Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Nu har jag inga barn själv men när jag växte upp så var regeln att om man skulle käka hos oss då fick jag, eller dom - om det var en riktigt god vän, säga till innan morsan började laga mat. Detta givetvis på grund av att morsan lagade mat till så många som skulle äta helt enkelt. Jag kommer att köra med precis samma princip om jag får kottar.
Ungefär så.
Jag har aldrig fattat det där med att man måste bjuda alla barn på middag faktiskt. När jag börjar laga mat kanske det finns tre barn i huset. När maten är färdig kanske det finns tio barn i huset. Ska jag då fördela maten mellan oss i familjen och alla dessa barn? När de bor på spottavstånd?
Det är ju skillnad om det gäller mindre barn där man med dess föräldrar har kommit överens om att "idag leker barnen hos oss efter skolan". Då är det självklart att man bjussar på mat.
Därmed inte sagt att jag sällan har bjudit barn på mat. Det har jag gjort en miljon gånger. Men inte för att jag har känt mig tvungen utan för att jag har velat.
TS känner sig lite utnyttjad, och det är begripligt. En dialog med barnets föräldrar om saken kanske vore något?