2010-12-22, 11:20
Moderator
Popesizes avatar
Skulle #60 möjligtvis kunna vara Tom & Jerry?
Citera
2010-12-22, 11:30
Medlem
Kalla Kåres avatar
Nu börjar det bli lite svårt!

Medan jag funderar slänger jag in en gissning för nr. 56: B.C av Johnny Hart.
Citera
2010-12-22, 13:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tom & Jerry är rätt, ur en modern julserie av Oscar Martin. Tagelberg tog den på målfoto. Däremot inte B.C., större än så.
Citera
2010-12-22, 13:33
Medlem
Tagelbergs avatar
Jag träffade Oscar Martin på Älvsjömässan om jag minns rätt. Han kunde inte kommunicera på något annat språk än spanska så det var inte så givande.
Citera
2010-12-23, 12:24
Medlem
Tagelbergs avatar
En andraserie där AEN har förekommit? Större än B.C.? Det kan ju bara handla om ett ytterligt fåtal. Den enda jag kan tänka mej är Mort Walker och då kommer ju Sams Serie upp som möjligt alternativ. För 56 alltså.
Citera
2010-12-23, 14:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
En andraserie där AEN har förekommit? Större än B.C.? Det kan ju bara handla om ett ytterligt fåtal. Den enda jag kan tänka mej är Mort Walker och då kommer ju Sams Serie upp som möjligt alternativ. För 56 alltså.

Ja, Alfred E Neuman har figurerat i Knasen tror jag - men det är inte någon av Walkerstudions serier som det är frågan om på #56. Sport var ett rätt vanligt tema även i tecknarens huvudserie (den jättekända) och huvudtemat i den här sökta serien som producerades 1957-59.
Citera
2010-12-23, 14:15
Medlem
Tagelbergs avatar
Ja, eftersom det är du och det bara finns en enda tänkbar tecknare kvar som är större än BC så måste Charles M Schulz ha gjort en serie till, och teckningsstilen ser sådan ut.

Edit: Jag googlar fram att den ska heta "Det är endast en lek". Jag tror att jag har varit inne och snavat på samma fråga i SeF:s evighetsquiz
Senast redigerad av Tagelberg 2010-12-23 kl. 14:17. Anledning: komplettering
Citera
2010-12-23, 14:22
Moderator
Lite fler ledtrådar i en hast för att vi skall få en så vit jul(karta) som möjligt!

#4 - ur ett album med försokratisk titel från filosofiintresserat grannland

#6 - barnserie från samma grannland

#8 - seriebearbetning av evangelierna med titel som även kan föra tankarna till Ma och Margaritha

#15 - en av de högklassiga och vältecknade tvålopera-/drama-dagspresserier som hade en storhetstid på 50-och 60-talet
Citera
2010-12-23, 14:23
Moderator
#21 - svensk barnserie, aktuell i närheten

#31 - rutan är hämtad ur ett julnummer av Epix, där tecknaren kanske var mest känd för en drömflicka

#35 - ur en japansk serietecknares uppmärksammade självbiografi i serieform

#37 - många rum kan gå åt det här hållet så här års

#39 - tecknaren arbetade alltså hos den som söks i #56 och redigerade bl.a. ihop dennes allra sista publicerade serie

#40 - serie ur Starlet vars tecknare även ritat en långlivad figur
Citera
2010-12-23, 14:25
Moderator
#62 - har figurrelation till #43 och förmodad skaparrelation till #18; den senare en svensk serie vars produktionshistoria verkar vara ganska outforskad

#69 - inte norsk trots tecknarens namn

#70 - inte dansk trots seriens titel
Citera
2010-12-23, 14:32
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Ja, eftersom det är du och det bara finns en enda tänkbar tecknare kvar som är större än BC så måste Charles M Schulz ha gjort en serie till, och teckningsstilen ser sådan ut.

Edit: Jag googlar fram att den ska heta "Det är endast en lek". Jag tror att jag har varit inne och snavat på samma fråga i SeF:s evighetsquiz

Helt rätt! Sportserien It's Only A Game som skrevs av Schulz' och tecknades av Jim Sasseville i dennes stil men såldes under Schulz' kända namn ensamt. Alfred E Neuman figurerade i Snobben i den långa episod då Karl fick sin favoritsport på hjärnan och tyckte sig se basebollar överallt, varvid han i stället antog identiteten av den mystiske "Mr. Sack" med påse över huvudet. Till slut tog han av den vid soluppgången för att kontrollera om solen fortfarande såg ut som en baseboll eller om han nu återfått sin psykiska hälsa - varvid Alfred E Neumans grinande anlete i stället stiger upp vid horisonten.
Citera
2010-12-23, 14:40
Medlem
Tagelbergs avatar
Vilda gissningar

15. On Stage av Leonard Starr

40. Lena Furberg

62. Goliat - Kennet Hamberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto