Citat:
Ursprungligen postat av
Pendek
Vad är det människor längtar efter?
Precis, det är uppenbart att människor inte hittar någonting de verkligen längtar efter. Människor hittar bara det de tror de längtar efter. När människan sedan inser att någonting inte var rätt så blir någonting ingenting och längtan efter någonting startar igen.
Vad är själens ursprung och hur når själen sitt ursprung?
Kan detta någonting finnas eller är det lönlöst att söka? Zenbuddhismen säger att det finns inget att göra. Sanningen finns redan här. Är det sanningen vi söker men aldrig finner?
Jag tror också att vi individuellt känner längtan olika mycket, en del mer och en del mindre.
De med den största längtan är de som är närmast målet.
Inget som lockat, lockar mer, inget hjälper längre. Längtan har tagit över liksom.
Vi dras nog även mot olika saker. För mig är det vatten. Vatten får mig att längta efter det jag saknar.
Jag kan drömma om vatten och känner mig lycklig och fri.
Kan simma ,andas under vattnet och är en del av vattnet men ändå ser jag världen runt mig och kan gå upp ur vattnet. Jag lever och är lycklig. Men har ingen kropp utan en själ av lycka endast, ingen barriär mellan något liksom. En del av allt men ändå mitt jag.
Jag tror att själen är livet och kroppen är döden.
Själen vill vara fri som vinden, vattnet, elden men jorden tillhör kroppen på något sätt.