• 1
  • 2
2014-09-11, 17:52
Medlem
area50s avatar
Kan man få virus genom ram-minnen? För jag köpte en par begagnade minnen idag & satte i dom, allting startade som vanligt men när jag sedan startade om datorn så fick jag meddelandet "Invalid System Disk" Jag har kollat i BIOS, men den tycks bara hitta cd-spelaren men inte HDD. Jag testade även att byta SATA-sladdar på m-bordet, men samma resultat. Testade även att dra ut några usb-prylar, men nej - samma sak... Stoppade tillslut i en HDD-raderingsskiva - men DEN kunde inte ens hitta hårddisken?!
Finns det något program på skiva som kan lösa det här? Eller måste jag skaffa ny HDD?
Och hur kan man säkert veta om det är just HDD som är problemet & inte något annat?
Som tur är så har jag sparat mina viktigaste filer på en extern disk.
Är tacksam för snabba svar!
Mvh
Citera
2014-09-11, 18:04
Medlem
är inte direkt någon guru inom det men de känns eller låter inte så troligt, låter mer troligt att du råkat komma åt sladden till HDDn eller något sånt
Citera
2014-09-11, 18:07
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korbatjov
är inte direkt någon guru inom det men de känns eller låter inte så troligt, låter mer troligt att du råkat komma åt sladden till HDDn eller något sånt

Men den funkade vid första uppstarten efter rambytet, har även testat att byta plats på sladdarna, och sett till så att dom sitter ordentligt
Vore skönt om jag kunde fixa detta på egen hand (med lite hjälp av FB, såklart)
Citera
2014-09-11, 18:51
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitslang
Hur många hård diskar har du i maskinen? Mer än en? Kolla så att de inte bytt startordning eller lagt något annat som först start device. För det så måste du gå in i BIOS.

Du kan inte ha fått något virus från RAM. Däremot kan du av misstag har gjort en reset. eller triggat en reset av CMOS och då försvinner alla inställningar om fanns i BIOS till default.

Jag har bara en, jag hade också en mindre extern inkopplad samtidigt, men den är urkopplad nu.
BIOS hittar först ingen HDD att boota från, & går sedan till CD. Kan man på något sätt ångra en "reset", i så fall?
Citera
2014-09-11, 19:05
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Kan man få virus genom ram-minnen? För jag köpte en par begagnade minnen idag & satte i dom, allting startade som vanligt men när jag sedan startade om datorn så fick jag meddelandet "Invalid System Disk" Jag har kollat i BIOS, men den tycks bara hitta cd-spelaren men inte HDD. Jag testade även att byta SATA-sladdar på m-bordet, men samma resultat. Testade även att dra ut några usb-prylar, men nej - samma sak... Stoppade tillslut i en HDD-raderingsskiva - men DEN kunde inte ens hitta hårddisken?!
Finns det något program på skiva som kan lösa det här? Eller måste jag skaffa ny HDD?
Och hur kan man säkert veta om det är just HDD som är problemet & inte något annat?
Som tur är så har jag sparat mina viktigaste filer på en extern disk.
Är tacksam för snabba svar!
Mvh

Teoretiskt? Jo, det borde vara möjligt, men då är det inte vanliga ram-minnen längre.
Sannolikheten för att du fått det är obefintligt.

Det är mycket troligare att kablarna till hårddisken inte sitter i ordentligt och på rätt plats.
Om du av misstag gjort reset på biosinställningarna bör den hitta hårddisken automatiskt (det brukar vara default)
Har du riktig otur så har hårddisken gått sönder.

Såg du till att du hade samma spänningspotential som datorn medan du installerade minnena och när du har hanterat hårddisken, så att du inte råkat förstöra den med statisk elektricitet?
Citera
2014-09-11, 19:30
Medlem
area50s avatar
PROBLEM LÖST

Det var den lilla jävliga strömsladden som hade åkt ur!

Men nu har jag en annan fråga; minnen jag köpte är sammanlagt på 16 gb + ett 2 gb som jag sparade själv, men windows kontrollpanel visar att jag bara har 10 gb?? (Jag har uppdaterat prestandaklassificeringen)
Senast redigerad av area50 2014-09-11 kl. 19:40.
Citera
2014-09-11, 19:52
Medlem
xitunos avatar
Citat:
PROBLEM LÖST

Men nu har jag en annan fråga; minnen jag köpte är sammanlagt på 16 gb + ett 2 gb som jag sparade själv, men windows kontrollpanel visar att jag bara har 10 gb?? (Jag har uppdaterat prestandaklassificeringen)

Fast på SATA diskar är ju strömkontakten större än datakontakten

Angående minnena: Säker på att du fått det du betalat för? Låter som att du har 2st 4GB + 1 st 2GB...

Och är du säker på att ditt moderkort klarar av större kapslar än 4GB?
Citera
2014-09-11, 20:09
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
PROBLEM LÖST

Som ovan - är du säker på det där? Antingen har man t.ex 1 GB, 2 GB, 8 GB, 16 GB eller 32 GB.
16+2GB låter som en väldigt ovanlig kombination.
Citera
2014-09-11, 20:27
Medlem
area50s avatar
Tycket att det borde klara högre minneskapacitet, den är köpt för ca ett år sedan, det är en:
http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref

• Minne
- 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory (Note 1)
- Dual channel memory architecture
- Support for 1333+ (O.C.)/1066 MHz memory modules
Senast redigerad av area50 2014-09-11 kl. 20:31.
Citera
2014-09-11, 20:43
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Tycket att det borde klara högre minneskapacitet, den är köpt för ca ett år sedan, det är en:
http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref

• Minne
- 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory (Note 1)
- Dual channel memory architecture
- Support for 1333+ (O.C.)/1066 MHz memory modules

Ja, då ska den ju klara 8GB kapslar.

Jag föreslår att du gör så här:
Ta ur alla minneskapslarna och anslut ett åt gången, och se så att det verkligen är rätt storlek på dem.

Du kan du även ta en bild på dem och lägga upp på valfri bilddelarplats, till exempel http://imgur.com/
Det jag är ute efter är att se numren.
Citera
2014-09-12, 00:03
Medlem
area50s avatar
Har 16 GB nu,tror jag löste det genom att sätta dom i rätt ordning.
(samma minnen i samma gråa fack)
Citera
2014-09-12, 00:04
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Fast på SATA diskar är ju strömkontakten större än datakontakten

Angående minnena: Säker på att du fått det du betalat för? Låter som att du har 2st 4GB + 1 st 2GB...

Och är du säker på att ditt moderkort klarar av större kapslar än 4GB?

Inte om du har moddat nätaggregat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in