2014-09-10, 10:50
Medlem
koh-i-noors avatar
Jag har varit med om ett olycksfall. Det är anmält både till AFA och till mitt egna försäkringsbolag. Vad gäller med ersättningar? Ska jag begära ersättning för läkarvård mm från båda bolagen eller ett?
Citera
2014-09-10, 11:51
Medlem
Beroende på skadan så kommer du få en % sats av ditt maxbelopp på olyckfallsförsäkringen. Eftersom man inte kan värdesätta en människas liv så är olycksfallsförsäkring den enda försäkring man kan få ut ersättning för från flera försäkringar.
Citera
2014-09-12, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koh-i-noor
Jag har varit med om ett olycksfall. Det är anmält både till AFA och till mitt egna försäkringsbolag. Vad gäller med ersättningar? Ska jag begära ersättning för läkarvård mm från båda bolagen eller ett?

Vad har du för försäkringar? Vad står det i villkoren?
Citera
2014-09-12, 19:30
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Kostnadsersättning kan du endast få från en försäkring. Du kan alltså inte få betalt för samma läkarräkning eller rehabilitering två gånger.

Däremot kan du få ersättning för invaliditet och liknande hur många gånger som helst.

Det låter som att du har en försäkring kopplad till ditt arbete och en för din fritid. Då ska du anmäla till det bolag som har försäkrat dig för olycksfall där olycksfallet inträffade. I dessa fall kan du inte få ersättning från två håll då försäkringen är knuten till platsen/tiden då olycksfallet inträffade. Hade du haft två privata olycksfallsförsäkringar för din fritid och du ramlade i skidbacken hade du kunnat få ersättning från båda försäkringarna.

Resa till och från jobb räknas normalt sett som arbetstid och inte fritid i det här avseendet.
Citera
2014-09-12, 20:03
Medlem
koh-i-noors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Kostnadsersättning kan du endast få från en försäkring. Du kan alltså inte få betalt för samma läkarräkning eller rehabilitering två gånger.

Däremot kan du få ersättning för invaliditet och liknande hur många gånger som helst.

Det låter som att du har en försäkring kopplad till ditt arbete och en för din fritid. Då ska du anmäla till det bolag som har försäkrat dig för olycksfall där olycksfallet inträffade. I dessa fall kan du inte få ersättning från två håll då försäkringen är knuten till platsen/tiden då olycksfallet inträffade. Hade du haft två privata olycksfallsförsäkringar för din fritid och du ramlade i skidbacken hade du kunnat få ersättning från båda försäkringarna.

Resa till och från jobb räknas normalt sett som arbetstid och inte fritid i det här avseendet.

Du har helt rätt. Jag vet inte hur jag tänkte. Trodde att jag skulle begära ersättning från både arbetsförsäkringen och min egen. Det får bli arbetsförsäkringen eftersom det hände där. Tack för klargörande svar!
Citera
2014-09-12, 20:05
Medlem
koh-i-noors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vad har du för försäkringar? Vad står det i villkoren?

Det var lite skillnader i vad som kunde ersättas och det gjorde mig förvirrad. Men eftersom olycksfallet inträffade på arbetet får den försäkringen ersätta kostnader mm.
Citera
2014-09-12, 20:15
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Du har helt rätt. Jag vet inte hur jag tänkte. Trodde att jag skulle begära ersättning från både arbetsförsäkringen och min egen. Det får bli arbetsförsäkringen eftersom det hände där. Tack för klargörande svar!

Inga problem, det var så lite.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in