2014-09-10, 19:43
Bannlyst
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rat...ilen-i-kalmar/

Trodde inte man gjorde sånt, av pressetiska själ. Vad har jag missat?
Citera
2014-09-10, 19:44
Medlem
gato12s avatar
När folk är dömda går man ut med namn, det har man gjort länge.
Citera
2014-09-10, 19:53
Bannlyst
Det brukar väl ändå vara 42åringen, s-politikern etc?
Citera
2014-09-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
När folk är dömda går man ut med namn, det har man gjort länge.
Det är bara i mycket få fall normala medier går ut med namn på misstänkta eller dömda.
Man är särskilt resttiktiva före dom, men även efter dom är det mycket ovanligt.

Det krävs normalt särskilt speciella omständigheter för namnpublicering,
Tex om brottet är grovt, särskilt uppmärksammat eller om den dömde har en särskild ställning i samhället.

Hade jag varit ansvaig utgivare hade jag nog inte publicerat namnet på den dömde. jag hade nog tyckt att skadan för hans anhöriga hade varit större än allmänhetens behov av att veta namnet.
men jag vet inte hur resonemanget gått på DN och vad ansavig utgivare grundat tiss beslut på. Det kanske finns en förklaring.
Citera
2014-09-10, 21:33
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Hade jag varit ansvaig utgivare hade jag nog inte publicerat namnet på den dömde. jag hade nog tyckt att skadan för hans anhöriga hade varit större än allmänhetens behov av att veta namnet.
men jag vet inte hur resonemanget gått på DN och vad ansavig utgivare grundat tiss beslut på. Det kanske finns en förklaring.

Ska man vara lite cynisk och en aning uppgiven så kan man ju se det som så att alla som är intresserade av namnet går in på Flashback och kollar upp det. Å ena sidan kan man ta det som intäkt för att det är skitsamma att publicera, å andra sidan att man borde hålla rent på sin kant och låta de som verkligen känner att de verkligen måste kolla på nätet.
Citera
2014-09-10, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rat...ilen-i-kalmar/

Trodde inte man gjorde sånt, av pressetiska själ. Vad har jag missat?

Det var väl någon imbecill skribent med Trocaderobottnar som trodde det stod SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in