• 1
  • 2
2014-09-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Jag delar med mig av ett superenkelt och gott recept som inte går att misslyckas med.

Skär åtta gullökar och fräs dem tillsammans med mycket curry i en panna.
Stek samtidigt delade kycklingfiléer i salt och peppar. Förena därefter dessa och tillsätt matlagningsgrädde. Rör om och använd samma kryddor igen efter behov.

Till detta serverar du ris, jordnötter, banan och räkor.

Voila! En variant av Africana!
Låter fantastiskt! Räkorna ger säkert sin touch till det hela, kanske tar bort lite av "lökigheten"?
Citera
2014-09-13, 13:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infitel
I shall humor you, jag är gammal köksräv o kan absolut hjälpa er med kycklinggryta och dess magi!

First off, detta kommer ni att behöva

några cm purjolök fint strilad
3 äpplen, hackade o skalade
1 gul lök finhackad/riven
2 vitlöksklyftor rivna
1 stor paprika hackad
2 morötter hackade
400g kyckling av valfri sort strimlad, jag personlingen kör gärna lår eller vingar om man pallar pilal med de
1 tärning kött/kalv fond (fond på tärning är ändå alltid smaklös så jag ör enbart på kött/kalv i allt de den är bäst av dem i.m.o)
en matsked tomatpure
5 dl grädda
tillgång till vatten, vet ej exakt hur mycket
salt o peppar
3 matskedar curry
olja
1 tesked chillipulver/flakes/finhackad chillie frukt
1 citron
Det där påminner om hur jag gör kycklinggryta.
Det viktiga är att bryna på kryddorna och lök annars får man ingen smak på det hela, och att använda tillräcklig mängd med kryddor. Det är ofta där vi nordbor gör fel, som tror att det räcker att krydda på maten lite genom att skaka på en kryddströare. Nej, man skall dosera kryddorna med matsked, och låta dem bryna lätt i olja, så går resten av sig själv.

Har man bara ett bra basrecept som det här så kan man sedan variera sig i oändlighet beroende på vad man har hemma i grönsaks- och kryddväg.
Citera
2014-09-13, 13:23
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strokes
Nu försökte jag mig på en kycklinggryta, köpte 2 färska fileèr och skar dom i bitar.
Stekte några minuter på mediumvärme, tillsatte lite vatten och buljong och kryddor.

Lät det puttra i 10 minuter, tillsatte vitlökstomatpurè och mer kryddor och lite grönsaker. Lät det puttra i 5 minuter. Köttet blev inte hårt, men har inte fått någon smak ALLS.

Jag tycker det låter som om du har gjort en soppa och inte en gryta.

Att "få in smaken i köttet" tycker jag i mycket är en myt om man inte långkokar, men inte ens 20 timmar i ugnen får in så mycket smak i en pulled pork tex -- smaken får du först när du drar isär köttet.

Så: stek på kycklingen tills den får yta (annars blir den kokt), och anpassa bitarnas storlek till den rätt du ska göra. För stora kuber = torrt och trött i många fall. Om du ändå ska koka kycklingbitarna ett tag behöver de inte ens vara genomstekta, du kan steka på på ganska hög värme för att få ytan.

Bra nybörjargrytor att göra med kyckling är coq au vin, eller indiska grytor, eller thaicurrys. Tänk på att köttet inte är "huvudnumret" i din rätt utan en del (protein/"tuggig" konsistens/lite smak) av en balanserad gryta.

Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Bättre att följa receptet till punkt och pricka, första gången/gångerna, sedan börjar man experimentera efteråt. Trial and error.

Mycket bra inlägg.

Dessutom är det viktigt att inte sluta experimentera. Man kan också göra varianter av andra recept man gillar (kyckling Stroganoff?), eller bara prova enkla smaker: kyckling, lök, creme fraiche, dijonsenap, salt och peppar, lite timjan eller dragon. Mer pastasås än gryta iofs kanske men...
Citera
2014-09-13, 14:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Jag delar med mig av ett superenkelt och gott recept som inte går att misslyckas med.

