I shall humor you, jag är gammal köksräv o kan absolut hjälpa er med kycklinggryta och dess magi!
First off, detta kommer ni att behöva
några cm purjolök fint strilad
3 äpplen, hackade o skalade
1 gul lök finhackad/riven
2 vitlöksklyftor rivna
1 stor paprika hackad
2 morötter hackade
400g kyckling av valfri sort strimlad, jag personlingen kör gärna lår eller vingar om man pallar pilal med de
1 tärning kött/kalv fond (fond på tärning är ändå alltid smaklös så jag ör enbart på kött/kalv i allt de den är bäst av dem i.m.o)
en matsked tomatpure
5 dl grädda
tillgång till vatten, vet ej exakt hur mycket
salt o peppar
3 matskedar curry
olja
1 tesked chillipulver/flakes/finhackad chillie frukt
1 citron
Ha ner allt som skall finchackas, hackas, rivas eller strimlas i en stekpanna o ge de yta med oljan som grund, lägg inte ner allt sammtidigt då kokas de istället, lägg först i kycklingen och curry tsm med MYCKET olja, o se till så oljan e VARM när kyklcingen går i låte den få yta innan ni börjar veva runt skiten, lyft sedan över denna i en större gryta med mycket plats.
*detta gär att ni öppna porerna på kykclingen o stänger dem igen så att när dem börjar koka sedan så kommer dom släppa jättemycket av sin egen smak in i grytan och ta upp jätte mycket smak av allt gott som är i den.*
stek sedan resten och när det är nästan klart så slänger du ner alla kryddorna inklusive tabasco om du inte hade färsk chillie, upprepa sedan procecces gälande grytan.
ha i ej rejät klick smör om du har, annars olja igen (jag hoppas att jag inte behöver flörklarar oljans fördel vid stekningen av kykcling/grönsaker då den tåler högre temperatur o ej bränner lika lätt)
och sätt sedan på plattan på fullt ös, se till så smöret ligger i botten och när de är helt smält så
häll i vatten i grytan tills de precis täcker allt gott-gott som nu bör finnas där,
du bör höra ett fräsande när du häller i vattnet,
ställ ner plattan på puttringsvärme o rör om i omgångar så de ej bränns i botten.
smaka nu på köttet o grönsakerna så att de är klara o smakar bra, om du är någorlunda okey med vad du skapat ha då i grädde tills du har önskad mängd, sen kan du reda av de om du vill/pallar, jag brukar gilla den lite rinnigare.
(om du ej är näjd med grytan innan grädden så smaka till den med salt, peppar o citron saft, eller mer kryddor, du vet vad du gillar bäst!)
men men, är rätt trött så jag hoppas jag ej glömt något, palalr ej korrekturläsa, btw jag bryr mig inte om ni klagar på min stavning/gramatik, så ta er ej tid...