2011-12-21, 16:39
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Male Call? Den serien har jag knappt läst.

De flesta tittade nog bara på bilderna ändå, men det är inte heller den - något mer (och med den besläktat) har han väl gjort?
Citera
2011-12-21, 16:41
Medlem
Tagelbergs avatar
Terry och Piraterna?
Citera
2011-12-21, 17:08
Moderator
Citat:
Terry och Piraterna?

Visst är det så, en stämningsfylld juldagsscen från 1944 av en av seriehistoriens store.

http://img33.imageshack.us/img33/1627/yulenuts6.jpg
Citera
2011-12-21, 17:15
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Visst är det så, en stämningsfylld juldagsscen från 1944 av en av seriehistoriens store.

http://img33.imageshack.us/img33/1627/yulenuts6.jpg

Jag har bara hunnit till 1936. Det är lite frustrerande det här för jag har ju fiskarna i havet framför mej - signerad och allt och har läst den. Men ingenting man läser nu verkar fastna medan man minns absolut allt man läste på sextio och sjuttiotalet.
Citera
2011-12-22, 11:08
Medlem
uncanny_hoffs avatar
19. kan det vara något från Lucky Luke?
60. Larson?
Citera
2011-12-22, 11:52
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncanny_hoff
19. kan det vara något från Lucky Luke?
60. Larson?
Mycket pekar på att 19 är en belgisk serie, men jag tror inte att det är Goscinnys snabbskjutande cowboy. Mannen i rutan pratar om en lastbil, och i bakgrunden kan man skåda en telefon. Inte direkt 1800-talets USA där

Mer troligt är då i såna fall "Spirou" eller "Den unge Spirou" som någon nämnde. De tjockare tuschlinjerna känns bekanta.
Citera
2011-12-22, 12:04
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Mycket pekar på att 19 är en belgisk serie, men jag tror inte att det är Goscinnys snabbskjutande cowboy. Mannen i rutan pratar om en lastbil, och i bakgrunden kan man skåda en telefon. Inte direkt 1800-talets USA där

Mer troligt är då i såna fall "Spirou" eller "Den unge Spirou" som någon nämnde. De tjockare tuschlinjerna känns bekanta.

Det ser inte ut som Peyo - det är nog en av de där mer anonyma frankofonerna - men jag gissar på Starke Staffan bara för att ha gissat...
Citera
2011-12-22, 12:18
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Det ser inte ut som Peyo - det är nog en av de där mer anonyma frankofonerna - men jag gissar på Starke Staffan bara för att ha gissat...
Lite kul att du gissar på Starke Staffan, när du precis avfärdat dess tecknare som upphovsman till bilden

EDIT: Förlåt, kunde inte låta bli...
Citera
2011-12-22, 12:31
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Lite kul att du gissar på Starke Staffan, när du precis avfärdat dess tecknare som upphovsman till bilden

EDIT: Förlåt, kunde inte låta bli...

Det var ju just den inkonsekvensen jag poängterade. Annars så tror jag att det är typ den där hunden som kunde tala eller nåt. Men jag kan inte placera den riktigt. Samma med 71 vet jag att jag läst men jag kan inte komma på riktigt var.

Ja vafan 44 kanske är Justin Green. Han brukade ju gilla lite Little Lulu-stil.
Citera
2011-12-22, 12:54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av uncanny_hoff
60. Larson?

Icke Larson, detta är ett ännu mera känt namn och en av de rutor som jag trodde skulle ryka ganska tidigt.

Citat:

Sånt lönar sig - visst är det ur Staffanäventyret Leksaker till jul.

Då pojkar och flickor kör vi lite seriös ledtråding med radioövergångar så kanske vi rentav kan klara av alla nötterna före jul. Med fjorton kvarvarande nötter är vi alltså nu vid det stadium där varje korrekt svar är värt 5 poäng, och de fyra sista belönas med inte mindre 10, 10, 15 respektive 25 poäng.

Några superhjältar finns kvar att identifiera - en mycket känd, en annan en mer lokal berömdhet och betydligt blygsammare i sina territoriella anspråk än t.ex. Kapten Sverige. En tredje har en föga heroisk statur men brukar ändå fixa det mesta utan synbar sinnesrörelse. (Han gästspelar f.ö. även i ett svenskt seriealbum skrivet av Horst Schröder, ur vars tidning Pox en annan ruta ur en serie om ett julmirakel är hämtad.) Han är dessutom förtjust i snask vilket är en annan av de sökta figurernas själva raison d'être.

Och apropå hjältar så finns det en figur som på sitt sätt har kopplingar till Superman - han fanns faktiskt med även i förra årets julkavalkad men man får nog ändå säga att han fortfarande är mer känd utanför seriesidorna. Ibland förknippas han med 1900-talets våldsideologier, och detsamma kan sägas om en fransk filosof som är efternamne med tecknaren av #59.

Från en del filosofi är steget inte så långt till skönlitteraturen, och en "story" i årets nötskål och den tidning där den publicerades på svenska kan leda tanken till såväl litteraturens smutsigaste kloaker som dess högsta parnass. Höga toppar finns det också i ett nordiskt grannland från vilket en av de kvarvarande serierutorna kommer.

Och från samma land stammar en innovativ naturfotograf som rönt mycken uppmärksamhet inte minst på Flashback under året - ja, kanske t.o.m. väckt en del hat för sina bilder på ett visst kattdjur. Kombinera dessa och vi har namnet på tecknaren av #64.

På bild 64 syns ju även en jultomte, en figur som ju ibland bär namnet Nick. Och mitt eget nick kan på sitt sätt förknippas med ruta #44. - Justin Green är dock inte mannen bakom detta alster som är synnerligen overground.

Ny världskarta:
http://img266.imageshack.us/img266/39/yulenuts7.jpg
Citera
2011-12-22, 13:37
Medlem
Tagelbergs avatar
7. Tror jag är från Pyton men jag har förträngt det mesta. Men Arild Midthun tecknade ju där under någon pseudonym - kan det vara han?
Citera
2011-12-22, 13:54
Moderator
Citat:
7. Tror jag är från Pyton men jag har förträngt det mesta. Men Arild Midthun tecknade ju där under någon pseudonym - kan det vara han?

Midthun är alldeles rätt - dock ej ur Pyton och, vad värre är, inte ruta 7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in