Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-31, 22:41
  #493
Medlem
Liletts avatar
”Nu förfäras världen över den svenska snålheten”

(låst artikel) https://www.svd.se/a/lVo4Gk/swedenga...premium-klarna

”Experter: ”Swedengate” handlar inte om snålhet”

https://omni.se/experter-swedengate-...alhet/a/Jxdlw4
Citera
2022-05-31, 23:14
  #494
Medlem
Gusselbys avatar
Finns även på Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/swe...r-anledningen/
Länk till tweeten
https://mobile.twitter.com/SamQari/s...anledningen%2F
Massor av svar, fördömanden och så lägger man till hur generös man själv är hur lite man än har och att vi är konstiga som inte förstår att folk behöver mat ( oh my, vad okloka människor drar förhastade slutsatser) och att man tvingar folk att äta hos dem, det är oartigt att tacka nej.

Vet inte hur det är nuförtiden, växte själv upp för längesedan. Om detta någon enstaka gång hände så var det grannbarn som lekte hos varandra och alla familjer planerade för att de egna barnen skulle hem och äta, stannade någon kvar för att äta hos kompisen så ringdes det för att kolla hemma om det var ok. Alla visste detta. En gammal vana, det bara var så.

Stannade man över natten så fick man självklart mat också, likaså om man kom en bit bortifrån och inte väntades hem för att äta. Självklart. Man fick också mat annars med om det var ok för gästande barnets föräldrar och deras middagsplaner.

Såg någon svara i tweeten ovan att vi är i alla fall generösa med bistånd och tar emot många immigranter - främst från mellanöstern o däromkring. Legalt eller illegalt här, uppehållstillstånd eller inte så får man gratis allting som bostad, pengar, skola, sjukvård, tandvård, barnbidrag m m, m m.

Samma person skrev också att tills ganska nyligen var det fredligt här bland ett fredligt folk - inget kaos. För inte så länge sedan vill säga, tills nu. Plus att vi inte tvingar någon att bosätta sig här om man inte tycker om oss, det är fritt att bosätta sig någon annanstans om man inte tycker om Sverige.
Citera
2022-05-31, 23:18
  #495
Medlem
Ja, jag ger dem mat. Det är ingen kostnad jag behöver bekymra mig om. Värre om man har dåligt med pengar kan jag tänka. Om det missbrukas menar jag
Citera
2022-05-31, 23:23
  #496
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Finns även på Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/swe...r-anledningen/
Länk till tweeten
https://mobile.twitter.com/SamQari/s...anledningen%2F
Massor av svar, fördömanden och så lägger man till hur generös man själv är hur lite man än har och att vi är konstiga som inte förstår att folk behöver mat ( oh my, vad okloka människor drar förhastade slutsatser) och att man tvingar folk att äta hos dem, det är oartigt att tacka nej.

Vet inte hur det är nuförtiden, växte själv upp för längesedan. Om detta någon enstaka gång hände så var det grannbarn som lekte hos varandra och alla familjer planerade för att de egna barnen skulle hem och äta, stannade någon kvar för att äta hos kompisen så ringdes det för att kolla hemma om det var ok. Alla visste detta. En gammal vana, det bara var så.

Stannade man över natten så fick man självklart mat också, likaså om man kom en bit bortifrån och inte väntades hem för att äta. Självklart. Man fick också mat annars med om det var ok för gästande barnets föräldrar och deras middagsplaner.

Såg någon svara i tweeten ovan att vi är i alla fall generösa med bistånd och tar emot många immigranter - främst från mellanöstern o däromkring. Legalt eller illegalt här, uppehållstillstånd eller inte så får man gratis allting som bostad, pengar, skola, sjukvård, tandvård, barnbidrag m m, m m.

Samma person skrev också att tills ganska nyligen var det fredligt här bland ett fredligt folk - inget kaos. För inte så länge sedan vill säga, tills nu. Plus att vi inte tvingar någon att bosätta sig här om man inte tycker om oss, det är fritt att bosätta sig någon annanstans om man inte tycker om Sverige.

Ser i Expressens artikel att man blandar in glassarna Nogger och 88:an som rasistiskt. Så fick de med det också, som det skrivits om länge nog.

Visst hände det att jag väntade på någons rum när familjen åt. Men oftare att de bjöd på käk, fika osv. Likadant hemma hos oss, det var ingen som satt hungrig på rummet och väntade.
__________________
Senast redigerad av Lilett 2022-05-31 kl. 23:31.
Citera
2022-05-31, 23:30
  #497
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Ser i Expressens artikel att man blandar in glassarna Nogger och 88:an som rasistisk. Så fick de
med det också.

Visst hände det att jag väntade på någons rum när familjen åt. Men oftare att de bjöd på käk, fika osv. Likadant hemma hos oss.
Vilken skitgrej att förfasas över när det händer hemska saker överallt.

Sedan är det väl så att man "glömt" att ta reda på varför det var så här förr, vet inte hur det är nu. Svårt att erkänna att de drar för snabba slutsatser och tycker att det ska vara så som de är vana och det är det enda rätta - skulle faktiskt vilja kalla dessa dumheter för rasistiska. Mot oss.

Ja, ja, bara att ignorera.
Citera
2022-06-01, 10:31
  #498
Medlem
Just nu upplever ju delar av världen matbrist p.g.a. kriget i Ukraina, om vi åter får uppleva två världskrig som påverkar mattillgången kanske även dessa länder blir "antisociala" med maten.

Sverige har ju historiskt aldrig varit ett land av överflöd.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-06-01 kl. 10:38.
Citera
2022-06-02, 20:31
  #499
Medlem
ViperVens avatar
Självklart. Frågar alltid mina barns kompisar om de vill äta hos oss när de är här.
Citera
2022-06-03, 06:49
  #500
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Alltid
Citera
2022-06-03, 06:54
  #501
Medlem
carlpetersen73s avatar
När det begav sig, så gjorde jag alltid det. Självklart. Men minns hur det var att sitta på någons rum och vänta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback