2014-09-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Så allt du kan se med samtliga dina tre ögon är illusioner menar du?

mvh
Mattias

Allt är en metafor för något annat.
Kunskap är att kalla något för något annat och att få folk att tro på dig.
Så gå inte på något.
Citera
2014-09-18, 00:41
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Så allt du kan se med samtliga dina tre ögon är illusioner menar du?

mvh
Mattias

Nej om du förstod det så så uttryckte jag mig felaktigt, det jag ser med mina två ögon kan uppfattas vara en illusion, men det beror ju också helt på vad man anser en 'illusion' vara för något, finns inget som nödvändigtvis säger att en illusion skulle vara något overkligt.
Citera
2014-09-18, 00:47
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, tycker jag låter som en bra förklaring. Försökte uttrycka det själv i form av en jämförelse, det jag fann passande utöver begreppet som du delade var uttrycket; "att vara i ögonblicket" eller på engelska; "being in the moment".

Tycker du det var en jämförelse som kan accepteras och jämföras med "wu wie"?
I zen säger de; gör något utan att vara separata från världen. Dina handlingar är ett uttryck av universum.

Så det går anta att "being in the moment" betyder att vara här och nu och uppleva de uttryck som universum uttrycker. Och med wui wei, utan onödiga handlingar.
Citera
2014-09-18, 00:50
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Nej om du förstod det så så uttryckte jag mig felaktigt, det jag ser med mina två ögon kan uppfattas vara en illusion, men det beror ju också helt på vad man anser en 'illusion' vara för något, finns inget som nödvändigtvis säger att en illusion skulle vara något overkligt.
Jo, det finns det... det är liksom den väsentliga innebörden av ordet illusion, att det är något som frångår verkligheten eller hur det verkligen förhåller sig. Så jag tror att, som du inleder ditt svar, att du måste ha uttryckt dig felaktigt då du påstod att både det du såg med dina två ögon var en illusion och det du såg med det tredje ögat också var en illusion. Men förklara gärna med andra ord vad du menar om du kan, jag är uppriktigt intresserad av din världsåskådning då jag ständigt jämför den med min egen.

mvh
Mattias
Citera
2014-09-18, 00:51
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Förstår vad trådskaparen pratar om.Materiell strävan. Tror de gäller att finna en inre lycka. Buddismen gräver mycket i sånt här. Är jag på rätt spår eller tänker du på något annat?
Det handlar inte bara om materiell strävan. Ett begär är ett begär vare sig det är materiellt eller inte. Alla begär är otillfredsställda och skapar lidande. Det är oundvikligt. Det enda du kan göra är att acceptera dina begär och låta dem gå. Då slipper du lidande. Men att sträva efter att utplåna dina begär är också ett begär och skapar ännu mer lidande. Paradox, ja. Livet är en paradox, kan man säga.
Citera
2014-09-18, 00:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
I zen säger de; gör något utan att vara separata från världen. Dina handlingar är ett uttryck av universum.

Så det går anta att "being in the moment" betyder att vara här och nu och uppleva de uttryck som universum uttrycker. Och med wui wei, utan onödiga handlingar.

Onödiga handlingar är ju dock en term värt att begrunda, nu är tyvärr inte jag någon expert gällandes Taoism, dock så har jag läst en del, men vad kan tänkas avgöra en onödig respektive nödvändig handling inom Taoism?
Citera
2014-09-18, 00:54
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Allt är en metafor för något annat.
Kunskap är att kalla något för något annat och att få folk att tro på dig.
Så gå inte på något.
Jag är inte beredd att hålla med dig då jag ser kunskap vara att kunna sära på begreppen istället för att klumpa ihop dem till att betyda någonting annat. Och jag är långt ifrån lättlurad.

mvh
Mattias
Citera
2014-09-18, 00:57
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Onödiga handlingar är ju dock en term värt att begrunda, nu är tyvärr inte jag någon expert gällandes Taoism, dock så har jag läst en del, men vad kan tänkas avgöra en onödig respektive nödvändig handling inom Taoism?
Jag vet inte. Vad jag tänker mig: en väldigt bra fotbollsspelare får svåra saker att se enkla ut. Han vet vad han ska göra och gör det nästan utan att tänka.

Det gjordes en studie på fotbollsspelaren Neymars hjärna. Han spelar nästan på autopilot. Jag kan tänka mig att följa tao skulle kunna betyda följa strömmen. Låta hjärnan gör utan intrång. Då blir man effektiv.
Citera
2014-09-18, 01:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jo, det finns det... det är liksom den väsentliga innebörden av ordet illusion, att det är något som frångår verkligheten eller hur det verkligen förhåller sig. Så jag tror att, som du inleder ditt svar, att du måste ha uttryckt dig felaktigt då du påstod att både det du såg med dina två ögon var en illusion och det du såg med det tredje ögat också var en illusion. Men förklara gärna med andra ord vad du menar om du kan, jag är uppriktigt intresserad av din världsåskådning då jag ständigt jämför den med min egen.

mvh
Mattias

Jag har nog förklarat för dig detta kanske 3 gånger nu, men jag gör ett försök igen. Det jag ser med mina ögon (mina två ögon, fysiska ögon) uppfattas som 'verklighet', denna verklighet är uppbyggt av x antal miljarder atomer, lite beroende på vad för typ av objekt jag undersöker, detta objekt som jag ser med mina två ögon uppfattar jag vara där fullt ut, alltså någonting som finns, men undersöker jag detta objekt lite närmare med ett mikroskop eller liknande så ser jag att detta objekt består av atomer. Sedan om jag använder mina kunskaper inom fysik och tillsätter i ekvationen strukturen av en atom så säger kunskapen och atomen jag observerar till mig att denna atom och alla miljarder atomer som detta objekt är uppbyggt utav är i faktum 99.9999% tomt rum och knappt finns där överhuvudtaget.

Då kommer jag till slutsatsen att detta objekt som är uppbyggt av dessa miljarder atomer inte finns så som mina två fysiska ögon ser objektet då det jag ser med mina två ögon uppfattas finnas där i mitt observerbara spektrum och inte är 99.99999% tomt rum.

Förstår du förklaringen av illusionen jag beskriver som jag ser med mina två ögon?
Senast redigerad av particulum1 2014-09-18 kl. 01:02.
Citera
2014-09-18, 01:05
Medlem
Citat:
Jag är inte beredd att hålla med dig då jag ser kunskap vara att kunna sära på begreppen istället för att klumpa ihop dem till att betyda någonting annat. Och jag är långt ifrån lättlurad.

mvh
Mattias

All beskrivning är något annat tills beskrivningen är vad det beskriver.
Citera
2014-09-18, 01:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag vet inte. Vad jag tänker mig: en väldigt bra fotbollsspelare får svåra saker att se enkla ut. Han vet vad han ska göra och gör det nästan utan att tänka.

Det gjordes en studie på fotbollsspelaren Neymars hjärna. Han spelar nästan på autopilot. Jag kan tänka mig att följa tao skulle kunna betyda följa strömmen. Låta hjärnan gör utan intrång. Då blir man effektiv.

Kan det möjligtvis ha att göra med ett icke-tänkande? Fotbollsspelaren som du beskriver i min uppfattning agerar mindre eller kanske inte överhuvudtaget via sina tankar utan snarare genom ett intuitivt agerande, vilket jag då uppfattar vara ett slags agerande som inte är baserat på tankar eller tankeförmåga. Med andra ord, vill man då vara effektiv och göra så mycket nödvändiga handlingar som man möjligtvis kan, så ska man inte använda sina tankar.
Citera
2014-09-18, 01:10
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
All beskrivning är något annat tills beskrivningen är vad det beskriver.
Den inte bara är "något annat" - den är felaktig och därmed falsk. Och bekämpa falskhet är väl ädelt i sig, inte sant?

mvh
Mattias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in