2014-09-10, 22:47
Medlem
Screenshots avatar
Min cpu ligger på 47-55c vid surfning, program och pwn ligger på 100% vilket gör att den låter högt konstant.
Kan jag sänka cpu fläkten till 40-50% och använda datorn utan risker? Dock gick graderna upp till ~63 grader i photoshop.

Det jag undrar är om det är skadligt för processorn att då ligga runt 50-60 grader konstant, och att fläkten är styrt av speedfan nedsatt till pwn 40-50%? Sänkte ljudnivån skitmycket.
Citera
2014-09-11, 09:02
Medlem
Boggas avatar
Jag gissar att du har en AMD-processor då deras fläktar är horribelt dåliga och högljudda. Men om vi ska strunta i att chansa så kanske det är bäst om du berättar vilken processor det är du har.

Olika processorer har olika maxtemp. Att sänka fläkthastigheten sänker givetvisljudnivån, men ökar temperaturen på processorn. Detta kan medföra att den throttlar, vilket kommer sänka prestandan avsevärt...

Mitt tips är att du köper en billig eftermarknadskylare. Det är lösningen på både problem A och B

Varsågod: http://www.inet.se/produkt/5322017/c...-hyper-212-evo
Citera
2014-09-11, 10:34
Medlem
Screenshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Jag gissar att du har en AMD-processor då deras fläktar är horribelt dåliga och högljudda. Men om vi ska strunta i att chansa så kanske det är bäst om du berättar vilken processor det är du har.

Olika processorer har olika maxtemp. Att sänka fläkthastigheten sänker givetvisljudnivån, men ökar temperaturen på processorn. Detta kan medföra att den throttlar, vilket kommer sänka prestandan avsevärt...

Mitt tips är att du köper en billig eftermarknadskylare. Det är lösningen på både problem A och B

Varsågod: http://www.inet.se/produkt/5322017/c...-hyper-212-evo

Har en AMD phenom II X4 965BE.

Saken är den att jag bytte nätaggregat igår och efter det så blev cpu fläkten garanterat högre. Kanske att jag defaulta moderkortet när jag bytte nätagg. Men har redan varit inne i bios och försökt hitta cpu konfiguering, men jag hittar bara Cool n Quiet som redan är aktiverat.

Moderkortet är m4n68t-m
Citera
2014-09-11, 11:43
Medlem
Screenshots avatar
Hittade HW monitor i bios och aktiverade q-fan samt satte full speed at max temp 61c, så nu är datorn som förut igen

dock ligger graderna fortfarande på 48- 55 grader vid ej spelande.
Citera
2014-09-12, 08:39
Medlem
Boggas avatar
Varför bytte du nätagg? Fundera på att köpa kylaren jag länkade till... kyler 10 gånger bättre och är 10 gånger mer tyst än stockkylaren...
Citera
2014-09-12, 15:55
Medlem
PeterNosters avatar
Finns det ordentlig chassifläkt så att varmluften inte bara cirkulerar inne i lådan?
Citera
2014-09-12, 16:03
Medlem
KekeTGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Varför bytte du nätagg? Fundera på att köpa kylaren jag länkade till... kyler 10 gånger bättre och är 10 gånger mer tyst än stockkylaren...
Instämmer faktiskt. Grymt bra kylning för pengarna, riktigt tyst om du köper en till fläkt och kör dom i 500 rpm. Funkade klockrent på min amd fx processor och min nuvarande i7a som blir lite varm när den ansträngs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in