viss du tycker Svenskarna är tråkiga, så titta på Finland.
Törrare, tråkigare folk finns inte.
Men nu har jag ju bott MÅNGA år i 3 land (Sverige, Norge och Danmark) så jag kan erbjuda lite insider information om skilnaden.
Norrmännen:
Dom har bra humor, men allt är planerat. Varje skratt måste planerats for att en Norrmän tar absolut allt bokstavligt (och näh, jag skämtar inte - jag är Norskfödd!). Då jag flyttade till Danmark grät jag i flera dagar då jag inte förstod Dansk humor (som är extremt sarkastisk och inte ond sådär...)
Ska du skämta med norrmännen måste du låta dom få veta att du skämtar, annars riskerar du att dom tar det på allvar, och blir mycket lässna. Norrmän är också lite halv-farliga, du kan riskera att få en på snuten viss du gör dom sura. "Pass bare kjeften din du, eller så får du en på smella!"
Dansken:
Jag måste erkänna att Dansken har den absolut bästa humorn av ALLA skandinavier, jag garvade så högljutt att det kunde höras från Jylland till Skåne då jag så en reklamfilm med Finn & Jakob (Jydekompagniet) då jag reste till Danmark för att bo där. Sen var jag såld på Dansk humor. Världklass...fast i Danmark (titta på tv-serien KLOVN). Och Anders "Ankan" Matthesen är bara guld.
Men Dansken är mycket svår att förstå för en utlänning (isär viss du är Norsk). Danskarna gillar att köra ett skämt ut så långt det går, och dom ger inte upp för att du går ner med flaget (det är en utmaning för dom, förstås!) Dansken är världskänd för sin extrema sarkasm. Men när du väl lär den att känna, är den så rolig att ni kommer till att asgarva i flera dagar. I Danmark så tager vi alt med "en lille en!".
Svensken:
Svenne Banan ja, det är en intressant mix av Norsken och Dansken, (Skåne är typ. en blandras av Danskar och Svenskar). Svensken är typ. mycket auktoritär. Allt i Sverige handlar om betyg, papper, tillstånd och behörighet i olika formar. I Sverige är det inte ovanligt att en liten påg står och väntar på att det ska bli grönt ljus även om det är ett vägkryss i ur-liten-stad-arp (invånartal 300) och inte en enda bil på vägen. Välkommen til Sverige.
Svenskar har absolut humor, men man måste vara på våglängd med dom. Svenskarna har mycket gemensamt med Norrmännen iom. att humoren måste vara lite planerat, fast inte SÅ stelt som Normännen. Svenskarna gillar humor och skratta, men det gör dom bara tillsammans med vänner och INTE offentlig. Svensken gillar auktoriter, trygghet och trygga ramar. Gå bara in till lärarne i lärarrummet på skolan, och berätta en rolig historia till dom, jag garanterar att det inte skrattas. Göm dig nästa gång, och du vill höra att det skrattas överallt.
Jag hoppas att det ger lite insikt i hur olika vi är, (och att ni Svenskar som läser med här tar det med en nypa salt).