2014-09-17, 11:26
Medlem
Hej! jag ska bli inneboende hos en familj och undrar om nån där ute som vet om man kan byta "lås" på en vanlig rums dörr. isåfall hur går man tillväga?

jag vill kunna låsa min rums dörr när jag inte är där. så familjen som har barn inte går in o håller på stöka.. eller man vet aldrig vem som går in. då alla nycklar passar in på alla innerdörrar i lgh..

jag ringde fastighetsförvaltaren i området o hon lät bara otrevlig och förstod inte ens vad jag menade. och rekommenderade mig att gå till clas ohlson ?!! finns det nån smart människa där ute som kan hjälpa mig =)

TACK!
Citera
2014-09-17, 11:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triggy
Hej! jag ska bli inneboende hos en familj och undrar om nån där ute som vet om man kan byta "lås" på en vanlig rums dörr. isåfall hur går man tillväga?

jag vill kunna låsa min rums dörr när jag inte är där. så familjen som har barn inte går in o håller på stöka.. eller man vet aldrig vem som går in. då alla nycklar passar in på alla innerdörrar i lgh..

jag ringde fastighetsförvaltaren i området o hon lät bara otrevlig och förstod inte ens vad jag menade. och rekommenderade mig att gå till clas ohlson ?!! finns det nån smart människa där ute som kan hjälpa mig =)

TACK!

Jag skulle rekommendera att du skruvar bort hela låskistan och tar med den och alla beslag till en låssmed och helt enkelt säger "hej, vad behöver jag för att göra den här låsbar med en unik nyckel?"

Eller så tar du bilder på kistan, trycken, dörrtjocklek och beslag tillsammans med en Linjal, eftersom man behöver ett antal mått förmått få rätt prylar.

Det är inte helt okomplicerat att få rätt grejer, så du vill nog ha hjälp.
Citera
2014-09-17, 12:03
Medlem
Barney Calhouns avatar
Du bör nog först prata med familjen du ska bo hos om din avsikt om du ej gjort det.
Kanske dom fixar det åt dig, det är väl ganska självklart att man även ska kunna låsa ett uthyrningsrum tycker jag.
Citera
2014-09-17, 13:29
Medlem
oh okej jag förstår. jag har nämnt tidigare till familjen om att jag vill låsa dörren osv. men de visste inget om hur man skulle göra. men det är ok för dom om jag nu skulle göra det.

hmm jag är inte så händig kmr nog förstöra hela dörren hahah men ska kolla upp det där! tack för svaren!
Citera
2014-09-17, 20:40
Medlem
Citat:

TACK!

Du vill alltså sätta en cylinder på en innerdörr?
Citera
2014-09-19, 02:31
Medlem
capmacs avatar
Det är annat cc-avstånd mellan handtag och nyckel på en innerdörr jämfört med en dörr avsedd för cylinderlåsning så en vanlig kista pasar inte. Dessutom har slutblecket bara ett hål för regel.

Det finns en speciell låskista man kan byta till, som sedan kan utrustas med cylinder för att få en "riktig" nyckel till TS dörr. Björkboda / Assa-Abloy 9456

http://www.laskompaniet.se/lashus-abloy-9456/361-0

Sen behöver man cylinder, cylinderring och vred, så det kostar en slant.

/capmac
Citera
2014-09-19, 09:20
Medlem
Citat:

TACK!

Du skulle kunna införskaffa en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Instick...C3%A5l/31-4069
Citera
2014-09-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det finns en speciell låskista man kan byta till, som sedan kan utrustas med cylinder för att få en "riktig" nyckel till TS dörr. Björkboda / Assa-Abloy 9456

http://www.laskompaniet.se/lashus-abloy-9456/361-0

Sen behöver man cylinder, cylinderring och vred, så det kostar en slant.

/capmac
Den var inte billig den.
Åker man till Biltema så får man allt man behöver för under vad de tar för bara låshuset.
Citera
2014-09-21, 23:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Den var inte billig den.
Åker man till Biltema så får man allt man behöver för under vad de tar för bara låshuset.

Bra tips! Hittade denna vilken bör fungera:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/La...BT-2016-87822/

/capmac
Citera
2014-09-22, 07:55
Medlem
Sluta krångla och köp ett detektivlås istället. Mycket enklare, billigare och familjen behöver inte känna att du gör åverkan på deras dörrar.
Citera
2014-09-22, 11:44
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Sluta krångla och köp ett detektivlås istället. Mycket enklare, billigare och familjen behöver inte känna att du gör åverkan på deras dörrar.

Skitdåligt förslag. Feppligt, pilligt och omständligt med en lös grej att pilla in i låset varje gång du måste ut och in. Du skall ju dessutom låsa det vanliga låset först, och sen pilla in den extra grejen, försöka få den att fastna så du kan vrida och låsa, och tvärtom när du skall in igen. Ingen jävel orkar hålla på så 2-3 ggr dagligen. De är avsedda när man vill låsa en dörr som sällan eller aldrig används.

/capmac
Citera
2014-09-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Skitdåligt förslag. Feppligt, pilligt och omständligt med en lös grej att pilla in i låset varje gång du måste ut och in. Du skall ju dessutom låsa det vanliga låset först, och sen pilla in den extra grejen, försöka få den att fastna så du kan vrida och låsa, och tvärtom när du skall in igen. Ingen jävel orkar hålla på så 2-3 ggr dagligen. De är avsedda när man vill låsa en dörr som sällan eller aldrig används.

/capmac
Köp en i bra kvalitet så är det inget strul med att få den att fastna. Lås dörren sätt i "plomben" och lås. Går skitsnabbt och inte det minsta struligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in