Skär åtta gullökar och fräs dem tillsammans med mycket curry i en panna.
Stek samtidigt delade kycklingfiléer i salt och peppar. Förena därefter dessa och tillsätt matlagningsgrädde. Rör om och använd samma kryddor igen efter behov.

Till detta serverar du ris, jordnötter, banan och räkor.

Voila! En variant av Africana!
Åtta gula lökar? Det lär ju röra sig om ca ett kg lök! Du sa visserligen inte till hur många personer receptet är och hur mycket kyckling du steker till detta, men för mig låter det som ett recept för 10-12 personer
Citera
2014-09-13, 14:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strokes
Matlagning är ju en konst, men jag misslyckas tyvärr.

Det jag kan tillaga är t ex nudlar, pasta eller steka enkla köttgrejer. Är "bra" på att göra en riktigt mör medium rare steak, men o andra sidan är det ju väldigt enkelt.

Nu försökte jag mig på en kycklinggryta, köpte 2 färska fileèr och skar dom i bitar.
Stekte några minuter på mediumvärme, tillsatte lite vatten och buljong och kryddor.

Lät det puttra i 10 minuter, tillsatte vitlökstomatpurè och mer kryddor och lite grönsaker. Lät det puttra i 5 minuter. Köttet blev inte hårt, men har inte fått någon smak ALLS.

Ungefär som att steka en kycklingbit i olja utan att tillsätta salt och peppar eller någonting.

Kryddorna jag tillsatte har ju väldigt mycket smak, men förstår inte varför det inte smakar.

Tips?
Nej det kan nog vara så.

Om du tänker hur man gör kycklingbröst i Asien så är väldigt mycket av smakerna sötade med socker i någon form så såsen blir riktigt "sticky". Eller så wookar man in en sås på skithög värme så den nästan bränns in i köttet eller så smaksätts den med en smakrik olja typ sesamolja.

Så vad hände med din kyckling då?
Först steker du den en kort stund på för låg värme för de ska ta upp någon steksmak.
Sedan tillsätter du vatten, buljong och kryddor och kokar bort den lilla steksmaken du uppnått.
Kokar du utan lock försvinner många av kryddornas smaker under kokningen.
Sedan tillsätter du tomatpurén, grönsaker och lite kryddor till.
Ja det smakar blaskigt.

Så vad skulle du kanske ha gjort annorlunda då?
Jag hade:
Marinerat kycklingbrösten med vitlök, kryddor och lite vin kvällen innan.
Kokat buljongen på kvällen med och kryddat upp den med extra kryddor och evt lite extra fond.

Stekt kycklingen på 5an tillsammans med tomatpurén då det frigör smakerna från purén, lägg den åt sidan.
Stek grönsakerna på 5an så de får färg, häll i buljong och koka i ~5 minuter.
I med köttet och koka upp.
Låt puttra i max 5 min.
Smaka av och krydda efter behov.
Red av till rätt konsistens och smaka av.

Borde ge mer smak på din gryta.
Senast redigerad av MeanME 2014-09-13 kl. 14:52.
Citera
2014-09-13, 15:09
Medlem
morkfromorks avatar
Som sagt, inte utan orsak god mat är fullproppad med socker, fett, alkohol eller liknande, det ger enormt med smak nämligen. En del tror att donken fiskburgare är rena hälsomaten men icke det är den värsta fettbomben de har
Citera
2014-09-15, 15:23
Medlem
Ett misstag som är lätt att göra när man gör grytor är att försteka köttet för länge. Det bildar en barriär som gör att skitet varken kommer in eller ut. "Några minuter" på kycklingfiléer känns spontant som för lång förstekning.

Om man nu tycker man suger på att laga mat kan jag bara rekommendera långkok. Jag vet inte hur man misslyckas med långkok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in