• 1
  • 2
2014-09-18, 15:22
Medlem
Tjaa..
Jag pratade med banken idag och de föreslog rörlig ränta samt rörlig ränta med tak.

rörlig ränta på 2.65 med tak upp till 3.10 i 5 år ..

rörlig ränta 2.43

vad är bäst tycker ni ?? hade tänkt rörlig ränta först men sen när jag fick höra rörlig ränta med tak så blev jag lite osäker ?

all svar uppskattas
Citera
2014-09-18, 15:48
Medlem
Jag tycker du ska gå vidare till nästa bank å förhandla om räntan där, så du kan pressa din bank du har nu (om du är nöjd i övrigt med den) annars skulle ja byta för ingen utav dom där två räntorna skulle jag acceptera på mitt bolån!

Rörlig ränta med tak vet jag inte hur det funka, aldrig hört talas om det. Men problemet med låst ränta är ju att om du får för dig att byta bank kan det ju bli en jävla summa du får betala för att "lösa ut dig" från lånet...

Jag kör ALLTID rörlig ränta, men det är ju jag det.. Sen har jag svårt att se att räntorna skulle skjuta i höjden det/dom närmsta åren.
Citera
2014-09-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxlacka
Jag tycker du ska gå vidare till nästa bank å förhandla om räntan där, så du kan pressa din bank du har nu (om du är nöjd i övrigt med den) annars skulle ja byta för ingen utav dom där två räntorna skulle jag acceptera på mitt bolån!

Rörlig ränta med tak vet jag inte hur det funka, aldrig hört talas om det. Men problemet med låst ränta är ju att om du får för dig att byta bank kan det ju bli en jävla summa du får betala för att "lösa ut dig" från lånet...

Jag kör ALLTID rörlig ränta, men det är ju jag det.. Sen har jag svårt att se att räntorna skulle skjuta i höjden det/dom närmsta åren.

Sorry glömde lägga till:

Om jag väljer rörliga ränta med If försäkring som Nordea samarbetar med så får jag 0.35 % rabbat.

Om jag väljer rörlig ränta med tak samt If försäkring så får jag 0.40 % rabbat.

Låter bra som du säger om jag får för mig att byta bank eller något i framtiden så är det bättre med rörliga för då är jag ej bunden.

Men rörlig ränta på 2.11 är det bra ränta eller fortfarande för hög eller kanske lagom?
Citera
2014-09-18, 17:19
Medlem
Kör rörligt ränta. Om det sedan börjar dra iväg och närma sig det du kan bära så kan du binda dig senare om du skulle vilja.
Bankerna vill sälja på dig rörligt med tak för det innebär att de kan ta ut ytterligare marginal i ren vinst.
Citera
2014-09-20, 11:46
Medlem
2.11 låter högt men beror på hur högt belånad du är. Gå in på SVDs räntekarta så kan du se vad folk verkligen får i rörlig ränta i ditt område.
Har du en rimlig belåning är 2.11 alldeles för högt, jag har 1.97 på Bättre Bolån och då har jag över 80% i belåning.
Är du medlem i facket finns förmånligt bolån på SEB, googla på SEB Bolån Medlemslån, då kommer du ner ännu mer. Inget SEB upplyser om eftersom det inte är så lönsamt för dem.
Citera
2014-09-21, 20:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Kör rörligt ränta. Om det sedan börjar dra iväg och närma sig det du kan bära så kan du binda dig senare om du skulle vilja.
Bankerna vill sälja på dig rörligt med tak för det innebär att de kan ta ut ytterligare marginal i ren vinst.

Om man är orolig för högre räntor bör man simulera att det redan är höga räntor och buffertspara eller amortera mellanskillnaden mot de verkliga räntorna.

Binda ska man aldrig aldrig aldrig göra!
Citera
2014-09-21, 20:33
Medlem
Allt över 1,90% på 3mån idag är ju mindre bra...
Har själv 1,61 f n.
Citera
2014-09-22, 16:30
Medlem
Räntorna "beräknas" höjas, som de gjort senaste 1,5 åren.
Just sayin'
Citera
2014-09-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
2.11 låter högt men beror på hur högt belånad du är. Gå in på SVDs räntekarta så kan du se vad folk verkligen får i rörlig ränta i ditt område.
Har du en rimlig belåning är 2.11 alldeles för högt, jag har 1.97 på Bättre Bolån och då har jag över 80% i belåning.

Fast hur många extratjänster måste du teckna för att komma ner till 1,97?

SVD:s räntekarta visar ju ingenting om hur många tjänster man som kund måste binda upp sig för att få sin "rabatt".
Citera
2014-09-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Fast hur många extratjänster måste du teckna för att komma ner till 1,97?

SVD:s räntekarta visar ju ingenting om hur många tjänster man som kund måste binda upp sig för att få sin "rabatt".
Jag har lönekonto i banken. That's it.

Det handlar bara om att vara en stabil lågriskkund och kunna förhandla.
Citera
2014-09-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag har lönekonto i banken. That's it.

Det handlar bara om att vara en stabil lågriskkund och kunna förhandla.

fast vad förhandlar man med om man bara sätter lönekontot hos banken?

Är det hög belåning som är melodin?

Jag som sitter med 325000 i bostadslån och amorterar hyfsat hårt kommer inte kunna få någon vettig rabatt förmodar jag?
Citera
2014-09-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
fast vad förhandlar man med om man bara sätter lönekontot hos banken?

Är det hög belåning som är melodin?

Jag som sitter med 325000 i bostadslån och amorterar hyfsat hårt kommer inte kunna få någon vettig rabatt förmodar jag?
Nja det hela handlar ju om att vara en lönsam men ändå trygg kund med låg risk. Mitt hushåll har relativt höga löner som kommer från både mig och min fru samt ett par miljoner i bolån men kanske 50% belåning. Toppa det med en tuff förhandling så...

Men med ditt låga bolån är det ju inte mycket att bråka om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in