2014-09-18, 19:31
Medlem
Lootpack23s avatar
Vad kostade maten han bjöd på samt hur många pilsner bjöd han på? Ts det e du som är en jävel samt en riktigt kass vän hoppas han säger upp sin bekanskap med dig
Citera
2014-09-18, 19:45
Jag vet inte om du är medveten om detta, men sociala konventioner säger att man inte ska ta betalt av sin kompis om man på eget bevåg bjuder in denne att spendera en helg hemma hos sig.
Citera
2014-09-18, 19:53
Medlem
Det var du som bjöd in Molgan, då får du allt stå för allt.
Citera
2014-09-18, 20:09
Medlem
X3m4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Hej,

Min bästa barndomsvän pluggar och bor i Linköping och hade något event på KTH här i Stockholm. Istället för att han skulle bo på hotell eller hos sina föräldrar tänkte jag att det vore kul om han bodde hos mig över helgen.
Vi hade väldigt kul och han bjöd på middag lördag kväll på Fridays samt några kalla till det

Nu när han åkt hem har jag sammanställt en liten lista på kostnader för denna helg:
Han åt:
1. 4 skivor skogaholmslimpa. Kostar cirka 20 kronor och innehåller 25 skivor alltså 4/25 * 20kr = 4kronor
2. ca 2 msk bregott (Extra salt) ca 2 kr
3. Ost och skinka ca 6 kr
4. Falukorv och makaroner ca 16 kr
5. Ketchup 5 kr (Han öste på som fan)
6. Mjölk 8 kr
7. Snacks ca 35 (Två snickers och lite chips)
Summa Mat = 76:-

Sedan räknar jag på hushåll, dvs EL, slitage på möbler, städning, service (Har ställt fram frukost osv varje dag), han hade inte med sig egna lakan så tvätt + tvättmedel, förbrukningsvaror som diskmedel etc.
Detta landar på cirka 800:-
Grand hotell kostar ca 1600 per natt (3200 för två nätter), sunkigt hostel 300 per natt (600 totalt). Så för två nätter här räknar jag med ca 1900:-

Totalt: Mat+Hushåll+Hyra=76+800+1900=2776:-

När jag på söndagkväll visade honom detta blev han mycket upprörd och sa att han vägrade betala. Han kontrade med att han bjöd mig på fridays och att jag alltid är välkommen till han i linköping, men vafan ska jag göra i linköping?

Han har alltid vart en snål jävel men den här gången hade jag faktiskt räknat med dom här pengarna så beställde en ny TV på faktura, hur hinner jag få honom att swisha över pengarna inom två veckor?

Är det någon som är snål så är det ju du. Kan du inte bjuda din bästa barndomsvän på en helg hemma hos dig är du ta mig fan den sämsta polare jag hört talas om. Kräv han på hur mkt du vill , hade jag vart han hade jag inte betalt för det är du som är snål.
Citera
2014-09-18, 20:24
Medlem
Hur i helvete hamnar dessa trolöämnen på "topplistan"?!

Stäng tråden.

Dö TS.
Skaffa ett arbete. En utbildning med bra betyg. Berika ditt liv med något annat än trolltrådar på Flashback och Hamsterpaj.
Citera
2014-09-18, 20:31
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
kan den här tråden vara någon sorts hyllning till ett självständigt Skottland med tanke på TS snikenhet?
Citera
2014-09-18, 22:20
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lootpack23
Vad kostade maten han bjöd på samt hur många pilsner bjöd han på? Ts det e du som är en jävel samt en riktigt kass vän hoppas han säger upp sin bekanskap med dig
Priset minns jag inte men tog en chessburgare och tre kalla, dock sa han att han ville bjuda på det så det får stå för honom. Jag bedriver inte under några omständigheter någon som helst form av gratishotell inkl buffé. På vilket sätt är jag en kass vän menar du? Vi har och har alltid haft svinkul med varandra bortsett från hans snåla beteende.
Senast redigerad av drak999 2014-09-18 kl. 22:29.
Citera
2014-09-18, 23:01
Bannlyst
Du bjöd in din bästa vän för att vara snäll och för att ha trevligt ihop. Antingen splittar man maten 50/50 eller så bjuder du helt på det beroende på hur snål DU är. Troll eller så har du förlorat din bästa vän pga din girighet.
Citera
2014-09-18, 23:47
Medlem
Vänta lite nu... Du bjuder in din vän att bo hos dig över helgen och förväntar dig att han ska betala!?

Han bjöd ju även på mat och dryck ute medan du bjöd honom på lite falukorv och några smörgåsar...
Om du inte trollar är du förmodligen den snålaste människan på flashback och förtjänar att dö ensam.

Hur i helvete kan man ens få för sig att ta betalt av en vän man bjuder in att bo hos en under några dagar för man ska ha kul tillsammans?

Kan även tillägga att de flesta personer som lånar ut ett rum till någon brukar ta runt 3-4 tusen i MÅNADEN. I alla fall om det är någon man känner.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2014-09-18 kl. 23:53.
Citera
2014-09-19, 02:49
Medlem
Om du inte trollar så hoppas jag att du får leva ensam resten av livet.

När man erbjuder en polare att sova hos en (en eller ett fåtal nätter) så är det underförstått att det är free of charge. Man kan ju splitta om man går och köper mat eller någonting men annars så är det free.

DU betalar ju inget extra i hyra+el osv för att någon mer sover där 1 eller 2 nätter?! Samt att det är en VÄN som du ställer upp för.

Förhoppningsvis så ställer han upp för dig när du behöver en sovplats också. Annars är han inget att ha som vän i alla fall...

Fattar inte ens varför han bjöd på fridays och några kalla. Om jag var du så hade jag sagt, "nej det är inte nödvändigt NAMN, klart jag ställer upp för dig!"
Men om han insisterar så kan du bli bjuden. Då är det något han verkligen vill göra för dig ju.
Citera
2014-09-19, 07:12
Medlem
Är din "bästa vän" lika snål som din egen syster som du tänkte fakturera?
Jag tror att du egentligen inte har några vänner, du sitter istället på Flashback och skapar troll-trådar om något som egentligen aldrig har skett, för att få uppmärksamhet och visa hur snål du faktiskt är. Jag tvekar också på att du skulle ha en "bästa vän" om du kräver honom/henne på små mynt, din syster för den delen med.

Men ja, 76 kronor är väldigt mycket, hur ska du klara dig nu? Du var ju nästan miljonär.
Citera
2014-09-19, 07:19
Medlem
Itons avatar
Bara för att vara säker på att jag förstått allt rätt: när han bjöd ut dig på middag, räknade du in då även bortfall av din inkomst? Vilken tid på dygnet åt ni? Din timkostnad lär vara högre om det handlar om sen tid på dygnet (obekväm arbetstid)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in