2003-08-02, 19:55
Medlem
oGGos avatar
Hej alla användare av FB forumet!
Jag fick en briljant idé idag när jag stod och diskade.
Varför inte inrätta en panel som skall granska oss moderatorer!

Som det är idag så kastas skit från många användare mot en del moderatorer, vissa är mer utsatta än andra.
Viss del av vad som sägs har en mycket god grund och en del är bara skit som sprids baserat på dåliga relationer användare - moderatorn emellan för att ta ett exempel.

Vad skulle då inte vara bättre än att samla alla klagomål gemtemot oss moderatorer i ett separat forum!
Ett forum där moderatorerna själva inte har access till (jag vet dock inte hur detta skall lösas rent tekniskt - eller om det ens går)

Det forumet modereras av admin.
Admin skall vara den enda som vet vilka som ingår i panelen så därmed kan ingen i panelen påverkas av oss moderatorer eftersom ingen av oss vet vilka dessa är!

Låt oss dra ett exempel:

Jag och ABzeta99(som är moderator i Warez forumet) har en diskussion kring hurvida DC är bättre än Kazaa.
Jag påstår att DC är bättre än kazaa och ABzeta tvärtom.
Diskussionen blir aningen livlig och ABzeta låser tråden i brist på argument!
Jag anser att trådlåsningen är felaktig och klagar till panelen.

Panelen kommer med sitt utlåtande och deras ord är lag!

Självklart skall panelen vara utsedd av admins!
Panelen skall inte bestå av några bråkmakare utan opartiska medlemmar skall endast vara med!
osv. osv.

Självklart kan jag vara ute och cykla på en del punkter här men grundidén är alltså:

Anser ni att det behövs en granskande panel för oss moderatorer?

Jag kommer posta denna tråd i både Outlaw och Flashback forumen för att få synpunkter från både moderatorerna och de vanliga användarna!

//MVH oGGo
Citera
2003-08-02, 20:07
Medlem
Fat bastards avatar
Känns det inte lite väl "byråkratiskt" (i brist på bättre ord).
Lite av den spontana känslan med forumet riskerar väl att försvinna?
Lite för "myndigt" helt enkelt.
Citera
2003-08-02, 20:47
Medlem
I am the judge, jury and executer.
Citera
2003-08-02, 21:16
Medlem
Micheys avatar
.

tanken är ju god men jag håller med Fat bastard, riskerar ju att bli lite Stasi-känsla på Flashback.
Som medlem riskerar man ju avstängning för ganska lite numera och skall detta fortsätta så vette fan vart det tar vägen :?
Citera
2003-08-02, 23:55
Medlem
ABZeta99s avatar
En kommitté behövs då.

Hej!

Jättebra idé!

Sen tillsätts en kommitté för att granska panelens arbete.

Sedan en revisionsgrupp som får titta på hur kommittén sköter sitt arbete.

Efter det får vi inrätta ett forum som heter "revisionsgruppen" så användare ges en möjlighet att lämna sina synpunkter.

ABZeta99(Som aldrig skulle tala för KaZaA. Inte DC heller för övrigt.) :D
Citera
2003-08-02, 23:59
Medlem
jenas avatar
Jag tycker att oggo skall köpa en diskmaskin.. :twisted:
Citera
2003-08-03, 11:27
Medlem
ABZeta99s avatar
Klargörande!

Hejsan!

I eftertankens kranka blekhet, drabbande mig nu på morgonen.
Inser jag att mitt "raljerande" med oGGos vällovliga förslag kan missförstås.

Är tanken också att skapa en möjlighet till ett ökat medagerande för våra besökare kan det vara en bra idé, ur den synpunkten.

När det gäller hur vi moderatorer sköter oss är det däremot en onödig omväg, som jag ser det.

Påminnande om den taktik våra makthavare påfallande ofta hemfaller åt: Genom inrättandet av grupper, kommittéér och ombudsmän som har den uttalade funktionen att bredda inflytandet och kontrollen av makten samt ge möjlighet för medborgarna att påverka, har man skapat ett skendemokratiskt narrspel.

Är du missnöjd med någon av oss eller oss alla!

1. Skriv det i detta forum.

2. Sänd ett PM till den misshaglige.

3. Sänd ett PM till admin.

Rakt och enkelt samt garanterat minst lika verkningsfullt.

ABZeta99
Citera
2003-08-04, 02:15
Medlem
Ralfons avatar
Hm, men en sådan panel finns väl nästan i praktiken redan i form av admin himself? Om någon vill klaga på en moderator så vänder man sig väl huvudsakligen till admin, eftersom han dessutom är den som tillsatt vederbörande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in