Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 13:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ett till försök på 35:an: Kalle Strokirk
Citera
2026-01-01, 15:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ett till försök på 35:an: Kalle Strokirk

Nix. Yulenuts 2025
Citera
2026-01-02, 14:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Sex nötter kvar och jag tycker inte att någon av dem skulle vara omöjlig, i jämförelse med vad som redan knäckts och vad som brukar bli kvar. Ingen som vill göra fler försök på de återstående nötterna? Vi stänger 2025 års skål vid midnatt.
Citera
2026-01-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Kanske det, men nu befinner vi oss på en hög poängnivå med dito krav.
Det är ju precis exakt det jag menar. Nu börjar det bli så pass höga poäng att det vore snyggt med lite kunskapskrav. Nu sitts det i praktiken och spelas "Sänka skepp" med listan över manusförfattare och tecknare på 91:an.
Hur jag än formulerar mig så kommer det att låta som om jag snackar skit om schizophrenia..., så jag får göra som stackars Alfred och bara säga det rent ut ändå. Han gissar alltså på inte mindre än SJU olika tecknare innan det blir rätt. Och får dessutom hjälp av att timheidecker redan gissat på Jonny Nordlund. Alltså i praktiken åtta. Då har man faktiskt inte koll...

Eftersom jag redan bränt gemyt-skeppet så kan jag göra bort mig ännu mer och som kontrast berätta hur jag, tro det eller ej, faktiskt resonerade mig fram till 91:an. Efter att ha gissat på "Kunskapens korridorer" (som faktiskt stilmässigt påminner en hel del om den bilden) så sätter jag mig ner och tänker i just de banorna att det har varit förvånansvärt ont om "enklare" serier i år. Ingen Bamse, Pellefant, Kalle (eller ja, en "Disney" då...), Kronblom, Dennis eller just 91:an. Som i princip (91:an alltså) brukar vara med VARJE år!
"Tänk om...Det liknar ju faktiskt..." Och på den vägen var det. En relativt kvalificerad gissning om jag får säga det själv (det får man ju inte i jantelagens samhälle...).

Så, ja ja... Det är som det är. Gott Nytt År.
Citera
2026-01-02, 16:09
Medlem
Nr 41. Wendy på Lindhöjden?
Citera
2026-01-02, 17:58
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur jag än formulerar mig så kommer det att låta som om jag snackar skit om schizophrenia..., så jag får göra som stackars Alfred och bara säga det rent ut ändå. Han gissar alltså på inte mindre än SJU olika tecknare innan det blir rätt. Och får dessutom hjälp av att timheidecker redan gissat på Jonny Nordlund. Alltså i praktiken åtta. Då har man faktiskt inte koll...
Du har helt rätt i att jag inte hade någon koll, även om jag på goda grunder hade sorterat bort några gamlingar som t.ex. Rudolf Petersson. Som jämförelse tog det även lång tid att identifiera serien av Niklas Eriksson, och jag tror att det var först vid den åttonde gissningen som det till sist blev rätt, främst tack vare Man-At-Arms idoga gissande.

Vill du ha en tävling med de bästa av regler enligt dig själv, så skapa gärna en sådan. Du skrev tidigare att det inte var möjligt för din del att skapa en sådan p.g.a. att du inte har tillgång till något seriearkiv, men precis som oss andra har du tillgång till ett rätt skapligt arkiv via internet. Om du tycker att det gissas för mycket kan du väl ge minuspoäng för varje fel svar eller något liknande i din egen skapade tävling.

Ur min synvinkel är Pojken med guldbyxornas återkommande yulenuts ett trevligt återkommande nöje, och jag uppskattar verkligen allt det arbete h*n torde lägga ned på detta varje år. Reglerna är enkla och tillräckligt tydliga.
Senast redigerad av schizophrenia 2026-01-02 kl. 18:28.
Citera
2026-01-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ur min synvinkel är Pojken med guldbyxornas återkommande yulenuts ett trevligt återkommande nöje, och jag uppskattar verkligen allt det arbete h*n torde lägga ned på detta varje år.
Det är det ur min synvinkel också. Jag reagerar dock på att det ur ena mungipan sägs att det är så viktigt att få det rätt för att det är så höga poäng på de här nivåerna och att det ur den andra är relativt lösa boliner där det godkänns att folk uppenbarligen sitter och kör "Ole dole doff" på listan över tecknare när serien väl är identifierad.
Citera
2026-01-02, 18:55
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Det är det ur min synvinkel också. Jag reagerar dock på att det ur ena mungipan sägs att det är så viktigt att få det rätt för att det är så höga poäng på de här nivåerna och att det ur den andra är relativt lösa boliner där det godkänns att folk uppenbarligen sitter och kör "Ole dole doff" på listan över tecknare när serien väl är identifierad.
Om Pojken med guldbyxorna tillåter det kan mina poäng på ruta 1 gärna strykas om det är så att de irriterar dig. Det är inte viktigt för mig att komma på pallen eller så. Hade jag tyckt det hade jag åtminstone försökt vara med redan när tävlingen drog igång, men det var jag ju inte i närheten av. Uppriktigt sagt tycker jag att det är för stressigt att snabbt försöka ta några rutor redan i början, så jag väntar gärna några dagar.
Citera
2026-01-02, 20:25
Medlem
Citat:
Om Pojken med guldbyxorna tillåter det kan mina poäng på ruta 1 gärna strykas om det är så att de irriterar dig. Det är inte viktigt för mig att komma på pallen eller så. Hade jag tyckt det hade jag åtminstone försökt vara med redan när tävlingen drog igång, men det var jag ju inte i närheten av. Uppriktigt sagt tycker jag att det är för stressigt att snabbt försöka ta några rutor redan i början, så jag väntar gärna några dagar.
Ur min synvinkel kan lika gärna själva "tävlingsmomentet" med poäng slopas och vi istället bara samlas varje år för att knäcka julenötter TILLSAMMANS. Det engagerar ändå så få insatta att vi vet exakt var vi har varandra. Man-At-Arms blir outstanding vinnare och du, jag, timheidecker, PlantaGenista och Popesize någonstans i mitten. Ibland tittar andra in och kniper några poäng, men som jag påpekade förra gången vi diskuterade regelverket så är ju alla någorlunda kända serier redan lösta då... Så det blir mest det vanliga gänget fårskallar (inte en förolämpning utan en MAD-referens) som deltar.

