2014-09-16, 15:28
Medlem
Så här ligger läget till.

Jag ringde till ACTIC kundtjänst i juli månad och sade upp mitt medlemskap sedan 4 år hos dem. Jag hade ingen bindningstid kvar och jag har alltid betalat via autogiro. Jag pratade med en trevlig person och de behövde bara mitt personnummer så blev saken löst. Sagt och gjort. Jag såg saken som avklarad.

Jag sade upp medlemskapet för att jag och min flickvän snart ska flytta utomlands.

Jag har nu i mitten av september fått en betalningspåminnelse för missad betalning av augusti månad samt påminnelseavgift.(299kr + 60kr)(Pengarna på autogiro-kontot är överförda till ny bank, så det är inte så konstigt)

Jag mejlade till dem och förklarade deras misstag och jag fick snabbt svar tillbaka om att jag fortfarande är medlem hos dem samt att för att säga upp sitt medlemskap så behöver man skriftligen säga upp sig på plats där man tränar.

Just nu befinner jag mig hos flickvännen i Göteborg(hon har kvar lite uppsägningstid på sitt jobb)
och ACTIC godkänner endast avslutat medlemskap om jag alltså beger mig till min "hemanläggning" i Uppsala.

Är det verkligen rimligt att kräva det? I mitt fall ska jag isf behöva bege mig 40 mil(?) endast för att kunna säga upp ett medlemskap? Helt sjukt.

De låter också meddela att man är tvungen att betala för ytterligare en månad efter uppsägning, och att samma månad räknas ej. De vill alltså att jag ska betala för 3 månader totalt(aug,sept, okt), trots att jag inte ens har nyttjat deras faciliteter. I tron att jag betalade för min sista månad(juli) i samband med min uppsägning den månaden.

Tyvärr har jag inte kvar avtalet jag tecknade för 4 år sedan, men jag vill ändå minnas att detta inte beskrevs nånstans.. Jag har bett om att få se en skanning/bild av deras kopia av avtalet(med min signatur) men detta har de ignorerat. De hänvisar istället till deras hemsida där dessa regler står under deras "Avtalsvillkor för medlemskap".

Vad säger ni, värt att bestrida fakturan? Tips/Idéer?
Citera
2014-09-16, 15:43
Medlem
Bestrid fakturan. Hänvisa till samtalet. De kommer ge sig.
Citera
2014-09-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
Bestrid fakturan. Hänvisa till samtalet. De kommer ge sig.

Jag har hänvisat till samtalet. De struntar i detta och säger att endast skriftliga uppsägningar är giltiga. De vill inte heller ta ansvar för att deras personal försäkrade mig om att medlemskapet var avslutat.

Jag är tveksam till att bestrida fakturan då jag snart kommer att befinna mig utomlands i över ett år.(Sticker om en månad ungefär) Kan jag bekämpa detta även från utlandet?
Citera
2014-09-16, 17:13
Medlem
Jag kan meddela att jag har fått svar från Konsument Rådgivningen i Uppsala. Jag blev mycket förvånad över ett så snabbt svar från kommunen Så här meddelar dem:

"Hej

Om inte företaget har noterat din uppsägning är det du som måste kunna bevisa när du sa upp dig. När du sa upp dig muntligt per telefon är det svårt - i praktiken omöjligt.

Att uppsägningstiden är en månad ska framgå av de villkor som är knutna till medlemskapet. Det är dock ett mycket vanligt villkor.

Villkor som kräver att uppsägningen sker skriftligt och att du personligen måste infinna dig på plats är oskäliga villkor och i strid mot avtalsvillkorslagen. Det finns avgörande i Marknadsdomstolen som stöder detta. Däremot är det att rekommendera att göra uppsägningen skriftligt tex per mail för att efteråt kunna styrka när uppsägningen skedde.

Om du inte redan gjort det så meddela skriftligt till gymmet att du vill säga upp dig och om de som jag förstår kräver dig på en extra månad så be att få se det villkor som föreskriver detta. Hävda att villkoren om personlig uppsägning på plats är oskäliga villkor och att de ska acceptera din uppsägning och bekräfta den. Den faktura som du fått och betalningspåminnelsen rekommenderar jag dig att betala då din uppsägning av medlemskapet i juli är svårt att bevisa.

Vänliga hälsningar
XXXXX XXXXXXX "
Citera
2014-09-16, 20:46
Medlem
Maila in som det förslås!
Problemet löst!
Ta också bort autogiro om träningen ligger på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in