2014-09-13, 18:00
Bannlyst
Tankte jag skulle starta en sjuk trad som borjar med fragestallningen om vad oraklet i Delfi kan tankas mena och som slutar i en allman forfragan om hjalp med predikatlogiken.

Jag havdar frackt att γνωθι σαυτον inte enbart betyder "kann dig sjalv" utan aven "tank dig sjalv" eller kort sagt "tank sjalvstandigt!". Sa har resonerar jag: Betydelsen "kann dig sjalv" och var odmjuk och veta med dig sjalv att du inget vet relaterar i forsta hand till gudarna medan den andra betydelsen relaterar till agentens forhallande till mobben, packet, eller om ni sa vill "medmanniskorna".
Alltsa bor man kanna sig sjalv och veta att man inget vet men samtidigt tanka sjalv och veta att man vet allt i forhallande till "dom andra".

Kommentarer? Far vara hur idiotiska som helst nu pa lordag kvall.

Men sa for att helt motsaga mig sjalv har jag en fraga att stalla. Gar det att utrycka foljande inom predikatlogiken:

Det galler for alla x att om x sysslar med sitt och gor det goda och vet att han gor det goda da misster han besinningen.
Senast redigerad av Tinman 2014-09-13 kl. 18:03.
Citera
2014-09-13, 22:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag tror det syftar på att människor sökte sig till oraklet för självkännedom eller kännedom om sitt eget liv och framtid - de söker sanningen utanför sig själva. ''Känn dig själv'' - genom självkännedom hittar du svaren inom dig själv. Rådfråga dig själv, inte någon annan. Den här självkännedomen kan tolkas som att den är av metafysisk innebörd (att du fyller samma prediktiva - i övernaturlig bemärkelse - funktion för dig själv som oraklet gör för dig) eller i vanlig icke-metafysisk bemärkelse, beroende på hur du väljer att tolka innebörden. http://en.wikipedia.org/wiki/Pythia Intressant artikel på engelska wikipedia.
Citera
2014-09-13, 22:57
Medlem
Det som gör att man kan förneka sanningen är ens personlighet. Jag frågade i en annan tråd vad det är med politik som gör människor galna. Många svarade att egot och politik hade samröre. Så om du känner dig själv, då vet du varför du förnekar sanningen. Personligheten förvränger verkligheten och det sanna; om självet inte ligger i personligheten kanske man kan lära känna sanningen genom att känna självet.
Citera
2014-09-14, 11:32
Bannlyst
Intressanta svar. Men finns det nagon som kan uttrycka satsen predikatlogiskt?

Alltsa. Det galler for alla x att om x skoter sitt och ar god och vet att han ar god da tappar han besinningen.

Gar det overhuvudtaget ? Eller stoter vi pa problemet med "sjalvrefererande satser"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in