• 1
  • 2
2014-09-17, 16:48
Medlem
Tjena!
Jag och min sambo planerar att gifta oss nästa år.
Vi skulle vilja ha lite tips om billig och god bröllopsmiddag.

Tacksam för svar
Citera
2014-09-17, 17:03
Medlem
TheShapes avatar
Vad är "billig" respektive "dyrt"? Hur många gäster? Befintlig lokal? Catering eller ordnar ni allt själva? Lite mer information får du bidra med.

När ett par vänner gifte sig (vars bröllop var jag med och arrangera) så räknade vi med ungefär tusenlapp per gäst för mat och alkohol. När det kommer till alkohol så går det att pressa ner om man köper från typ Tyskland, men fördelen med att handla i Sverige är att man kan lämna tillbaka det som inte gick åt.
Senast redigerad av TheShape 2014-09-17 kl. 17:05.
Citera
2014-09-17, 17:09
Medlem
Tanken är att vi ska laga maten själva.
Lokal är klart, där finns det kök där man kan laga till maten
Citera
2014-09-17, 17:17
Medlem
christerys avatar
Nåt som går att preppa före, tänk typ lax, potatisgratäng, rostbiff/tjärknul, snittar eller rullar. Sallad till veggisarna och alla andra åxå.

Men det är en jäkla skillnad om det är 10 eller 100 pers. Liten grupp och alla känner varann så går det väl men större samling så kan det bli marigare. Allergier och annat ska man ju åxå ha koll på.
Citera
2014-09-17, 17:33
Medlem
Spyrrans avatar
När det gäller maten, vad har ni tänkt er? Det är till exempel skillnad på trerätters, picknick i trädgården och att ha en buffe. Även då kan priset variera, då det beror på vilken typ av mat som man väljer att servera (och även antalet maträtter etc på buffen).

Undrar dessutom samma sak som de andra, hur många är antalet gäster?
Citera
2014-09-17, 17:37
Medlem
Bylines avatar
Ta ett råd från en som varit med förr, och skaffa catering.
Det finns billiga, prisvärda cateringfirmor att hyra. Blir det ändå för dyrt, bjud då hellre färre gäster. Det är faktiskt okej att bjuda många till själva vigseln, och "bara" servera lite kaffe och kakor i anslutning till den, för att sedan ha buffé senare på kvällen för de allra närmaste gästerna.
Citera
2014-09-17, 18:04
Medlem
Ok. Funderar på antingen buffé eller 3 rätters. Vi blir nog runt 50 pers
Citera
2014-09-17, 18:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnice83
Ok. Funderar på antingen buffé eller 3 rätters. Vi blir nog runt 50 pers

50 pers och ni skall göra det själv och billigt. Tillåt mig tvivla. Får nog hålla med byline eller så blir det papptallrikar från ÖB och köttsoppa.

Men sen är ju frågan vad som är billigt, en jäkla massa engångsgrillar på en stenhäll med korv och bröd eller hyra en mindre restaurang som även fixar maten.

När du nämner en 3-rätters meny så lämnar du stadiet med nästan gratis i alla fall.

Mitt tidigare tips skulle nog fungera, men ni behöver hjälp med 50 kuvert. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuvert_%28dukning%29 om ni inte har lite extra porslin över åxå.
Citera
2014-09-17, 18:20
Medlem
Ok. Men om man skulle ha Catering då?
Citera
2014-09-17, 18:51
Medlem
TheShapes avatar
Citera de vill ha svar från.

Du har fortfarande inte svarat på vad som är "billigt", eller vilken budget ni är beredd att undvara för det. Något som jag inte tycker att man ska snåla på, är just maten. Visst blir det dyrare med catering, men jag personligen hade aldrig orkat med att laga trerätters till 50 personer. Bara tanken på stressmomentet (och inte lämnar några felmarginal att något går fel, så som en ugn/spis som går sönder) borde avskräcka de flesta.

Nej, ett bröllop behöver inte kosta en förmögenhet, men vill ni verkligen minnas er stora dag som något som ni (efter egen budget) snålade på?
Citera
2014-09-17, 19:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Citera de vill ha svar från.

Du har fortfarande inte svarat på vad som är "billigt", eller vilken budget ni är beredd att undvara för det. Något som jag inte tycker att man ska snåla på, är just maten. Visst blir det dyrare med catering, men jag personligen hade aldrig orkat med att laga trerätters till 50 personer. Bara tanken på stressmomentet (och inte lämnar några felmarginal att något går fel, så som en ugn/spis som går sönder) borde avskräcka de flesta.

Nej, ett bröllop behöver inte kosta en förmögenhet, men vill ni verkligen minnas er stora dag som något som ni (efter egen budget) snålade på?

Dessutom brukar man verkligen ha annat att tänka på när man gifter sig. Det är väl en sak om man får hjälp av familj och vänner att laga maten a'la knytkalas. Men att laga allting själv till 50 personer är mycket jobb, även om man har mat som går att förbereda. Sen ska det ställas fram, fyllas på och tas om hand under middagen. Det kan jag nästan lova att man inte vill pyssla med som brudpar. Då är det i så fall bättre att gifta sig en dag och ha festen senare.

Sen håller jag med om att man måste veta en ungefärlig budget för att kunna ge konkreta förslag på mat. Eller för att avgöra om catering är ett rimligt alternativ.
Citera
2014-09-20, 17:23
Medlem
Tjippmunks avatar
kolla med dit lokala ica maxi eller liknande. vi har köpt till kalas ibland potatisgratäng med kyckling och rostbiff, två sorters dressingar och grönsaker för 120:-/pers. och då har det varit rejält tilltagna portioner. minns jag inte fel så beställde vi till 20 pers, var 25 pers, de flesta tog två ggr, och ändå så var där mat över till kvällsmat för två pers i 4-5 dagar efteråt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in