• 1
  • 2
2014-09-12, 16:26
Medlem
Matlagning är ju en konst, men jag misslyckas tyvärr.

Det jag kan tillaga är t ex nudlar, pasta eller steka enkla köttgrejer. Är "bra" på att göra en riktigt mör medium rare steak, men o andra sidan är det ju väldigt enkelt.

Nu försökte jag mig på en kycklinggryta, köpte 2 färska fileèr och skar dom i bitar.
Stekte några minuter på mediumvärme, tillsatte lite vatten och buljong och kryddor.

Lät det puttra i 10 minuter, tillsatte vitlökstomatpurè och mer kryddor och lite grönsaker. Lät det puttra i 5 minuter. Köttet blev inte hårt, men har inte fått någon smak ALLS.

Ungefär som att steka en kycklingbit i olja utan att tillsätta salt och peppar eller någonting.

Kryddorna jag tillsatte har ju väldigt mycket smak, men förstår inte varför det inte smakar.

Tips?
Citera
2014-09-12, 16:43
Medlem
Iloveludas avatar
Vad köpte du för kyckling? Ica basic typ eller lite dyrare? Den dyrare och färska smakar mycket bättre.
Jag brukar grilla fileerna hela först och smula ner dom i grytan senare.
Att använda grädde eller fet Creme fraiche är inte helt fel i en kyckling gryta.
Sen tycker jag personligen att Curry är ett måste men det beror ju på om man gillar det.
Citera
2014-09-12, 16:55
Medlem
Ratis avatar
Jag har heller aldrig lyckats få till en riktigt god kycklinggryta. Men mycket curry ska man ha i.
Citera
2014-09-12, 17:18
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Vad köpte du för kyckling? Ica basic typ eller lite dyrare? Den dyrare och färska smakar mycket bättre.
Jag brukar grilla fileerna hela först och smula ner dom i grytan senare.
Att använda grädde eller fet Creme fraiche är inte helt fel i en kyckling gryta.
Sen tycker jag personligen att Curry är ett måste men det beror ju på om man gillar det.

Kycklingfiléer är det tråkigaste kött som finns. Smakar ingenting. Man kan lika gärna ta det billigaste.
Citera
2014-09-12, 17:31
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Recept, pojkar. Recept. Kolla tex Arlaköket.
Citera
2014-09-12, 17:35
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Recept, pojkar. Recept. Kolla tex Arlaköket.

Exakt börja med att följa recepten, sedan kan du börja testa med andra kryddor
Citera
2014-09-12, 17:41
Medlem
Bro-cats avatar
Följ recept och smaka av maten OFTA medans du tillagar den
Citera
2014-09-12, 17:42
Medlem
zepofans avatar
Här är svaret: (FB) Hur piffar ni upp färdigrätter och prefabmat?
Citera
2014-09-12, 19:21
Medlem
CarolynHaxs avatar
Följ recept, som andra tipsat om. Jag kan rekommendera denna, som är helt suverän: http://birgittahoglundsmat.wordpress...kos-och-curry/

Jag använder alltid kycklingLÅRfilé, det är mycket saftigare och smakrikare än vanlig kycklingfilé.
Citera
2014-09-13, 00:40
Medlem
I shall humor you, jag är gammal köksräv o kan absolut hjälpa er med kycklinggryta och dess magi!

First off, detta kommer ni att behöva

några cm purjolök fint strilad
3 äpplen, hackade o skalade
1 gul lök finhackad/riven
2 vitlöksklyftor rivna
1 stor paprika hackad
2 morötter hackade
400g kyckling av valfri sort strimlad, jag personlingen kör gärna lår eller vingar om man pallar pilal med de
1 tärning kött/kalv fond (fond på tärning är ändå alltid smaklös så jag ör enbart på kött/kalv i allt de den är bäst av dem i.m.o)
en matsked tomatpure
5 dl grädda
tillgång till vatten, vet ej exakt hur mycket
salt o peppar
3 matskedar curry
olja
1 tesked chillipulver/flakes/finhackad chillie frukt
1 citron

Ha ner allt som skall finchackas, hackas, rivas eller strimlas i en stekpanna o ge de yta med oljan som grund, lägg inte ner allt sammtidigt då kokas de istället, lägg först i kycklingen och curry tsm med MYCKET olja, o se till så oljan e VARM när kyklcingen går i låte den få yta innan ni börjar veva runt skiten, lyft sedan över denna i en större gryta med mycket plats.

*detta gär att ni öppna porerna på kykclingen o stänger dem igen så att när dem börjar koka sedan så kommer dom släppa jättemycket av sin egen smak in i grytan och ta upp jätte mycket smak av allt gott som är i den.*

stek sedan resten och när det är nästan klart så slänger du ner alla kryddorna inklusive tabasco om du inte hade färsk chillie, upprepa sedan procecces gälande grytan.

ha i ej rejät klick smör om du har, annars olja igen (jag hoppas att jag inte behöver flörklarar oljans fördel vid stekningen av kykcling/grönsaker då den tåler högre temperatur o ej bränner lika lätt)
och sätt sedan på plattan på fullt ös, se till så smöret ligger i botten och när de är helt smält så
häll i vatten i grytan tills de precis täcker allt gott-gott som nu bör finnas där,
du bör höra ett fräsande när du häller i vattnet,
ställ ner plattan på puttringsvärme o rör om i omgångar så de ej bränns i botten.
smaka nu på köttet o grönsakerna så att de är klara o smakar bra, om du är någorlunda okey med vad du skapat ha då i grädde tills du har önskad mängd, sen kan du reda av de om du vill/pallar, jag brukar gilla den lite rinnigare.
(om du ej är näjd med grytan innan grädden så smaka till den med salt, peppar o citron saft, eller mer kryddor, du vet vad du gillar bäst!)

men men, är rätt trött så jag hoppas jag ej glömt något, palalr ej korrekturläsa, btw jag bryr mig inte om ni klagar på min stavning/gramatik, så ta er ej tid...
Citera
2014-09-13, 10:12
Medlem
elephantstones avatar
Jag delar med mig av ett superenkelt och gott recept som inte går att misslyckas med.

Skär åtta gullökar och fräs dem tillsammans med mycket curry i en panna.
Stek samtidigt delade kycklingfiléer i salt och peppar. Förena därefter dessa och tillsätt matlagningsgrädde. Rör om och använd samma kryddor igen efter behov.

Till detta serverar du ris, jordnötter, banan och räkor.

Voila! En variant av Africana!
Citera
2014-09-13, 10:48
Medlem
Finns många som letar upp recept, sedan första gången de tillagar så börjar man höfta och köra på känsla.

Bättre att följa receptet till punkt och pricka, första gången/gångerna, sedan börjar man experimentera efteråt. Trial and error.

F.ö tycker jag att det är störst chans att misslyckas med mat, när man stressar! Ta det lugnt som fan och börja i god tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in