• 1
  • 2
2005-09-07, 00:11
Medlem
Bishops Armss avatar
En vacker dag ligger du på din dödsbädd. Runt om dig står dina nära och kära. Du hinner precis ta farväl utav dom innan dina ögonlock sakta glider igen och hjärtat slutar slå. För en stund blir att tyst och svart men plötsligt ser du hur en mörk skepnad uppenbarar sig. Denna mörka skepnad presenterar sig som döden varefter han ger dig ett par alternativ. Du får nu själv bestämma vad som kan hända, men du har som sagt endast ett par alternativ att välja mellan ("se nedan") baserade på dom största teorierna. Du får endast välja ett alternativ och du kan inte ångra dig i efterhand. Vad väljer du?

--------------------------------------

1. Ateistisk död (ateism)
Allt tar slut! Du kommer hamna i en evighetssömn helt utan dina mänskliga sinnen. Din kropp kommer sakta men säkert ruttna bort för att tillslut förvandlas till mull...

2. Paradiset (kristendom, judendom och islam)
I paradiset råder lugn och frid. Du kommer få leva på denna plats i all evighet vid guds sida.

3. Nirvana (buddhism)
Du befrias från allt mänskligt lidande och blir en del utav världssjälen.

4. Valhall (asatro)
Under dagarna kommer du slåss och strida mot övriga invånare i Valhall. På kvällen kommer ni förenas för att tillsammans äta och dricka.

5. Reinkarnation (buddhism och hinduism)
Du kommer födas på nytt. Alla dina minnen kommer raderas, därmed kommer du knappt minnas något från ditt tidigare liv.

6. Helvetet (kristendom, judendom och islam)
Du kommer brinna i stjärselden i all evighet samt torteras utav satans lakejer.

7. Spöke (?)
Din själ kommer vandra på jorden i all oändlighet utan att du kan ta någon riktig kontakt med människorna.

--------------------------------------

Har funderat på detta under dom senaste veckorna utan att ha lyckats ta ett slutligt beslut. Kan dock utesluta ateistisk död, nirvana, spöke och helvetet med en gång. Lutar mest åt paradiset för tillfället...

Kom gärna med egna SERIÖSA idéer och teroier, kan hända att jag missat någon stor teori om livet efter detta. Med seriöst menar jag inte en plats där du styr över miljontals människor i all oändlighet!

Motivera gärna era svar! Själv återkommer jag med svar och motivation när jag funderat färdigt. Anledningen till att jag startar tråden utan ett eget svar är att jag gärna läser andras tankar och funderingar kring detta...
Citera
2005-09-07, 06:55
Medlem
lindells avatar
Jag behöver inte grubbla på dessa alternativ. Jag har accepterat evangelium och tror på Jesus. Vilka motiv har jag? Det kan var och en läsa närmare i:
Helhetsbild beträffande trosåsikter http://www.nic.fi/~jlindell/helhet.html
Du jämställde kristendom, judendom och islam, därför att de talar om ett paradis efter detta liv. Jag vill påpeka, att det finns väsentliga olikheter.

Beträffande judendom enligt den mosaiska lagen och kristendom enligt det nya förbundet kan du läsa några synpunkter i: http://www.nic.fi/~jlindell/lag.html
Mellan islam och kristen tro finns vid närmare granskning oerhört stora motsättningar: http://www.nic.fi/~jlindell/islamtanke.html
Den kristna trons centrala budskap kan du läsa om i: http://www.nic.fi/~jlindell/kristentro.htm#7.0
Citera
2005-09-07, 14:13
Medlem
7. spöke.
att kunna vandra runt på jorden och observera och lära i all oändlighet. förvisso skulle tristess kunna utgöra ett problem då, men det finns väl andra spöken som sällskap, eller?

annars är det väl 2 eller 5 som gäller, eller ifall jag får välja att bli fullproppad med antifrysmedel och stoppad i frysen och väckt om 5000 år blir det väl det.
Citera
2005-09-07, 15:11
Medlem
mongrels avatar
Lätt! Nirvana. Att få "stanna kvar" i denna underbara värld utan att vara hämmad av människans bristande perception och tragiska otillräcklighet (om jag har förstått det rätt).

Inte för att jag tror på det
Citera
2005-09-07, 15:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Reinkarnation förstås. Nirvana når man ju när man reinkarnerats färdigt och lärt sig alla livets läxor.

Nå, skulle man få fritt välja så var det ju att återfödas men med alla kunskaper i behåll. Tänk vilket försprång man skulle ha när det gäller skolan (även om det var nya kunskaper som sådana) och tjejerna.

Nåja, en teori är ju att EXAKT det som man förväntar sej ske - KOMMER att ske. Så tror man att man blir en potatis, så blir man en potatis. (Pluspoäng till den som fattar den referensen.)
Citera
2005-09-07, 15:19
Medlem
Megalomanias avatar
Försvinner inte poängen med att tro om man får välja fritt mellan paradis och helvete?

Själv skulle jag välja 1. Ateistisk död. Jag anser att när jag har gjort mitt här på jorden så är belöningen att få somna in för evigt och slutligen bli ett med allt när mina rester blivit mull.
Citera
2005-09-07, 15:21
Bannlyst
4. Valhall (asatro)
Citera
2005-09-07, 16:31
Medlem
i alla dom där stegen så verkar det som detta skulle va liskom den näst sista delen, ja vill tro att det är en mkt längre väg
Citera
2005-09-07, 16:54
Medlem
Jeg ville uten tvil valgt nr 1. jeg er allerede nå så trött på livet til tider, att jeg ville aldri våge risikere å leve noen form for "evigt liv"
Citera
2005-09-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
4. Valhall (asatro)
Under dagarna kommer du slåss och strida mot övriga invånare i Valhall. På kvällen kommer ni förenas för att tillsammans äta och dricka.
Min motivering till det valet är att det verkar vara det mest händelserika alternativet, våld och fest
Citera
2005-09-08, 00:15
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nåja, en teori är ju att EXAKT det som man förväntar sej ske - KOMMER att ske. Så tror man att man blir en potatis, så blir man en potatis. (Pluspoäng till den som fattar den referensen.)
"...which really means we ought to stop all missioning. Right now." Väl?

Discworld.

Jag skulle nog välja paradiset, det lär göra skäl för sitt namn.
Citera
2005-09-08, 18:47
Medlem
musslys avatar
Antingen skulle jag vilja att allt bara tog slut och man slapp tänka mer, men det är väldigt deprimerande om det skulle vara så. Jag tror att det är så här döden ser ut, det mest logiska.

Paradiset låter helt okej, men frågan är om man skulle tycka att det var ett paradis efter några hundra tusen år då man levt där? En fråga, kan man dö i paradiset och vart kommer man då? eller kan man ex. halshugga sig själv och sen fortsätta sitt odödliga paradis liv med huvudet i handen???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in