• 1
  • 2
2014-09-13, 16:47
Bannlyst
Har hänt några gånger nu. Ska precis till att somna och får då en puls i bröstet. Är som att hjärtat kickstartas och får en domnande känsla i överkroppen. Ut i armarna etc. Går upp för nacken och slår sen till i huvudet och ger mig tinnitus. Ibland kan det låta dom ett larm som slår igång på riktigt hög volym.

Oftast när vilopulsen är låg och jag håller på att somna in. Någon som upplevt liknande eller vet vad det kan vara? Har haft panikattacker förut men detta är något annat, next lever shit lr nått. Känns som en elchock.

Funderar på om det är min kropp som spänner sig så hårt och så snabbt att jag själv inte märker det?
Citera
2014-09-13, 17:40
Medlem
Jag har upplevt något som jag skulle kunna beskriva likadan men jag har aldrig känt det från hjärtat, för mig utgår känslan från huvudet.

Jag har inte en aning om vad det är men jag tror att det är energi som kommer från "mer gudomliga delar av dig själv"(vet inte vad jag skall kalla det riktigt) och som kommer via kroppens chakran. Jag tror att denna energin egentligen alltid vill flöda men att vi nästan alltid blockerar den på något vis. För mig brukar känslan uppstå i samband med att jag gör vissa associationer, ofta med någon andlig koppling.

Det du beskriver som tinnitus är nog ett "ljud" som alltid finns i ditt huvud om du lyssnar efter det, i alla fall om det är samma "ljud" vi upplever.

Det skulle kunna vara så att när du precis skall somna så är du väldigt avslappnad och slutar att undermedvetet kämpa emot. Jag tror att man behöver vara i ett visst mentalt tillstånd för att uppleva det och eftersom upplevelsen är ganska stark så får den oss att byta mentalt tillstånd och börja undra vad som händer. Det är därför det upplevs som en puls och inte som ett flöde.

Detta är lite av mina funderingar runt fenomenet men jag vet egentligen ingenting mer än vad jag själv känt.
Senast redigerad av IngenViktig 2014-09-13 kl. 17:45.
Citera
2014-09-13, 17:57
Bannlyst
Osäker på ljudet du upplever. Mitt är som tinnitus iaf. Ett hög tjut som går upp i nivå och får skallen att dåna/vibrera. Samtidigt som spänningarna går upp igenom nacken. Det varar i en sekund eller mindre. Men jag vaknar garanterat.

Jag hoppas inte att jag har det här ljudet i mig alltjämt iaf.

Det andra du nämner kanske kan vara något. Det är just när jag verkligen släpper kontrollen som det här händer. Kanske släpper jag igenom något igenom systemet.
Känns som En smäll i bröstet som att jag blir överkörd utav en lastbil. Typ som när man drömmer att man faller och slår huvudet före i asfalt och skallen tjuter utav smällen?

Bah, svårt att förklara. Kanske håller min kropp på att ge upp eller nått. Men vill se först om det kan ha att göra med något psykiskt.

Inte heller händer det ofta. Men nu hände det både igår (efter att jag ej kunde sova natten innan.) och idag när jag låg och dåsa i soffan.
Citera
2014-09-13, 18:20
Bannlyst
har hört som en stark "knäpp med fingrarna" i huvudet. precis när man somnar in eller precis när man vaknar. Sedan har jag hört ljud i drömmen. Regn och musik å sånt...
Citera
2014-09-13, 18:21
Medlem
Jag tror alla har ett tinnitusliknande ljud i huvudet jämt. Prova att känna/lyssna efter det.

Du beskriver upplevelsen som ganska våldsam på något sätt, så har aldrig jag tänkt på det men det stämmer faktiskt. Jag har aldrig tänkt på det som något våldsamt men jag har alltid gillat upplevelsen och vill ha mer av den.

Har du läst något av eller hört talas om Eckhart Tolle? Så vitt jag vet beskriver han inte just den här känslan men jag tror det finns en viss koppling Tolles "egodöd" och den här känslan.
Citera
2014-09-14, 00:04
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Jag har inte känt nåt sånt nån gång TS men jag tycker att det låter som om det är ngt stressrelaterat, alltså ångest/ panik. Jag vet att det är väldigt vanligt att människor från panik/ ångest- attacker främst nattetid o vid insomnandet. Det där med att du hör ett ljud kan kanske ha att göra med att blodtrycket höjs o blodet rusar runt.

