2005-09-07, 00:11
En vacker dag ligger du på din dödsbädd. Runt om dig står dina nära och kära. Du hinner precis ta farväl utav dom innan dina ögonlock sakta glider igen och hjärtat slutar slå. För en stund blir att tyst och svart men plötsligt ser du hur en mörk skepnad uppenbarar sig. Denna mörka skepnad presenterar sig som döden varefter han ger dig ett par alternativ. Du får nu själv bestämma vad som kan hända, men du har som sagt endast ett par alternativ att välja mellan ("se nedan") baserade på dom största teorierna. Du får endast välja ett alternativ och du kan inte ångra dig i efterhand. Vad väljer du?
--------------------------------------
1. Ateistisk död (ateism)
Allt tar slut! Du kommer hamna i en evighetssömn helt utan dina mänskliga sinnen. Din kropp kommer sakta men säkert ruttna bort för att tillslut förvandlas till mull...
2. Paradiset (kristendom, judendom och islam)
I paradiset råder lugn och frid. Du kommer få leva på denna plats i all evighet vid guds sida.
3. Nirvana (buddhism)
Du befrias från allt mänskligt lidande och blir en del utav världssjälen.
4. Valhall (asatro)
Under dagarna kommer du slåss och strida mot övriga invånare i Valhall. På kvällen kommer ni förenas för att tillsammans äta och dricka.
5. Reinkarnation (buddhism och hinduism)
Du kommer födas på nytt. Alla dina minnen kommer raderas, därmed kommer du knappt minnas något från ditt tidigare liv.
6. Helvetet (kristendom, judendom och islam)
Du kommer brinna i stjärselden i all evighet samt torteras utav satans lakejer.
7. Spöke (?)
Din själ kommer vandra på jorden i all oändlighet utan att du kan ta någon riktig kontakt med människorna.
Har funderat på detta under dom senaste veckorna utan att ha lyckats ta ett slutligt beslut. Kan dock utesluta ateistisk död, nirvana, spöke och helvetet med en gång. Lutar mest åt paradiset för tillfället...
Kom gärna med egna SERIÖSA idéer och teroier, kan hända att jag missat någon stor teori om livet efter detta. Med seriöst menar jag inte en plats där du styr över miljontals människor i all oändlighet!
Motivera gärna era svar! Själv återkommer jag med svar och motivation när jag funderat färdigt. Anledningen till att jag startar tråden utan ett eget svar är att jag gärna läser andras tankar och funderingar kring detta...
1. Ateistisk död (ateism)
Allt tar slut! Du kommer hamna i en evighetssömn helt utan dina mänskliga sinnen. Din kropp kommer sakta men säkert ruttna bort för att tillslut förvandlas till mull...
2. Paradiset (kristendom, judendom och islam)
I paradiset råder lugn och frid. Du kommer få leva på denna plats i all evighet vid guds sida.
3. Nirvana (buddhism)
Du befrias från allt mänskligt lidande och blir en del utav världssjälen.
4. Valhall (asatro)
Under dagarna kommer du slåss och strida mot övriga invånare i Valhall. På kvällen kommer ni förenas för att tillsammans äta och dricka.
5. Reinkarnation (buddhism och hinduism)
Du kommer födas på nytt. Alla dina minnen kommer raderas, därmed kommer du knappt minnas något från ditt tidigare liv.
6. Helvetet (kristendom, judendom och islam)
Du kommer brinna i stjärselden i all evighet samt torteras utav satans lakejer.
7. Spöke (?)
Din själ kommer vandra på jorden i all oändlighet utan att du kan ta någon riktig kontakt med människorna.
Har funderat på detta under dom senaste veckorna utan att ha lyckats ta ett slutligt beslut. Kan dock utesluta ateistisk död, nirvana, spöke och helvetet med en gång. Lutar mest åt paradiset för tillfället...
Kom gärna med egna SERIÖSA idéer och teroier, kan hända att jag missat någon stor teori om livet efter detta. Med seriöst menar jag inte en plats där du styr över miljontals människor i all oändlighet!
Motivera gärna era svar! Själv återkommer jag med svar och motivation när jag funderat färdigt. Anledningen till att jag startar tråden utan ett eget svar är att jag gärna läser andras tankar och funderingar kring detta...