• 1
  • 2
2014-09-11, 15:09
Medlem
Hej,

Skar mig djupt i fingret igår, kan inte böja på den ens, har blött i mer än 24h.

Jag har ingen rengöringssprit hemma, bor inte i Sverige, apoteken har stängt här.
Har dock en flaska whisky på 40%, går det bra att rengöra såret med det?

Tänkte på då att det är mkt bakterier här och jag rengjorde såret bara med kallt vatten igår, sedan satte på plåster.

Ska jag hälla på sprit? Kommer det fungera
Citera
2014-09-11, 15:14
Medlem
GainerWheys avatar
Går alldeles utmärkt, det gör du för att rena såret så de inte blir infekterat
Citera
2014-09-11, 15:32
Medlem
killen30s avatar
Bästa att rengöra småsår med är vatten och tvål samt ha rena och torra förband. Som byts ut när de blir smutsiga/våta..
Citera
2014-09-11, 15:42
Medlem
Häller du whisky på ett sår så lär du skrika så det hörs till månen. Jag antar att det är bättre än ingenting men med tanke på hur ont det gör med sprit i sår så kommer du antagligen inte att få det nog rent. Du behöver ren bomull eller annat att tvätta rent med, bakterier och gammalt blod sköljs inte bara bort för att du häller över lite sprit. Se till att linda om såret med något rent, helst gasbinda. Blöder det så länge som du beskriver så behövs tryckförband. Du lär behöva sy såret men det är redan försent, isf. måste läkaren skära upp nya sårkanter. Ta dig till läkare så du inte förlorar fingret eller ditt liv i blodförgiftning.
Citera
2014-09-11, 15:49
Medlem
Skar mig vid en led i fingret, ser ganska djupt ut. Kan ju bero på därför jag kan inte kan böja på fingret. Nu är det ju försent att sy, jag får hoppas att såret inte är infekterat bara, så får det läka självmant utan stygn. Rengjorde med tvål och ljummet vatten, sedan hällde jag på lite whiskey. Googlade lite och det skall vara bra tydligen. Satte på plåster igen.

Kommer ju ta tid men det kommer ju läka av sig själv förhoppningsvist eller?
Citera
2014-09-11, 15:54
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Varför inte besöka en läkare? fungerande fingrar är rätt schysst att ha.
Visst kan det läka av sig själv, men jag skulle starkt rekomendera ett besök hos en läkare
Citera
2014-09-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strokes
Skar mig vid en led i fingret, ser ganska djupt ut. Kan ju bero på därför jag kan inte kan böja på fingret. Nu är det ju försent att sy, jag får hoppas att såret inte är infekterat bara, så får det läka självmant utan stygn. Rengjorde med tvål och ljummet vatten, sedan hällde jag på lite whiskey. Googlade lite och det skall vara bra tydligen. Satte på plåster igen.

Kommer ju ta tid men det kommer ju läka av sig själv förhoppningsvist eller?

Så länge du håller såret rent och inte får någon bakterieinfektion så kommer det att läka. Att du skurit dig ända ner till benet låter inte bra. Vet du om du skadat även skelettet? Svårt att avgöra själv, men bakterier så djupt som i skelett vill man inte ha. Du kan behöva antibiotika så ta dig till läkare.

Byt förband och rengör såret varje dag. Håll noga koll på ditt allmäntillstånd och om det börjar göra mer ont i såret. Har du möjlighet att ens ta tempen på dig själv...jag vet ju inte vart du befinner dig men är du totalt isolerad utan möjlighet till läkare så kanske du inte ska riskera att stanna kvar där du är. Allt kan gå bra, men om det inte gör det....
Citera
2014-09-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strokes
... sedan hällde jag på lite whiskey...

Skrek du så att det hördes till månen? Har själv provat detta någon gång och kan bara instämma med tidigare talare, skrek rejält. Uppenbarligen skillnad på medicinsk sprit och finsprit !
Citera
2014-09-11, 16:09
Medlem
har ofta använt mig utav vanlig sprit, när det svider så vet du ju att de gör nytta
what doesn't kill you makes you stronger, right?
Citera
2014-09-11, 16:12
Medlem
40% är inte att rekommendera, du vill ha ordentliga grejer.
Citera
2014-09-11, 19:28
Medlem
Fick diarre nu som kom väldigt plötsligt och lite feber. Känns inte så stabilt. Får väl gå in till sjukhuset för att kolla på såret antar jag.
Citera
2014-09-12, 08:08
Medlem
Flamsans avatar
man ska aldrig använda bomull när man gör rent sår. Det lämnar fibrer efter sig som i sin tur kan orsaka problem.
man ska använda kompresser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in