Citat:
Ursprungligen postat av
taszh
Tack alla för svar!
Jag håller på nu att försöka få en utredning för ADD - jag har varit hos en ST-läkare som inte alls lyssnade och tolkade in i det jag sa, så det kändes inte så bra. Han skickade in en remiss för utredning, men jag ska skicka in en egen-remiss istället
Har läst mycket på nätet av folk som fått vänta och kämpa länge för att få utredning, så det är därför jag inte vill vänta på att få ett täcke. Jag har haft sömnproblem hela mitt liv, så nu när jag läste om kedjetäcke så vill jag ha ett direkt
Det hade varit väldigt vänligt om någon av er lite snabbt vill räkna hur många längor kedjor ni har i era! Så har jag något att referera till själv.
Vilket landsting bor du i? Det varierar otroligt hur lång tid en ADD/ADHD utredning tar. Efter remiss tror jag du är garanterad tid inom 90 dagar i alla fall och själva fastställandet av diagnos kan ta lång tid...
Du kan inte skicka in en egen "remiss", däremot kan du kontakta närmsta öppenpsykiatriska mottagning och förklara läget och förhoppningsvis få en tid lite snabbare, men räkna som sagt att du kan få vänta några veckor eller till och med månader.
När själva utredningen börjar kan antalet möten variera väldigt mycket beroende på psykiater, hur kliniken du är på utför testerna etc. etc.
Men för de allra flesta är det inte bara att göra ett screening test och sedan få diagnosen efter ett möte. Det finns en drös med tester många psykiater vill göra, just för att man inte bara gör DIVA testet utan vill kontrollera alla möjliga saker, man gör med andra ord en full neuropsykiatrisk utredning för att kunna placera dig i rätt fack.
Några möten med en sjuksköterska för att fylla i papper, X antal möten med psykiater för mer papper du ska fylla i, intervjuer, andra problem (sömn, depression, ångest, dålig självkänsla eller vad du nu kan tänkas lida utav), psykolog för mer tester och formulär...
För mig och de flesta jag känner som genomgått en undersökning har de tagit månader innan allt blivit klart. Jag är dessutom en av de mest otåliga personerna på denna jord så en undersökning av detta slag var minst sagt väldigt påfrestande.
Gå inte in med inställningen att "ha allt så fort som möjligt" för då kommer du bli besviken. Ligg på att få så snabba tider som möjligt, missa inte möten och var beredd att de kommer fråga dig OM ALLT. Att gå igenom hela barndomen och vuxen ålder ur flera olika perspektiv tar tid.

ADD sa min psykiater eller om de var psykolog oftast tar längre tid än ADHD då det är mer introvert beteende.
Efter du har din diagnos kommer du få tillgång till arbetsterapeut, medicin och allt som kan tänkas hjälpa dig så det är värt den jobbiga resan.