• 1
  • 2
2014-09-10, 22:49
Medlem
taszhs avatar
Hej!
Jag har haft sömnproblem hela mitt liv, men har nu upptäckt kedjetäcke (tyngdtäcke)!
Jag har inte råd att köpa ett och att gå via remiss tar väl som vanligt ljusår och är svårt att få.
Så jag tänkte sy ett eget enkelt kedjetäcke Jag har läst om flera på nätet som har gjort detta och funnit att det har hjälpt dom!

Det jag undrar är följande, till er som har/har provat:

Hur mycket väger ert? Har ni bytt vikt?
Hur många kedjor är det i täcket? Alltså antalet längor med kedjor.
Låter det mycket?
Är det någon form av stoppning vid kedjorna så att de inte låter?

MVH/undertecknad
Citera
2014-09-10, 23:30
Medlem
Har du någon form av diagnos som ADD/ADHD? I så fall kan du alltid få ut ett gratis via en arbetsterapeut. Vet inte om det fungerar i alla landsting men är rätt säker på att det går genom de flesta.
Citera
2014-09-10, 23:38
Medlem
Mianhadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Jag har inte råd att köpa ett och att gå via remiss tar väl som vanligt ljusår och är svårt att få.
Jag hade hört från en bekant att det tog ett år för henne, men för mig tog det faktiskt typ bara en månad. Då fick jag i och för sig hjälp att ta kontakt med förskrivande arbetsterapeut, så jag slapp leta upp allt sånt själv.

Citat:
Hur mycket väger ert? Har ni bytt vikt?
8 kg, har haft det sen jag fick det (typ nån gång i vintras). Jag provade också 5 kg när jag var på utprovningen, det var för lite. Väldigt individuellt vilken vikt man behöver (inte direkt korrelerat till storlek).

Citat:
Hur många kedjor är det i täcket? Alltså antalet längor med kedjor.
Ingen aning.

Citat:
Låter det mycket?
Nej, inget jag tänker på.

Citat:
Är det någon form av stoppning vid kedjorna så att de inte låter?
I och med att varje kedja är fast i sin egen länga finns det inte mycket möjlighet för kedjedelar att nudda varandra. Sen har täcket två sidor, en "vadderad" där kedjorna ligger mot stoppning (så att de individuella kedjorna inte känns när man har den sidan mot sig), och en där de ligger ytligt (så kedjorna känns). Jag använder alltid den vadderade sidan. Undantaget är ibland om jag legat i sängen och försökt sova väldigt länge, då kan jag bli irriterad av täckets känsla och byta till kedjesidan (eller vanligt täcke/filt).
Citera
2014-09-10, 23:53
Medlem
Numera är det oftast bolltäcken och de kan du om du har en diagnos få ut kostnadsfritt via vårdcentral.
Citera
2014-09-11, 01:15
Medlem
Mianhadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Numera är det oftast bolltäcken och de kan du om du har en diagnos få ut kostnadsfritt via vårdcentral.
Det är tvärtom, bolltäcken är på väg ut på grund av att de är otymliga och låter mer.

Det varierar nog från landsting till landsting vad kraven är för att få ett, men jag hade (och har) ingen diagnos. Endast misstanke om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och stora sömnsvårigheter.
Citera
2014-09-11, 19:30
Medlem
taszhs avatar
Tack alla för svar!
Jag håller på nu att försöka få en utredning för ADD - jag har varit hos en ST-läkare som inte alls lyssnade och tolkade in i det jag sa, så det kändes inte så bra. Han skickade in en remiss för utredning, men jag ska skicka in en egen-remiss istället

Har läst mycket på nätet av folk som fått vänta och kämpa länge för att få utredning, så det är därför jag inte vill vänta på att få ett täcke. Jag har haft sömnproblem hela mitt liv, så nu när jag läste om kedjetäcke så vill jag ha ett direkt

Det hade varit väldigt vänligt om någon av er lite snabbt vill räkna hur många längor kedjor ni har i era! Så har jag något att referera till själv.
Citera
2014-09-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mianhada
Det är tvärtom, bolltäcken är på väg ut på grund av att de är otymliga och låter mer.

