2014-09-15, 13:18
Medlem
Hej,

Jag jobbar just nu som fibertekniker i en produktion. Är intresserad av att höra vad ni som jobbar "ute på fält" som fiberinstallatörer/optotekniker har för arbetsuppgifter/arbetstider/lön/.

Tack på förhand!
Citera
2014-09-15, 16:07
Medlem
25Decembers avatar
Detta låter som ett intressant jobb så jag har lite frågor till dig om det är ok?

Vad tjänar du?
Vilka arbetstider har du?
Va har du för utbildning?
Har du fast jobb eller är det visstid?
Citera
2014-09-15, 17:31
Medlem
Baalzamons avatar
Jag är också lite nyfiken på yrket. Funderar på att gå en kurs och lära mig att svetsa och blåsa fiber samt lite allmän teori. Men finns det några pengar att tjäna?
Citera
2014-09-15, 22:59
Medlem
Megahallons avatar
Beroende på firma och sånt så bör väl lönen landa på mellan 26-30 000:-?
Citera
2015-01-31, 12:21
Medlem
Eftersom det är dåligt med svar så hoppar jag in, lön innan skatt för min del är 31000kr, har jobbat i branschen i snart 6år, och har varit certifierad i 5 av dom. Gick elprogrammet på gymnasiet och sysslade med telekommunikation i lumpen.

Jobbar 7-16 men om jag känner för det så kan jag jobba oändligt med övertid, med fast anställning givetvis.

Lönen varierar ganska kraftigt i branschen och det beror på inom vilket område/avtal man jobbar. De som bygger/servar Trafikverkets nät tjänar mer än vad jag gör men det ställs skyhöga krav på dom, själv sysslar jag mest med telefonoperatörers transportnät och där är kraven ganska höga också. Sen finns det ju stadsnät som i princip vilken elfirma som helst kan vinna upphandlingen på och då blir näten inte lika seriösa.
Citera
2018-11-26, 16:18
Medlem
area50s avatar
Är 135:- i timmen en ok lön att få ut via bemanningsfirma inom detta yrke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in