2014-09-10, 17:09
Medlem
madmwazels avatar
IKEA har inga färgkoder tillgängliga till sina möbler, inte ens via kundtjänsten. Jag ska måla om ett par sängbord så att de matchar min sängstomme. Sängstommen är av färgen "svartbrun" från IKEA, någon som känner till vad färgen kan ha för NCS-kod?

Jag har tagit med mig några färgkartor att försöka jämföra med men tycker det är skitsvårt. Det närmsta jag kommit är S 8502-R, men denna kod leder till googleresultat där butiker kallar nyansen "aubergine" osv, så jag börjar misstänka att jag är lite färgblind här...

Kanske har någon vänlig själ redan tagit med sig en svartbrun ikeamöbel till färghandeln och fått detta utrett? Det är endast sängstommen vi har i denna färg så att ta med sig till affären och låta dem kolla det själva är tyvärr uteslutet.
Citera
2014-09-11, 00:36
Medlem
Brutes avatar
Sadolin har ikeas färgkoder.
Sök upp målarbutik som säljer det märket.

Källa:
http://www.byggahus.se/forum/farg-ma...=15#post980980

//Brute
Citera
2014-09-11, 14:34
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Sadolin har ikeas färgkoder.
Sök upp målarbutik som säljer det märket.

Källa:
http://www.byggahus.se/forum/farg-ma...=15#post980980

//Brute
Jag har själv googlat och hittat det du länkar.
Jag var inne på Beijer (som säljer mycket Sadolin) och kollade, samt frågade personalen. Men de hade aldrig hört talas om något som att de skulle ha IKEAS färgkoder. Det är även Sadolins färgkartor jag tagit hem.

Posten via dina länk är ju gammal, dessutom leder länken på det forumet till en standardsida på Sadolins hemsida så just den delen är ju tydligen borttagen (då den egentligen ska leda till en kollektion med färger).
Citera
2015-03-08, 15:07
Medlem
Återupplivar denna gamla tråd eftersom jag står inför samma problem.

För 6 år sedan upphörde Sadolin med att lagerföra ikeas kulörer.
detta stämmer bra med att ovannämnd link är från 2009.

Jag vill måla en byrå från ljus till ikeas svartbrun, har någon en aning om hur man går tillväga
utan att behöva kånka byrån eller delar därav till färgbutiken?
Citera
2015-03-09, 10:21
Medlem
Har fått ett hjärndött svar av ikea i Älmhult på chatten:
"svartbrun har inget NCS kod för det är ett industrifärg..."

som om industrifärger inte hade ncs kod. man blir helt trött.
dom kunde lika gärna svarat 'vi vill inte lämna ut koden'
Citera
2015-03-28, 11:49
Medlem
nonentityno1s avatar
Större ställen som blandar egna kulörer (tror Bahaus gör det) använder en scanner för att få fram kulörmatchning. Lite jobbigt att släpa med sig sängstommen men om du frågar snällt och lämnar pant så kanske du kan få låna hem den över natten. En tanke bara
Citera
2015-03-29, 06:40
Medlem
sebnies avatar
nonentyno1: Utrustningen hör ofta ihop med en dator och proprietär programvara, så inget man kan låna hem.
Däremot kan du säkert hyra hem personalen, så att de åker hem med en laptop, programvara och scanner och scannar på sängen. Men det kommer kosta multim x2.

Ett bättre tips är att gå till fyndhörnan på ikea eller reservdelsdisken och se om du kan köpa någon skitgrej såsom en lådfront eller liknande som har samma svartbruna färg som din säng, dvs tillhör samma serie (tex "MALM").

Den grejen tar du sedan med för scanning. Det är billigast.
Citera
2015-03-29, 07:35
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
nonentyno1: Utrustningen hör ofta ihop med en dator och proprietär programvara, så inget man kan låna hem.
Däremot kan du säkert hyra hem personalen, så att de åker hem med en laptop, programvara och scanner och scannar på sängen. Men det kommer kosta multim x2.

Ett bättre tips är att gå till fyndhörnan på ikea eller reservdelsdisken och se om du kan köpa någon skitgrej såsom en lådfront eller liknande som har samma svartbruna färg som din säng, dvs tillhör samma serie (tex "MALM").

Den grejen tar du sedan med för scanning. Det är billigast.

Bra tips med fyndhörnan Apropå scannnern så finns det handhållna modeller. Att fråga kostar ju inget.
Citera
2015-03-29, 16:16
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonentityno1
Bra tips med fyndhörnan Apropå scannnern så finns det handhållna modeller. Att fråga kostar ju inget.

Nu kan man ju även köpa en ikeaprodukt på öppet köp. Bara att returnera i kundtjänst efter scanningen.

Eller så kollar man beg. marknaden.
Här är det tex gratis med svartbruna lack/malm prylar:
http://www.blocket.se/stockholm/IKEA....htm?ca=11&w=1

//Brute
Citera
2015-04-09, 16:19
Medlem
nonentityno1s avatar
Hur går det för TS?
Citera
2019-11-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Jag har tagit med mig några färgkartor att försöka jämföra med men tycker det är skitsvårt. Det närmsta jag kommit är S 8502-R, men denna kod leder till googleresultat där butiker kallar nyansen "aubergine" osv, så jag börjar misstänka att jag är lite färgblind här...

Jag har en Colourpin som mäter NCS färger, och beroende på var (jag har svartbruna Billybokhyllor) man mäter på hyllplanen får jag också fram antingen S 8502-R eller S 9000-N. Jag kommer gå på den senare då den drar mer åt mörkgrått än mot brunt, vilket passar mina syften. Så du var nog inte så fel ute ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in