2014-09-13, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag ser inte upp till journalister men jag respekterar deras arbete. På många håll får de plikta med sitt liv, som t ex i inbördeskrigets Ukraina. En av de starkaste utställningar jag någonsin sett är en som visades i Saigon över dödade journalister under Vietnamkriget.

Ville bara säga det sistnämnda därför att det i mycket anger min inställning. En yrkeskår vars medlemmar i så hög grad har dött bara för att sprida budskapet om vad som händer, förtjänar respekt om inte alltid beundran.

Detta gäller även i Sverige och svenska journalister.

Menar du verkligen att journalister i Sverige inte försöker undanhålla en viss typ av information, något du i ditt andra inlägg kallade fascistisk kontroll av information?

Svenska journalister förtjänar noll respekt, det är inte så farligt att sitta och dricka kaffe latte på söder och berätta om allas lika värde som du vill få det till.
Citera
2014-09-13, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Är du dum eller är du dum?

Privatekonomi är privatekonomi så länge det inte drabbar någon annan. Vill Jimmie spela eller köpa trädgårdstomtar för sina egna pengar, så har ingen med det att göra

Fascinerande hur sds väljarkår sluter upp för att håna Göran Persson när han driver ett jordbruksföretag för sina pengar samtidigt som jimmies gynnande av spelföretag på Malta är "privatekonomi".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tystva
Idiot säger den som vill att mannen som spelar för mer än sin årslön inom loppet av 9 månader ska sköta Sveriges statsfinanser. Lilla gubben...

Hur mycket har inte Reinfeldt och hans kumpaner pissat iväg på massinvandringen då under samma period?
Citera
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Påminnelse om att siffran på 500k med stor sannolikhet är grovt överdriven och innefattar omsättning av vinster. Prat om spelberoende är helt grundlöst och rena spekulationer i nuläget. Om ekot vill bli tagna på allvar så får de presentera de uppgifter som de har tillgång till.
Citera
2014-09-13, 01:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Idiot säger den som vill att mannen som spelar för mer än sin årslön inom loppet av 9 månader ska sköta Sveriges statsfinanser. Lilla gubben...
Så du har koll på Jimmies och hans frus samlade årslön? Har du koll på utgifterna också? Utan dem blir det ju rätt intetsägande att spekulera i hur utsatt Jimmie med familj varit av spelandet.

Är det inte mer troligt att du är avundsjuk att Jimmie inte är så ekonomiskt utarmad som du? Själv skiúlle jag, även om jag inte vill det, kunna bränna runt 800k / år på spel.
Citera
2014-09-13, 01:59
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Jag ser inte upp till journalister men jag respekterar deras arbete. På många håll får de plikta med sitt liv, som t ex i inbördeskrigets Ukraina. En av de starkaste utställningar jag någonsin sett är en som visades i Saigon över dödade journalister under Vietnamkriget.

Ville bara säga det sistnämnda därför att det i mycket anger min inställning. En yrkeskår vars medlemmar i så hög grad har dött bara för att sprida budskapet om vad som händer, förtjänar respekt om inte alltid beundran.

Detta gäller även i Sverige och svenska journalister.

Så, om jag kallar mig för "journalist" har jag automatiskt din eviga respekt och vördnad då?

Saken är den att även jag kan beundra människor som sätter sina egna liv på spel för att dokumentera omvärlden för oss andra, men att jämföra dessa med de som sitter och kablar ut sin egen politiska propaganda hos den svenska kvällspressen är i sig ett hån mot varje riktig journalist som fått sätta livet till i diverse krigshärdar.
Citera
2014-09-13, 02:00
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh811
Och idag går journalisterna i Sverige endast maktens ärende. Tragiskt.

Journalister ingår alltid i ett politiskt spel. Det är ofrånkomligt. Jag skulle dock inte vara så kategorisk i min bedömning, även om det ligger mycket i vad du säger. I fallet med Åkesson finns inga alternativ än att publicera historien. Det vore ett svek mot väljarna att inte göra det.

Du bör nog inte underskatta de senare. Åkesson kanske får sympatiröster. Många inser nog att han lever under stor press och behöver hjälp. Jag tror inte allmänheten är fördömande mot Åkesson i detta fall. Däremot skulle jag personligen aldrig lägga en röst på någon som jag misstänker är spelmissbrukare oavsett parti.
Citera
2014-09-13, 02:00
Medlem
Citat:
Journalisterna är budbärare.
I en bra demokrati är dom budbärare. I Sveriges skrattretande version av demokrati är dom agendasättare.
På samma sätt som svensk media drev en agenda i rapporteringen av Ukrainakrisen, så har de under lång tid missbrukat demokratin genom att driva en agenda mot SD.

Deras hets mot Sverigedemokrater liknar i mina ögon fascism, vilket är något jag djupt avskyr.

Rapporteringen av JÅ:s "spelberoende" var ämnad att skada SD. Jag hoppas effekten blir den motsatta.
Citera
2014-09-13, 02:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Så länge han inte sabbar sin och sin familjs ekonomi kan man betrakta det som en något extravagant hobby. Det är inte ovanligt att folk med höga löner t.ex. tar risker på börsen.

Snart kommer väl domen mot den spelmissbrukande f.d. riksdagsledamoten från V, Claes Stockhaus. Men han förskingrade ju också 1.5 miljon från partikassan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5703520
Citera
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Privata pengar säger du. Det är iaf för mig ingen nyhet att bidragsavlönade politiker likt Jimmie får sin privatekonomi granskad av journalister. Jaja vi svenskar som (till skillnad ifrån majoriteten av sds väljare) faktiskt betalar kalaset via skattsedeln får väl dra våra slutsatser och rösta på icke spelmissbrukande alternativ.
Problemet med alternativen är att media inte berättar om det. En redogörelse av var varje partiledares lön tar vägen kunde vara något. Vad tror du? Kunde det bli ordning på torpet då?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte alls det påverkar det kommande valet, men det kan påverka Åkessons framtid efter valet – beroende på vad som händer med hans spelande osv. Det känns rent allmänt som att SD borde genomgå en kulturrevolution och städa upp i skiten och kräva rättning i leden. Partiet är alltför sunkigt.

Det påverkar inte inbitna SDare men alla osäkra som hade en fundering på att rösta SD kommer ju tvärvända efter en sån här sak. Som sagt svenska väljare är jävligt dömande. Saker som skilsmässa, missbruk, olagligheter brukar rasera politiker rätt bra. Du kan ju bara kolla på hur det gått innan för politiker.

Se hur det gick för Göran Persson och hur det går för våran nuvarande statsminister. Du och jag kanske inte dömmer dom för en jävla skilsmässa men moralkärringar är en stor del av väljarskaran och det är många procent som ryker i valet.
Citera
2014-09-13, 02:04
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Menar du verkligen att journalister i Sverige inte försöker undanhålla en viss typ av information, något du i ditt andra inlägg kallade fascistisk kontroll av information?

Svenska journalister förtjänar noll respekt, det är inte så farligt att sitta och dricka kaffe latte på söder och berätta om allas lika värde som du vill få det till.

Det var inte länge sedan en svensk journalist blev dödad och han jobbade just på SR - en av de bästa också. Journalister gör ett jobb som behövs. Jag behöver inte se på regim-tv och väljer ofta RT istället då jag vill ha information från olika håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in