Kanske kan va klokt att göra en koll hos läkaren iaf - bara för att utesluta nåt rent medicinskt men även för att lindra din oro om det händer fler gånger.
Citera
2014-09-14, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
har hört som en stark "knäpp med fingrarna" i huvudet. precis när man somnar in eller precis när man vaknar. Sedan har jag hört ljud i drömmen. Regn och musik å sånt...

Mjo det där med knäppet har jag med hört ibland, men detta är mer som en smäll. Sen är det garanterat att jag inte sover då det är när jag ligger och känner efter hur skönt och avslappnat det är och att jag lätt skulle kunna somna nu direkt, som det sätter igång.

Som om något försöker hindra mig ifrån att sova. Som att kroppen säger "nej, inte nu" och ger mig en käftsmäll.
Senast redigerad av therefore 2014-09-14 kl. 00:16.
Citera
2014-09-14, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenViktig
Jag tror alla har ett tinnitusliknande ljud i huvudet jämt. Prova att känna/lyssna efter det.

Du beskriver upplevelsen som ganska våldsam på något sätt, så har aldrig jag tänkt på det men det stämmer faktiskt. Jag har aldrig tänkt på det som något våldsamt men jag har alltid gillat upplevelsen och vill ha mer av den.

Har du läst något av eller hört talas om Eckhart Tolle? Så vitt jag vet beskriver han inte just den här känslan men jag tror det finns en viss koppling Tolles "egodöd" och den här känslan.

Lyssnade lite och ja, det finns något lite lågt där.

Och ja den här upplevelsen är våldsam. Det kommer ifrån ett litet brummande någonstans och visst så ligger jag och väntar på det. Men när jag släpper tanken så POOOW! är den där och skakar/domnar min överkropp, ilar längst nacken och tjuter i min skalle.

Har hört talas om Eckhart men har inte kollat tillräckligt än, det jag har sett verkar vettigt och han säger ofta saker jag själv funderat på fast han tar det till nästa nivå. Hade ju varit underbart om det var en egodöd som pågick men tror inte att så är fallet.
Citera
2014-09-14, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Jag har inte känt nåt sånt nån gång TS men jag tycker att det låter som om det är ngt stressrelaterat, alltså ångest/ panik. Jag vet att det är väldigt vanligt att människor från panik/ ångest- attacker främst nattetid o vid insomnandet. Det där med att du hör ett ljud kan kanske ha att göra med att blodtrycket höjs o blodet rusar runt.

Kanske kan va klokt att göra en koll hos läkaren iaf - bara för att utesluta nåt rent medicinskt men även för att lindra din oro om det händer fler gånger.

Det var ju min första tanke att det skulle vara ångest, men har varit med om det förut dock har det aldrig haft denna effekten på mig. Denna är snabbare och hårdare, som att smälla in i en betongvägg med huvudet och överkroppen före. Är som att något försöker hindra mig ifrån att somna.
Har iof väldigt låg vilopuls så kanske är att kroppen gör en check för att se så jag lever?

Har gått igenom en hälsokoll för inte så länge sen och mitt hjärta var friskt som ett spädbarns. Men får nog gå och kolla upp det här om det skulle fortsätta. Kanske är någon nerv som ligger i kläm eller vad som helst:/
Senast redigerad av therefore 2014-09-14 kl. 00:18.
Citera
2014-09-14, 00:46
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Det var ju min första tanke att det skulle vara ångest, men har varit med om det förut dock har det aldrig haft denna effekten på mig. Denna är snabbare och hårdare, som att smälla in i en betongvägg med huvudet och överkroppen före. Är som att något försöker hindra mig ifrån att somna.
Har iof väldigt låg vilopuls så kanske är att kroppen gör en check för att se så jag lever?

Har gått igenom en hälsokoll för inte så länge sen och mitt hjärta var friskt som ett spädbarns. Men får nog gå och kolla upp det här om det skulle fortsätta. Kanske är någon nerv som ligger i kläm eller vad som helst:/

Jag vet inte men det kanske kan va så för dig att ångesten tar sig lite olika uttryck - du har inte haft sån här nattångest så många gånger va jag förstår? Kanske den blir mera kraftfull när du ligger ner, har låg vilopuls o när ångesten så kommer, så den upp skjuter blodtrycket rejält?

