2014-09-14, 15:42
Medlem
Hallå där! Är en pojk på 17 år som har börjat tappa vikt helt utan anledning? Jag tränar i stort sätt ingenting, sätter mig framför datorn ganska fort efter skolan och blir lätt sittandes några timmar. Jag äter inte speciellt mycket godis men håller mig inte undan det direkt heller, dricker pepsi max i stora lass, iaf 2 glas per dag. Jag tycker också att jag äter hyfsat normalt, vissa dagar kan jag väl kanske bara äta 2 gånger om dan och är bara inte hungrig mer, men för det mesta normalt. Äter även utemat ofta, inte varje dag men iaf någon gång i veckan. Har i stort sätt legat på samma vikt i 1.5 år (69.5kg) Men sedan 2 månader tillbaka så har jag börjat tappa vikt, vägde mig imorse och vägde det lägsta hitills 61.4 kg, tycker inte att jag ser så mycket smalare ut i spegeln men själva vikten försvinner ju. Någon som har någon aning om varför? Är det normalt? Behöver jag ens oroa mig/tänka på det?
Citera
2014-09-14, 16:26
Bannlyst
Det här låter kanske lite dumt.

Vår katt har samma problem som dig. Han förlorar i vikt trots att han äter normalt. Och veterinären trodde det kan vara problem med sköldkörteln. Det är ett problem man kan fixa med medicin!

Jag håller på dig
Citera
2014-09-14, 17:37
Medlem
caecos avatar
Har du börjat äta mindre tror du? Skadar ju inte att kolla upp sig hos läkaren men kolla så det inte beror på att du bara har ätit lite på slutet. Låter som att du har tappat lite väl mycket vikt fort dock för att bero på att du har ätit mindre om du inte ens märkt det.
Citera
2014-09-14, 18:49
Medlem
Diabetes kan orsaka plötslig viktnedgång. Smakar maten mindre också? Kissar du mycket och känner som att du har en obotlig törst?
Citera
2014-09-14, 18:54
Medlem
#2 , Jasså? Får väl eventuellt ta en tur till läkaren och se vad dom säger.
Citera
2014-09-14, 18:55
Medlem
#3 Inte medvetet eller som jag har tänkt på iaf.
Citera
2014-09-14, 18:57
Medlem
#4 Har funderat på diabetes förut. Men när jag var hos läkaren för några månader sedan så tog jag upp det, och hade precis lämnat ett pissprov utav någon anledning (klamydia) tror jag, och då sa min doktor att det var ytterst tveksamt för då hade de sett att socker läckte ut i kisset.
Citera
2014-09-16, 14:39
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaliberveteran
#4 Har funderat på diabetes förut. Men när jag var hos läkaren för några månader sedan så tog jag upp det, och hade precis lämnat ett pissprov utav någon anledning (klamydia) tror jag, och då sa min doktor att det var ytterst tveksamt för då hade de sett att socker läckte ut i kisset.
Man kan ha diabetes utan att ha glukos i urinen. Diabetesdiagnos kan ställas efter ett fastevärde på >7mmol/L medan glukos i urinen vanligen inte uppkommer förrän vid koncentrationer kring 10mmol/L.

Upplever du några andra symtom förutom just viktminskningen?
Citera
2014-09-16, 19:33
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Om du sitter mycket kan du ha tappat i muskelmassa.

Men gå till läkaren och fråga för säkerhets skull.
Citera
2014-09-17, 00:55
Medlem
Algas avatar
Min första tanke när jag läste vad du har skrivit var diabetes. - Har någon i din släkt nån typ av diabetes?
Har du några andra symptomer?
Kissar du ofta? Är du mycket törstig? Är du ofta trött?

Äter du regelbundet? När du inte äter bara 2 gånger om dag alltså..
Eller så är vågen trasig.
Senast redigerad av Alga 2014-09-17 kl. 00:59.
Citera
2014-09-17, 21:17
Medlem
wääuus avatar
Finns säkert mycket som kan orsaka plötslig viktnedgång, en annan möjlighet är sköldkörtelproblem. Med överaktiv sköldkörtel kan man svettas mycket och känna sig orkeslös. Jag föreslår att du går till doktorn och blir undersökt eftersom det kan finnas många olika orsaker, vissa mer allvarliga än andra.

Sköldkörtelgrejen drabbade mig ett par år i rad, jag var samtidigt väldigt nedstämd och vet inte om det var en följd av hormonbalansen eller tvärt om. Hade högt TSH och tog massvis med prover innan det gick över av sig själv och viftades bort med "kanske virus i sköldkörteln".
Citera
2014-09-17, 22:27
Medlem
Hur mår du i allmänhet?
Jag skulle gissa på att det inte handlar om något allvarligt, och som kan förklaras med din kost och att du kanske vuxit till dig så att du bränner mer energi än förut, och du inte synkat ditt matintag.

Skippa Pepsi Maxen. Bättre med vanlig Pepsi för dig.

Och du ska ändå till din husläkare och fråga. Det kan ju vara diabetes/sköldkörteln också som andra säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in