Det varierar nog från landsting till landsting vad kraven är för att få ett, men jag hade (och har) ingen diagnos. Endast misstanke om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och stora sömnsvårigheter.

Är nog olika från olika landsting men även "tysta" bolltäcken finns numer.
Citera
2014-09-11, 22:12
Medlem
Citat:
Tack alla för svar!
Jag håller på nu att försöka få en utredning för ADD - jag har varit hos en ST-läkare som inte alls lyssnade och tolkade in i det jag sa, så det kändes inte så bra. Han skickade in en remiss för utredning, men jag ska skicka in en egen-remiss istället

Har läst mycket på nätet av folk som fått vänta och kämpa länge för att få utredning, så det är därför jag inte vill vänta på att få ett täcke. Jag har haft sömnproblem hela mitt liv, så nu när jag läste om kedjetäcke så vill jag ha ett direkt

Det hade varit väldigt vänligt om någon av er lite snabbt vill räkna hur många längor kedjor ni har i era! Så har jag något att referera till själv.

Vilket landsting bor du i? Det varierar otroligt hur lång tid en ADD/ADHD utredning tar. Efter remiss tror jag du är garanterad tid inom 90 dagar i alla fall och själva fastställandet av diagnos kan ta lång tid...

Du kan inte skicka in en egen "remiss", däremot kan du kontakta närmsta öppenpsykiatriska mottagning och förklara läget och förhoppningsvis få en tid lite snabbare, men räkna som sagt att du kan få vänta några veckor eller till och med månader.

När själva utredningen börjar kan antalet möten variera väldigt mycket beroende på psykiater, hur kliniken du är på utför testerna etc. etc.

Men för de allra flesta är det inte bara att göra ett screening test och sedan få diagnosen efter ett möte. Det finns en drös med tester många psykiater vill göra, just för att man inte bara gör DIVA testet utan vill kontrollera alla möjliga saker, man gör med andra ord en full neuropsykiatrisk utredning för att kunna placera dig i rätt fack.

Några möten med en sjuksköterska för att fylla i papper, X antal möten med psykiater för mer papper du ska fylla i, intervjuer, andra problem (sömn, depression, ångest, dålig självkänsla eller vad du nu kan tänkas lida utav), psykolog för mer tester och formulär...

För mig och de flesta jag känner som genomgått en undersökning har de tagit månader innan allt blivit klart. Jag är dessutom en av de mest otåliga personerna på denna jord så en undersökning av detta slag var minst sagt väldigt påfrestande.

Gå inte in med inställningen att "ha allt så fort som möjligt" för då kommer du bli besviken. Ligg på att få så snabba tider som möjligt, missa inte möten och var beredd att de kommer fråga dig OM ALLT. Att gå igenom hela barndomen och vuxen ålder ur flera olika perspektiv tar tid. ADD sa min psykiater eller om de var psykolog oftast tar längre tid än ADHD då det är mer introvert beteende.

Efter du har din diagnos kommer du få tillgång till arbetsterapeut, medicin och allt som kan tänkas hjälpa dig så det är värt den jobbiga resan.
Citera
2014-09-12, 16:49
Medlem
taszhs avatar
Någon snälla som kan räkna antalet kedjor i sina täcken? Eller som kan räkna mellanrummet mellan kedjorna? Behöver inte vara millimeternoggrant
Jag ska nämligen köpa kedjor alldeles strax.

Och tack LeavingLasVegas. Jag bor i Göteborg och vill bestämt hävda att man kan skicka in en "egen-remiss" för att få den prövad
Citera
2015-05-03, 09:03
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Kan man få ett "utskrivet" av läkare? Om man tidigare brottats med sömnproblem?
Citera
2015-05-03, 09:07
Bannlyst
Åhh, alla dessa jävla "sjukdomar" och kvacksalveriprodukter man som skattebetalare måste betala. Sen klagar idioterna på att det tar lång tid att få, få, få, få, få grejorna.

Heder åt TS att du vill göra ett själv.
Senast redigerad av dacra 2015-05-03 kl. 09:10.
Citera
2015-05-03, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Kan man få ett "utskrivet" av läkare? Om man tidigare brottats med sömnproblem?

Varför skulle du det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in