MEN, också som sagts, ska det hela tiden påpekas från tävlingsledarens sida att det är så viktigt med kraven när poängen är höga så får man kanske försöka hålla den fanan högt hela vägen också.
Citera
2026-01-02, 22:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ur min synvinkel kan lika gärna själva "tävlingsmomentet" med poäng slopas och vi istället bara samlas varje år för att knäcka julenötter TILLSAMMANS.
Om du nu tycker av tävlingsmomentet med poäng kan slopas, varför då alla dessa invändningar om regler och kriterier för att få poäng? Varför inte bara glädjas åt att knäcka nötterna?
Citat:
Det engagerar ändå så få insatta att vi vet exakt var vi har varandra. Man-At-Arms blir outstanding vinnare och du, jag, timheidecker, PlantaGenista och Popesize någonstans i mitten.
Såväl timheidecker som jag själv har visat att det går att vinna över Man-At-Arms. Av de du räknar upp har dessutom Popesize vunnit ett flertal gånger längre tillbaka. Om du menar just den här säsongen har jag ingen direkt koll. Brukar aldrig sitta och räkna ihop poäng eller så, för den biten sköter Pojken med guldbyxorna.
Senast redigerad av schizophrenia 2026-01-02 kl. 23:25.
Citera
2026-01-02, 23:35
Medlem
Citat:
Om du nu tycker av tävlingsmomentet med poäng kan slopas, varför då alla dessa invändningar om regler och kriterier för att få poäng? Varför inte bara glädjas åt att knäcka nötterna?
Har jag inte svarat på det ett antal gånger redan? Helt enkelt för att det POÄNGTERAS gång på gång från lekledarens sida att det minsann måste vara vissa krav när det gäller så höga poäng. Och sedan delas det likt förbannat ganska lättvindigt (IMHO) ut tämligen höga poäng på t ex det där rena "kasta pil"-gissandet som du gjorde på 91:an-tecknaren.
Rak följdfråga på det: Tycker du på fullt allvar inte själv att det är LITE snyggare att resonera sig fram till serien på två försök än att traggla sig igenom åtta gissningar på tecknaren på en redan identifierad serie? Och att det kanske t o m borde synas i poängfördelningen? Eller står vi så långt ifrån varandra i åsikt redan där?

Citat:
Såväl timheidecker som jag själv har visat att det går att vinna över Man-At-Arms. Därmed inte sagt att jag är bättre på det här än Man-At-Arms, för det är jag inte, men jag har haft lite flyt ett par år. Av de du räknar upp har dessutom Popesize vunnit ett flertal gånger längre tillbaka. Om du menar just den här säsongen har jag ingen direkt koll.
Jag menade ungefär sedan jag klev in i tävlingen för kanske fem år sedan. Men OK, du har vunnit ett par gånger ser jag nu.
Citera
2026-01-02, 23:53
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Rak följdfråga på det: Tycker du på fullt allvar inte själv att det är LITE snyggare att resonera sig fram till serien på två försök än att traggla sig igenom åtta gissningar på tecknaren på en redan identifierad serie? Och att det kanske t o m borde synas i poängfördelningen? Eller står vi så långt ifrån varandra i åsikt redan där?
En råchansning kan ju gå hem redan på första försöket. En annan gång kommer man fram till ett välgrundat och korrekt svar först vid ett senare försök. Hur menar du att lekledaren ska kunna skilja en ren och skär gissning från ett svar som är baserat på ett mer eller mindre raffinerat resonemang i bakgrunden? Inte menar du väl att vi ska behöva ha långa motiveringar till alla våra svar?

Som jag redan har sagt tidigare får Pojken med guldbyxorna gärna stryka mina poäng på ruta 1 eftersom de verkar irritera dig så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in