• 1
  • 2
2014-09-17, 02:28
Medlem
Ja som rubriken lyder ni är så jävla tråkiga, se ett exempel http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle50688.ab

Stefan Löfven har blivit statsminister men, inte ett ord till sin mamma, ska det firas? nej, vad är det för stil svenskar har egentligen? Skulle det vara en blatte som blivit statsminister så lovar jag er att det firas, behöver inte firas som en syrian fest kanske men, det firas.

Varför är svenskar så tråkiga?
är majoriteten verkligen så?
har ni ingen skam i kroppen?
Citera
2014-09-17, 02:35
Medlem
Kanske för att det var natt mot måndag och normalt folk skall upp och jobba dagen efter.
Vad får dig att tro att svenskar inte firar saker, även om vi inte gör det genom att skjuta med AK47: or rakt upp i luften.
Tycker inte att ni syrianer verkar vara särskilt roliga heller.

Skam i kroppen använder man mot folk som gör omoraliska saker, förresten.
Citera
2014-09-17, 02:44
Medlem
Skam är ju helt fel ordval

Men till saken så kan jag hålla med dig, personligen så har framförallt svarta personer en skönare humor. Ingen vit människa skulle t.ex. kunna vara en Will Smith haha. Varför? Har jag ingen aning om
Citera
2014-09-17, 02:50
Bannlyst
finns folk från hela världen som är tråkiga. det går liksom inte att säga att sverige är tråkiga människor. finns väl nån tråkig jävel i kina med. du blir ju en del av det du väljer att ta del i. umgås med några roliga människor istället då?

sen att man drar slutsatser beroende på vad aftonbladet har skrivit om någonting angående samhället kan jag inte hålla med om. det är ju typ en växande cancer i sig. vi borde försöka hitta botemedlet istället.
Citera
2014-09-17, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMary
Skam är ju helt fel ordval

Men till saken så kan jag hålla med dig, personligen så har framförallt svarta personer en skönare humor. Ingen vit människa skulle t.ex. kunna vara en Will Smith haha. Varför? Har jag ingen aning om

Will Smith? Så du menar att du inte kan hitta en vit människa som är roligare än Will Smith? Jag tycker inte att han är rolig alls förutom minen och flinet.
Inser du inte att det måste vara fråga om skillnad i smak här?
Citera
2014-09-17, 03:57
Medlem
Poke53281s avatar
viss du tycker Svenskarna är tråkiga, så titta på Finland.
Törrare, tråkigare folk finns inte.

Men nu har jag ju bott MÅNGA år i 3 land (Sverige, Norge och Danmark) så jag kan erbjuda lite insider information om skilnaden.

Norrmännen:

Dom har bra humor, men allt är planerat. Varje skratt måste planerats for att en Norrmän tar absolut allt bokstavligt (och näh, jag skämtar inte - jag är Norskfödd!). Då jag flyttade till Danmark grät jag i flera dagar då jag inte förstod Dansk humor (som är extremt sarkastisk och inte ond sådär...)

Ska du skämta med norrmännen måste du låta dom få veta att du skämtar, annars riskerar du att dom tar det på allvar, och blir mycket lässna. Norrmän är också lite halv-farliga, du kan riskera att få en på snuten viss du gör dom sura. "Pass bare kjeften din du, eller så får du en på smella!"

Dansken:

Jag måste erkänna att Dansken har den absolut bästa humorn av ALLA skandinavier, jag garvade så högljutt att det kunde höras från Jylland till Skåne då jag så en reklamfilm med Finn & Jakob (Jydekompagniet) då jag reste till Danmark för att bo där. Sen var jag såld på Dansk humor. Världklass...fast i Danmark (titta på tv-serien KLOVN). Och Anders "Ankan" Matthesen är bara guld.

Men Dansken är mycket svår att förstå för en utlänning (isär viss du är Norsk). Danskarna gillar att köra ett skämt ut så långt det går, och dom ger inte upp för att du går ner med flaget (det är en utmaning för dom, förstås!) Dansken är världskänd för sin extrema sarkasm. Men när du väl lär den att känna, är den så rolig att ni kommer till att asgarva i flera dagar. I Danmark så tager vi alt med "en lille en!".

Svensken:

Svenne Banan ja, det är en intressant mix av Norsken och Dansken, (Skåne är typ. en blandras av Danskar och Svenskar). Svensken är typ. mycket auktoritär. Allt i Sverige handlar om betyg, papper, tillstånd och behörighet i olika formar. I Sverige är det inte ovanligt att en liten påg står och väntar på att det ska bli grönt ljus även om det är ett vägkryss i ur-liten-stad-arp (invånartal 300) och inte en enda bil på vägen. Välkommen til Sverige.

Svenskar har absolut humor, men man måste vara på våglängd med dom. Svenskarna har mycket gemensamt med Norrmännen iom. att humoren måste vara lite planerat, fast inte SÅ stelt som Normännen. Svenskarna gillar humor och skratta, men det gör dom bara tillsammans med vänner och INTE offentlig. Svensken gillar auktoriter, trygghet och trygga ramar. Gå bara in till lärarne i lärarrummet på skolan, och berätta en rolig historia till dom, jag garanterar att det inte skrattas. Göm dig nästa gång, och du vill höra att det skrattas överallt.

Jag hoppas att det ger lite insikt i hur olika vi är, (och att ni Svenskar som läser med här tar det med en nypa salt).
Citera
2014-09-17, 04:10
Medlem
Mustands avatar
Det har med intelligens att göra. Högre intelligens betyder att du har lättare att lägga band på dina känslor. Du har inte samma behov av att exponera och få utlopp för saker i din kropp. Det är därför småbarn för ett sånt liv hela tiden. Detta växer bort mer och mer med åren. Tråkig är tyvärr fel ordval. Introvert är ordet du letar efter.
Citera
2014-09-17, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
viss du tycker Svenskarna är tråkiga, så titta på Finland.
Törrare, tråkigare folk finns inte.

