Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBeming
Jo, det finns det... det är liksom den väsentliga innebörden av ordet illusion, att det är något som frångår verkligheten eller hur det verkligen förhåller sig. Så jag tror att, som du inleder ditt svar, att du måste ha uttryckt dig felaktigt då du påstod att både det du såg med dina två ögon var en illusion och det du såg med det tredje ögat också var en illusion. Men förklara gärna med andra ord vad du menar om du kan, jag är uppriktigt intresserad av din världsåskådning då jag ständigt jämför den med min egen.
mvh
Mattias
Jag har nog förklarat för dig detta kanske 3 gånger nu, men jag gör ett försök igen. Det jag ser med mina ögon (mina två ögon, fysiska ögon) uppfattas som 'verklighet', denna verklighet är uppbyggt av x antal miljarder atomer, lite beroende på vad för typ av objekt jag undersöker, detta objekt som jag ser med mina två ögon uppfattar jag vara
där fullt ut, alltså någonting som
finns, men undersöker jag detta objekt lite närmare med ett mikroskop eller liknande så ser jag att detta
objekt består av atomer. Sedan om jag använder mina kunskaper inom fysik och tillsätter i ekvationen strukturen av en atom så säger kunskapen och atomen jag observerar till mig att denna atom och alla miljarder atomer som detta objekt är uppbyggt utav är i faktum 99.9999% tomt rum och knappt
finns där överhuvudtaget.
Då kommer jag till slutsatsen att detta objekt som är uppbyggt av dessa miljarder atomer inte
finns så som mina två fysiska ögon ser objektet då det jag ser med mina två ögon uppfattas
finnas där i mitt observerbara spektrum och inte är 99.99999% tomt rum.
Förstår du förklaringen av illusionen jag beskriver som jag ser med mina två ögon?