2014-09-09, 11:43
Medlem
OukMougars avatar
Den gamla "stereon" som mest används till p1-lyssnande ger nu enbart ett entonigt rundgångsaktigt pip/brummande ifrån sig genom högtalarna. Däremot så verkar den fungera som den ska om jag stoppar i hörlurar. Har dragit ut och satt i alla sladdar i olika kombinationer samt flyttat runt på olika grejer men utan resultat, nån som har någon gissning vad det kan bero på?
Senast redigerad av OukMougar 2014-09-09 kl. 11:53.
Citera
2014-09-09, 11:55
Medlem
Louises avatar
Är det verkligen rundgång (dvs att signalen ut från högtalarna på något sätt kommer in i dem igen) det handlar om? Prova att flytta runt på högtalarna, ställ dig framför dem, etc, för att ändra på de akustiska förhållandena i rummet. Om signalen påverkas av de här åtgärderna är det rundgång. Om inte, är det något annat.
Citera
2014-09-09, 12:00
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Är det verkligen rundgång (dvs att signalen ut från högtalarna på något sätt kommer in i dem igen) det handlar om? Prova att flytta runt på högtalarna, ställ dig framför dem, etc, för att ändra på de akustiska förhållandena i rummet. Om signalen påverkas av de här åtgärderna är det rundgång. Om inte, är det något annat.

Alltså det låter som rundgång men jag är inte alls säker. Jag testade att flytta runt högtalarna, mig själv samt andra saker i närheten utan att det gjorde någon större skillnad (volymen i ljudet påverkas en aning) så det kan mycket väl vara något annat, nånting som ligger emot någonstans?
Citera
2014-09-09, 12:02
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Alltså det låter som rundgång men jag är inte alls säker. Jag testade att flytta runt högtalarna, mig själv samt andra saker i närheten utan att det gjorde någon större skillnad (volymen i ljudet påverkas en aning) så det kan mycket väl vara något annat, nånting som ligger emot någonstans?
Är det ett brummande ljud eller mer som ett pip eller en vissling?
Citera
2014-09-09, 12:23
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Är det ett brummande ljud eller mer som ett pip eller en vissling?

Nånstans mittemellan kanske, den är en rätt konstant men lite distad ton nånstans i mellanregistret. Nu började faktiskt radion höras igen i bakgrunden, men tonen/rundgången är klart högre och byter inte volym om jag ändrar volymen på stereon.
Citera
2014-09-09, 12:32
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Nånstans mittemellan kanske, den är en rätt konstant men lite distad ton nånstans i mellanregistret. Nu började faktiskt radion höras igen i bakgrunden, men tonen/rundgången är klart högre och byter inte volym om jag ändrar volymen på stereon.
Kan du avskilja högtalarna från resten av anläggningen och ansluta ett par andra högtalare? Alt ansluta högtalarna till en annan anläggning?
Citera
2014-09-10, 06:34
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Kan du avskilja högtalarna från resten av anläggningen och ansluta ett par andra högtalare? Alt ansluta högtalarna till en annan anläggning?

Nope, enda högtalarna/stereon som finns häromkring för tillfället. Fast det är lugnt, det kanske var dags för den att pensionera sig, får köpa en köksradio istället. Tack som fan för att du försökte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in