• 1
  • 2
2005-09-05, 22:02
Medlem
Acid_Phreaks avatar
Jag vet inte riktigt om detta skall placeras i Musik eller mer Datorrelaterat, men i alla fall.

Det är nämligen så att jag är en ganska oerfaren musiker som skall köpa en synth/keyboard, jag vet inte vilket man skall köpa. Ni har inga tips på billiga keyboards/synthar?

Sedan undrar jag hur det här med program och inkoppling med synthar, om det finns någon som skulle kunna förklara eller fixa fram någon lättförstådd guide om det? Finns det något program som skulle kunna likna någon emulator till en synth, och knapparna på synthen skulle fungera precis som ett tangentbord, bara små impulser och kommandon som man sedan tolkar i detta program i stället för att sitta och klicka med musen. I så fall skulle man kunna köpa en ganska kass synth att koppla in till datorn och sedan ha alla coola sounds i datorn och kunna ladda ned nya och dyl.

Och sist, men inte inte minst, vad fan är det för skillnad på synth och keyboard?

MVH Acid_Phreak
Citera
2005-09-06, 00:24
Medlem
Bruce Waynes avatar
Du får gärna använda sökfunktionen eller leta lite, den här tråden är senast skriven i idag:
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=243814

Fakta om Midi och inkopplingar kan du googla efter.. sök bara på "midi" "connecting instruments" eller liknande.. inte svårt..

Skaffa aldrig en kass synth.. det lönar sig inte i längden, det finns gott om billiga datorklaviaturer.

Synth(esizer) = programmerbar - du kan skapa egna ljud i synthen, plus mycket mycket mer.. beroende på modell förstås.

Keyboard = ej programmerbar - fabriksprogrammerade fasta ljud, ofta automatiska funktioner. passar nybörjare bra.

Finns fler skillnader..
Citera
2005-09-06, 00:30
Medlem
auto:erotics avatar
Om du enbart ska styra mjukvara behöver du vare sig en synth eller en keyboard. Det räcker med en midi-klaviatur. Själv kör jag med M-Audio Oxygen 8 kopplad till Fruity Loops. Kostar 1000-1500 kr tror jag.

Om din sista fråga, skillnaden på synth och keyboard, säger susning.nu följande:
Det finns en detaljskillnad mellan vad man kan kalla synthesizer och keyboard med ljudalstringsförmåga, och det skulle vara att om möjligheten att modifiera och skapa egna ljud finns är det en synthesizer. Om det dessutom (eller i stället) finns inspelningsmöjligheter för musik (sequencer) kallas instrumentet workstation.
Citera
2005-09-06, 01:11
Medlem
TB-303s avatar
Acid Phreak:

Om du bara vill styra mjukvara, och underlätta att spela via en keybord, så följ auto:erotic råd.

Om du vill ha riktig synth, följ Bruce Wayne råd, och köp en bra synth från början. Det kostar, men det är en bättre investering i längden.
Det du ska fråga dig själv är vad du vill ha, vad passar dig i det du komponerar. En Access Virus är givetvis skoj med sitt feta filter, men den kanske inte är vad du söker eller behöver.
Citera
2005-09-06, 08:39
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
En Access Virus är givetvis skoj med sitt feta filter, men den kanske inte är vad du söker eller behöver.
Men futurepop är ju så spännande!
Citera
2005-09-06, 10:33
Medlem
morphes avatar
Jag har ungefär samma fråga.
Söker en synth med mycket 60-tals ljud i 1000-1500:- klassen. Kollade tidigare runt på elorglar men kom på att dom är sjukt osmidiga. Kan ej köra med någon MIDI-klaviatur eftersom jag inte har någon dator att koppla den till.
Citera
2005-09-06, 10:48
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morphe
Jag har ungefär samma fråga.
Söker en synth med mycket 60-tals ljud i 1000-1500:- klassen. Kollade tidigare runt på elorglar men kom på att dom är sjukt osmidiga. Kan ej köra med någon MIDI-klaviatur eftersom jag inte har någon dator att koppla den till.

Ta en titt på någon gammal 80-talssynth som Korg polysix, Poly-61, bit-99 samt Bit-01. Även Roland JX-serien.
På de flesta av dessa kan man vrida fram naturtrogna elorgelliknande ljud samt mycket mer. Dock kanske de är lite överprissatta just nu.
Citera
2005-09-06, 12:10
Medlem
morphes avatar
Jag hittade en beg. Bit-99. Skulle den funka till t.ex. Deep Purple-låtar? Kan man få in något klatchigt hammondorgel-liknande ljud?
Citera
2005-09-06, 12:47
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morphe
Jag hittade en beg. Bit-99. Skulle den funka till t.ex. Deep Purple-låtar? Kan man få in något klatchigt hammondorgel-liknande ljud?

Hmm, vill du ha feta hammond-ljud så går nog alla utom Roland JX bort tyvärr.
De jag räknade upp lämpar sig bättre för ljud av typen vox Continental, farfisa osv.
Se om du kan hitta någon billigare Hammond-klon, som t.ex. Korg CX, eller en billigare sampler.
Citera
2005-09-06, 12:51
Medlem
morphes avatar
Hm. Var nog fel att nämna hammond ändå. Bit-99 lät väldigt intressant nu när du nämnde Vox continental. Det är ju egentligen en liknande synth av Vox som jag är på jakt efter.
Det blir nog att kolla upp den begagnade Bit-99an.
Citera
2005-09-06, 13:09
Medlem
Spikeys avatar
OK, men kom ihåg att dessa synthar hade dåligt med "färdiga ljud", och attdu får experimentera dig fram med olika parametrar tills du får fram ett ljud du gillar.

Lite info om BIT-syntharna:
http://www.pierregander.com/bit/resources.html
Citera
2005-09-06, 13:16
Medlem
morphes avatar
Ok. Tror du att den skulle funka bra live förresten?

Tack för sidan också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in