Men nu har jag ju bott MÅNGA år i 3 land (Sverige, Norge och Danmark) så jag kan erbjuda lite insider information om skilnaden.

Norrmännen:

Dom har bra humor, men allt är planerat. Varje skratt måste planerats for att en Norrmän tar absolut allt bokstavligt (och näh, jag skämtar inte - jag är Norskfödd!). Då jag flyttade till Danmark grät jag i flera dagar då jag inte förstod Dansk humor (som är extremt sarkastisk och inte ond sådär...)

Ska du skämta med norrmännen måste du låta dom få veta att du skämtar, annars riskerar du att dom tar det på allvar, och blir mycket lässna. Norrmän är också lite halv-farliga, du kan riskera att få en på snuten viss du gör dom sura. "Pass bare kjeften din du, eller så får du en på smella!"

Dansken:

Jag måste erkänna att Dansken har den absolut bästa humorn av ALLA skandinavier, jag garvade så högljutt att det kunde höras från Jylland till Skåne då jag så en reklamfilm med Finn & Jakob (Jydekompagniet) då jag reste till Danmark för att bo där. Sen var jag såld på Dansk humor. Världklass...fast i Danmark (titta på tv-serien KLOVN). Och Anders "Ankan" Matthesen är bara guld.

Men Dansken är mycket svår att förstå för en utlänning (isär viss du är Norsk). Danskarna gillar att köra ett skämt ut så långt det går, och dom ger inte upp för att du går ner med flaget (det är en utmaning för dom, förstås!) Dansken är världskänd för sin extrema sarkasm. Men när du väl lär den att känna, är den så rolig att ni kommer till att asgarva i flera dagar. I Danmark så tager vi alt med "en lille en!".

Svensken:

Svenne Banan ja, det är en intressant mix av Norsken och Dansken, (Skåne är typ. en blandras av Danskar och Svenskar). Svensken är typ. mycket auktoritär. Allt i Sverige handlar om betyg, papper, tillstånd och behörighet i olika formar. I Sverige är det inte ovanligt att en liten påg står och väntar på att det ska bli grönt ljus även om det är ett vägkryss i ur-liten-stad-arp (invånartal 300) och inte en enda bil på vägen. Välkommen til Sverige.

Svenskar har absolut humor, men man måste vara på våglängd med dom. Svenskarna har mycket gemensamt med Norrmännen iom. att humoren måste vara lite planerat, fast inte SÅ stelt som Normännen. Svenskarna gillar humor och skratta, men det gör dom bara tillsammans med vänner och INTE offentlig. Svensken gillar auktoriter, trygghet och trygga ramar. Gå bara in till lärarne i lärarrummet på skolan, och berätta en rolig historia till dom, jag garanterar att det inte skrattas. Göm dig nästa gång, och du vill höra att det skrattas överallt.

Jag hoppas att det ger lite insikt i hur olika vi är, (och att ni Svenskar som läser med här tar det med en nypa salt).

Det kan väl stämma när det gäller svensken, även om jag tycker att det fanns roligare komiker förr. Jag anser att humorn har blivit för amerikaniserad. Sitcoms, burkskratt och någon slags ironisk streetsmart humor som inte låter naturligt svensk.

När det gäller Finland så blir en jämförelse knappast rättvis eftersom man aldrig har en chans att förstå vad de säger.
Jag minns bara att jag en gång slötittade på Finlands television FTV och det var ett humorprogram på finska. Även om jag inte förstod ett ord så var det mycket roande eftersom typerna hade så festligt mimik och klädsel.
Så jag misstänker att de kan de också.

Nu misstänker jag att ts inte menade komik utan att han anser att svensken är dålig på att ha röjarfester.
Citera
2014-09-17, 08:07
Medlem
GusFrings avatar
Svenskar skulle bli roligare utan den här konflikträdslan o rädslan att göra bort sig.
Citera
2014-09-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sperrmannen
Will Smith? Så du menar att du inte kan hitta en vit människa som är roligare än Will Smith? Jag tycker inte att han är rolig alls förutom minen och flinet.
Inser du inte att det måste vara fråga om skillnad i smak här?
Ja, den är roligare i min smak, ganska uppenbart i mitt inlägg tycker jag. Min poäng var att humorn inte är likadan, så tack för att du skrev det i ett inlägg till
Syftar på humorn i t.ex. FPOBA
Citera
2014-09-19, 15:48
Medlem
Harikiriis avatar
Jag tror det ligger i att Svensken har tendens till att känna sig extremt skyldig. Iallafall vad jag har lärt mig. Vad leder det till? Jo, till att man är väldigt försiktig när man pratar, skämtar och handlar. Själva huvud substansen till detta beteende grundar sig i skam eller ovetskap. Ovetskap om hur man beter sig, tex socialt.
Dock så fick jag höra en sak ifrån en Japan: "Japan är ett land, fullt med socialt handikappade människor." Då tänkte jag direkt på Sverige. Vi har sommar och vinter. Under vintern så sitter vi inne med våra datorer, surfplattor, mobiler och gud vet vad. I kombination att vi blir deprimerade så blir vi även lättare påverkade av sociala medier.

Summa sumarum. Vi är inskränkta i våran bubbelvärld och gör allt i vår makt att bibehålla masken, därför är vi tråkiga!
Citera
2014-09-20, 22:33
Medlem
Slottsherres avatar
Känner inte alls igen mig. Umgås med polare som ofta är så galet roliga att jag nästan ramlar av stolen. Tråkiga människor finns överallt. Det gäller att undvika dom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in