Bra att du kollat hjärtat o att det funkar fint - jag förstår att det måste kännas otäckt o att du blir rädd men jag tror faktiskt att det är din ångest som spökar o att du egentligen inte behöver va orolig för att det är nåt fel på hjärtat.

Får du ngr andra symtom också - som ex andnöd?
Citera
2014-09-14, 02:59
Medlem
Citat:
Lyssnade lite och ja, det finns något lite lågt där.

En bekant sa en gång att han läst att ljudets styrka är kopplat till hur mycket energi man har för tillfället och då syftar han på någon slags mystisk andlig energi. Jag tror att det är energi som flödar och stärker ljudet. Jag själv upplever också att ljudet ökar i styrka när det inträffar men jag tänker inte så mycket på ljudet utan försöker mer känna efter hur energin flyttar sig i kroppen.

Citat:
Och ja den här upplevelsen är våldsam. Det kommer ifrån ett litet brummande någonstans och visst så ligger jag och väntar på det. Men när jag släpper tanken så POOOW! är den där och skakar/domnar min överkropp, ilar längst nacken och tjuter i min skalle.

Har hört talas om Eckhart men har inte kollat tillräckligt än, det jag har sett verkar vettigt och han säger ofta saker jag själv funderat på fast han tar det till nästa nivå. Hade ju varit underbart om det var en egodöd som pågick men tror inte att så är fallet.

Jag vet inte om det är ego död som pågår. Eckhart Tolle skriver mycket om att sluta tänka och det var mer det jag tänkte kanske inträffade precis när du skall till och somna. När det gäller egodöd så tror jag att denna energin behövs för att döda egot på ett lite mer permanent sätt än det Tolle beskriver men då behöver man nog rikta den lite mer.

Du skriver att kroppen domnar men stämmer verkligen det? Det är för mig en känsla som påminner om domningar men detta är något helt annat. Jag får känslan av att du upplever det hela som något negativt. Vad är det som får dig att se negativt på det? Jag själv upplever det som väldigt positivt men jag har å andra sidan aldrig upplevt det precis när jag skall somna. Har du provat att bara acceptera det som händer?

Citat:

Jag tror inte sjukvården kan hjälpa dig med detta och jag tror inte att något är fel, tvärtom tror jag att det är något bra om man lär sig att hantera det. Om du besöker sjukvården och får något besked så skicka gärna mig ett PM och berätta vad de trodde. Jag är mycket intresserad av sånt här.
Senast redigerad av IngenViktig 2014-09-14 kl. 03:06.
Citera
2014-09-14, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Jag vet inte men det kanske kan va så för dig att ångesten tar sig lite olika uttryck - du har inte haft sån här nattångest så många gånger va jag förstår? Kanske den blir mera kraftfull när du ligger ner, har låg vilopuls o när ångesten så kommer, så den upp skjuter blodtrycket rejält?

Bra att du kollat hjärtat o att det funkar fint - jag förstår att det måste kännas otäckt o att du blir rädd men jag tror faktiskt att det är din ångest som spökar o att du egentligen inte behöver va orolig för att det är nåt fel på hjärtat.

Får du ngr andra symtom också - som ex andnöd?

Nattångest har jag haft ett antal gånger. När man håller på att somna och det känns som att hjärtat stannar så man flyger upp yrvaken och blir tvungen att kolla att det fortfarande fungerar, men nej, aldrig något sånt här. 4-5 gånger nu ungefär där det tjuter i örat.
Har lyckats blivit av med det här nu, sen så dröjer det ett tag och sen händer det här? Något nytt som jag ej är van vid. Vet inte hur snabbt blodtrycket kan förändras, men allt det här går på ungefär en sekund och det försvinner lika snabbt som det kommer, även tjutet.

Jag hoppas det.

Nej inte mycket annat. Är förvånansvärt lugn och låter det försvinna. Det enda jag blir orolig för är att tinnitusen ska fortsätta för den är verkligen outhärdlig i sekunden den är där.
Känns även som att hjärnan får en kortslutning, en liten elchock i centrum eller i vänster hjärnhalva.
Senast redigerad av therefore 2014-09-14 kl. 12:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in