• 1
  • 2
2014-09-11, 22:37
Medlem
areyous avatar
Hallå

Kom precis hem från jobbet och satte igång min iMac som vanligt. Har aldrig haft några problem med den och har varit supernöjd men helt plötsligt började det låta som om någon snarkade i närheten med jämna mellanrum. Insåg att det kom från fläkten, blev fett nojig och startade genast om iMacen. När den startade lät det ännu högre och ljudet var konstant, lät som ett flygplan och det kom även massa luft från fläkten. Testade att stänga av datorn istället och sätta på den men samma problem kvarstod. Efter kanske 10 minuter försvann ljudet helt och hållet och har inte kommit tillbaka - än.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om jag bör vara orolig? Hade inte alls många program igång utan ljudet började så fort jag satte igång datorn.

Har självklart googlat lite och kollat andra forum och ladda även när Fan Control. Fattar dock ingenting men är fortfarande väldigt orolig.

Datorn är inte alls gammal har haft den i max 6 månader.
Citera
2014-09-11, 22:45
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av areyou
Hallå

Kom precis hem från jobbet och satte igång min iMac som vanligt. Har aldrig haft några problem med den och har varit supernöjd men helt plötsligt började det låta som om någon snarkade i närheten med jämna mellanrum. Insåg att det kom från fläkten, blev fett nojig och startade genast om iMacen. När den startade lät det ännu högre och ljudet var konstant, lät som ett flygplan och det kom även massa luft från fläkten. Testade att stänga av datorn istället och sätta på den men samma problem kvarstod. Efter kanske 10 minuter försvann ljudet helt och hållet och har inte kommit tillbaka - än.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om jag bör vara orolig? Hade inte alls många program igång utan ljudet började så fort jag satte igång datorn.

Har självklart googlat lite och kollat andra forum och ladda även när Fan Control. Fattar dock ingenting men är fortfarande väldigt orolig.

Datorn är inte alls gammal har haft den i max 6 månader.

Vi mac användare kallar inte våra apple saker iCrap helt obefogat ska du veta. Har du haft möjlighet att blåsa ut med tryckluft?
Citera
2014-09-11, 22:47
Medlem
tzjs avatar
Kolla om någon process drar extra kraft, annars kan du prova att återställa PRAM.
Citera
2014-09-11, 22:49
Medlem
Har du bara haft den 6 månader är det ju bara att lämna in den
Citera
2014-09-11, 23:01
Medlem
areyous avatar
Det låter inte längre det varade i kanske 5-10 min. Testade att avsluta Safari och Meddelanden då försvann det. Har alltid haft flera program uppe samtidigt utan att det varit några problem och hade under tiden bara Chrome, Safari och Meddelanden.

Har inte haft möjlighet att blåsa ut med lufttryck tyvärr men det kanske vore bra att rensa där inne. Gör man det med lufttryck då?

Vad innebär att att återställa PRAM och behövs det även om det inte låter längre?

Är lite hjärndöd har annars hyfsad koll på datorer men fattar inte så mycket just nu.
Citera
2014-09-11, 23:03
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Det låter inte längre det varade i kanske 5-10 min. Testade att avsluta Safari och Meddelanden då försvann det. Har alltid haft flera program uppe samtidigt utan att det varit några problem och hade under tiden bara Chrome, Safari och Meddelanden.

Har inte haft möjlighet att blåsa ut med lufttryck tyvärr men det kanske vore bra att rensa där inne. Gör man det med lufttryck då?

Vad innebär att att återställa PRAM och behövs det även om det inte låter längre?

Är lite hjärndöd har annars hyfsad koll på datorer men fattar inte så mycket just nu.

Skippa tryckluft, det beror inte på smuts och damm på en så ny dator. PRAM och hur du resetar det läser du bla om i min signatur.
Citera
2014-09-12, 01:13
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Har du bara haft den 6 månader är det ju bara att lämna in den

Håller med dig, han har ju garanti än trots allt.
Citera
2014-09-14, 01:22
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skippa tryckluft, det beror inte på smuts och damm på en så ny dator. PRAM och hur du resetar det läser du bla om i min signatur.

Nu började den låta igen i 2-3 minuter, slutade i någon sekund och började igen sen tonade det bort... Fan!!
Citera
2014-09-14, 01:56
Medlem
Bara att lämna in då detta inte kommer att kosta TS någonting.

Lämnade in min iMac för några år sedan då den hade börjat låta mer än vad den skulle göra. Reparatören hittade inget, men jag stod på mig. Till sist började datorn låta inne på verkstaden. Det visade sig vara fläkten till hårddisken som gav "lagerljud" ifrån sig då och då. Datorns garanti gällde inte längre, men som tur är så hade jag tecknat Apple Care som gav ett förlängt skydd.

Hårddiskfläkten byttes och iMacen blev åter så härligt tyst som den skall vara.
Citera
2014-09-14, 02:09
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Bara att lämna in då detta inte kommer att kosta TS någonting.

Lämnade in min iMac för några år sedan då den hade börjat låta mer än vad den skulle göra. Reparatören hittade inget, men jag stod på mig. Till sist började datorn låta inne på verkstaden. Det visade sig vara fläkten till hårddisken som gav "lagerljud" ifrån sig då och då. Datorns garanti gällde inte längre, men som tur är så hade jag tecknat Apple Care som gav ett förlängt skydd.

Hårddiskfläkten byttes och iMacen blev åter så härligt tyst som den skall vara.

Du har nog rätt, bäst att lämna in den så länge garantin gäller. Hårddiskfläkten har väl inget med själva hårddisken att göra? Allt som är sparat finns väl kvar? Har inte gjort någon backup.
Citera
2014-09-14, 12:50
Medlem
Citat:
Du har nog rätt, bäst att lämna in den så länge garantin gäller. Hårddiskfläkten har väl inget med själva hårddisken att göra? Allt som är sparat finns väl kvar? Har inte gjort någon backup.

Gör en backup såfort du kan, eller lär dig av dina misstag den hårda vägen
Citera
2014-09-14, 13:23
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Gör en backup såfort du kan, eller lär dig av dina misstag den hårda vägen

Skulle du kunna skicka en videolänk hur man gör? Googlade lite snabbt men hittade bara klipp där dom gör back up av själva OS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in