokuserar ju på helt fel grej. Skärp dig istället och lär dej köra bil så kommer du dansa igenom uppkörningen som en annan gjorde (I Farsta).
Citera
2014-09-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canadianresources
Vet inte vilket som är lättast i Sverige men vet dock att Farsta ska vara svårast i Sverige.

Hur kom du fram till att Farsta skulle vara svårast i Sverige att klara ett körprov?

Provade du lyckan på alla Trafikverkets kontor och mottagningsorter? Eller gjorde du en undersökning i form av enkäter eller intervjuer? Eller har du bara hört att Farsta skulle vara svårast?
Citera
2014-09-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Hur kom du fram till att Farsta skulle vara svårast i Sverige att klara ett körprov?

Provade du lyckan på alla Trafikverkets kontor och mottagningsorter? Eller gjorde du en undersökning i form av enkäter eller intervjuer? Eller har du bara hört att Farsta skulle vara svårast?

http://www.metro.se/stockholm/svaras...bJ18WDurVQHns/

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4336981

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17161179.ab
Citera
2014-09-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canadianresources
http://www.metro.se/stockholm/svaras...bJ18WDurVQHns/

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4336981

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17161179.ab

Statistiken om att Farsta har sämst är ingen nyhet, men den är rätt oväsentlig egentligen. Varför då? Det framgår inte hur många av förstagångskörkortsaspiranterna som blir godkända på första försöket.

Det kanske är så att flera klarar sitt körkort i Farsta än i Skellefteå på första försöket? Är det då fortfarande svårare i Farsta?

Dessutom, hur många försöker inte gång på gång att köra upp genom att få tips från den betrodda källan Flashback istället för att vilja lära sig genom att steg 1 öppna körkortsboken?

Är man bara VÄL FÖRBEREDD så klarar man det, oavsett om körprovet sker i Arjeplog, Farsta eller hemma hos Benke.
Citera
2014-09-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Statistiken om att Farsta har sämst är ingen nyhet, men den är rätt oväsentlig egentligen. Varför då? Det framgår inte hur många av förstagångskörkortsaspiranterna som blir godkända på första försöket.

Det kanske är så att flera klarar sitt körkort i Farsta än i Skellefteå på första försöket? Är det då fortfarande svårare i Farsta?

Dessutom, hur många försöker inte gång på gång att köra upp genom att få tips från den betrodda källan Flashback istället för att vilja lära sig genom att steg 1 öppna körkortsboken?

Är man bara VÄL FÖRBEREDD så klarar man det, oavsett om körprovet sker i Arjeplog, Farsta eller hemma hos Benke.

Nä, just det. Men det var du som frågade... Tror stenhårt på att det är svårare att klara körkortet i Stockholmsregionen än i Pajala, ingen tvekan om den saken. Det hela borde väl vara tämligen enkel matematik. Ju mer trafik, desto mer att tänka på i trafiken.

Däremot borde det väl vara alla blivande bilisters önskan att bli så bra som möjligt på att köra bil, vilket borde vara en morot till att vilja köra upp Stockholm. Jag känner flera stycken som är rädda för att köra i stan och i mina ögon är man i sånt fall inte någon bra bilförare, oavsett hur skicklig man är på att sladda runt på nån grusparkering i Eskilstuna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in