Citat:
Ursprungligen postat av
Strokes
Matlagning är ju en konst, men jag misslyckas tyvärr.
Det jag kan tillaga är t ex nudlar, pasta eller steka enkla köttgrejer. Är "bra" på att göra en riktigt mör medium rare steak, men o andra sidan är det ju väldigt enkelt.
Nu försökte jag mig på en kycklinggryta, köpte 2 färska fileèr och skar dom i bitar.
Stekte några minuter på mediumvärme, tillsatte lite vatten och buljong och kryddor.
Lät det puttra i 10 minuter, tillsatte vitlökstomatpurè och mer kryddor och lite grönsaker. Lät det puttra i 5 minuter. Köttet blev inte hårt, men har inte fått någon smak ALLS.
Ungefär som att steka en kycklingbit i olja utan att tillsätta salt och peppar eller någonting.
Kryddorna jag tillsatte har ju väldigt mycket smak, men förstår inte varför det inte smakar.
Tips?
Nej det kan nog vara så.
Om du tänker hur man gör kycklingbröst i Asien så är väldigt mycket av smakerna sötade med socker i någon form så såsen blir riktigt "sticky". Eller så wookar man in en sås på skithög värme så den nästan bränns in i köttet eller så smaksätts den med en smakrik olja typ sesamolja.
Så vad hände med din kyckling då?
Först steker du den en kort stund på för låg värme för de ska ta upp någon steksmak.
Sedan tillsätter du vatten, buljong och kryddor och kokar bort den lilla steksmaken du uppnått.
Kokar du utan lock försvinner många av kryddornas smaker under kokningen.
Sedan tillsätter du tomatpurén, grönsaker och lite kryddor till.
Ja det smakar blaskigt.
Så vad skulle du kanske ha gjort annorlunda då?
Jag hade:
Marinerat kycklingbrösten med vitlök, kryddor och lite vin kvällen innan.
Kokat buljongen på kvällen med och kryddat upp den med extra kryddor och evt lite extra fond.
Stekt kycklingen på 5an tillsammans med tomatpurén då det frigör smakerna från purén, lägg den åt sidan.
Stek grönsakerna på 5an så de får färg, häll i buljong och koka i ~5 minuter.
I med köttet och koka upp.
Låt puttra i max 5 min.
Smaka av och krydda efter behov.
Red av till rätt konsistens och smaka av.
Borde ge mer smak på din gryta.