Hej,
Min bästa barndomsvän pluggar och bor i Linköping och hade något event på KTH här i Stockholm. Istället för att han skulle bo på hotell eller hos sina föräldrar tänkte jag att det vore kul om han bodde hos mig över helgen.
Vi hade väldigt kul och han bjöd på middag lördag kväll på Fridays samt några kalla till det
Nu när han åkt hem har jag sammanställt en liten lista på kostnader för denna helg:
Han åt:
1. 4 skivor skogaholmslimpa. Kostar cirka 20 kronor och innehåller 25 skivor alltså 4/25 * 20kr = 4kronor
2. ca 2 msk bregott (Extra salt) ca 2 kr
3. Ost och skinka ca 6 kr
4. Falukorv och makaroner ca 16 kr
5. Ketchup 5 kr (Han öste på som fan)
6. Mjölk 8 kr
7. Snacks ca 35 (Två snickers och lite chips)
Summa Mat = 76:-
Sedan räknar jag på hushåll, dvs EL, slitage på möbler, städning, service (Har ställt fram frukost osv varje dag), han hade inte med sig egna lakan så tvätt + tvättmedel, förbrukningsvaror som diskmedel etc.
Detta landar på cirka
800:-
Grand hotell kostar ca 1600 per natt (3200 för två nätter), sunkigt hostel 300 per natt (600 totalt). Så för två nätter här räknar jag med ca
1900:-
Totalt: Mat+Hushåll+Hyra=76+800+1900=
2776:-
När jag på söndagkväll visade honom detta blev han mycket upprörd och sa att han vägrade betala. Han kontrade med att han bjöd mig på fridays och att jag alltid är välkommen till han i linköping, men vafan ska jag göra i linköping?
Han har alltid vart en snål jävel men den här gången hade jag faktiskt räknat med dom här pengarna så beställde en ny TV på faktura, hur hinner jag få honom att swisha över pengarna inom två veckor?