Flashback bygger pepparkakshus!
2014-09-11, 21:39
Medlem
Om man inte tjänar en enda krona på ett helt år så får man inte tillbaka något på skatten (tänker inte bara på inkomstskatt utan även det man får tillbaka på låneräntor etc)

Hur mkt måste man tjäna för att få tillbaka på skatten?
Säg att man är egen och inte plockar ut någon lön, och har några tusenlappar att plocka ut på skatten pga bolån. Räcker det med att jobba en timma, eller finns det någon gräns?
Citera
2014-09-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
Om man inte tjänar en enda krona på ett helt år så får man inte tillbaka något på skatten (tänker inte bara på inkomstskatt utan även det man får tillbaka på låneräntor etc)

Säg att man är egen och inte plockar ut någon lön, och har några tusenlappar att plocka ut på skatten pga bolån. Räcker det med att jobba en timma, eller finns det någon gräns?

Det finns ett grundavdrag som gör att man inte betalar inkomstskatt förrän över en viss inkomst.

Det bästa tips jag har är Ekonomifaktas skatteuträknare, men den är inte anpassad för firma. Dock ger det väl ett hum. Sen får du tänka på att det bara är inkomstskatten du kan dra av emot, inte tex pensionsavgift.
Citera
2014-09-11, 22:24
Medlem
Vagnsleres avatar
Om det är återbäringen du snackar om så fungerar väl det som så att du får tillbaka pengar om du råkat skatta för mycket?
Citera
2014-09-12, 00:15
Medlem
Precis, pratar om skatteåterbäringen.
Man får tillbaka ca 30% av det man betalat i ränta under året bla. Har man inte tjänat en krona, får man inte tillbaka dessa pengar.
Hur mkt behöver man tjäna för att få tillbaka dessa pengar.
Citera
2014-09-12, 00:39
Medlem
Citat:
Precis, pratar om skatteåterbäringen.
Man får tillbaka ca 30% av det man betalat i ränta under året bla. Har man inte tjänat en krona, får man inte tillbaka dessa pengar.
Hur mkt behöver man tjäna för att få tillbaka dessa pengar.

Ska du ha det serverat på silverfat? Kolla länken jag gav dig. Kan du inte räkna ut det med hjälp av den så återkom isf. Ansträng dig.
Citera
2014-09-12, 07:05
Medlem
Den länken beräknar bara inkomstskatten och har igenting med min fråga stt göra.
Jag förväntas få tillbaka en del pengar på betalad ränta, som är avdragsgill. Hur mkt måste jag tjäna för att kunna få tillbaka dom pengarna?

Tack ändå.
Citera
2014-09-12, 07:38
Medlem
Citat:
Den länken beräknar bara inkomstskatten och har igenting med min fråga stt göra.
Jag förväntas få tillbaka en del pengar på betalad ränta, som är avdragsgill. Hur mkt måste jag tjäna för att kunna få tillbaka dom pengarna?

Tack ändå.

Well... Den länken ger dig svaret om du vet hur du ska använda den. Men då ska jag försöka hjälpa dig med det.

Hur mycket ränta betalar du?
Citera
2014-09-15, 15:49
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Tack ändå.

Du har missuppfattat. Du får göra avdrag på skatten du ska betala. Du får inga pengar från staten för att du har räntekostnader.
Citera
2014-09-15, 19:26
Medlem
Citat:

Det minsta belopp som återbetalas är 100 kronor. Det minsta som du behöver tjäna under ett år är ca 300 kr (före skatt). Om arbetsgivaren drar 33% i skatt på din hundring så betalar du in 100 kr i skatt vilket du får utbetalt.

Om du bara betalt in 99 kr i skatt så får du inte det utbetalt utan pengarna finns kvar på ditt skattekonto tills nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in