• 1
  • 2
2014-09-09, 02:40
Medlem
Det är så här att jag går i gymnasiet 3 året , och har fått 4 -5 F på ett par ämnen på grund av Depression i årskurs 2.
Min rektor säger att jag måste gå om 2an men jag har varit i kontakt med skolverket och dem säger att det inte finns någon lag som säger att jag är tvungen att gå om , utan att jag får ta studenten med hur många F jag vill, får alltså ta min gymnasiekompetens oavsett hur många F jag än får.
Detta sa jag då till min rektor som svarade med att det är han som bestämmer om jag får börja 3an eller inte , samtidigt så finns det flertal elever som har fått över 16 F som inte varit tvungna att gå om och vissa har även tagit studenten trots detta. Det känns mer som att dem försöker få in mig 2an på grund av att dem inte orkar slösa resurser på mig som t.ex. extra studietid eller hjälp , och jag som elev har rätt till detta men samtidigt tycker att det är mitt liv , jag ska själv kunna få välja om jag vill gå om eller inte så det hela låter konstigt när skolverket säger det ena och rektorn det andra.

Jag kontaktade skolverket en gång till efter att rektorn med ett leende sa att det är han som bestämmer , så sa dem att jag skulle vända mig i första hand till rektorn eller skolstyrelsen och om jag inte var nöjd med svaret skulle jag kontakta skolinspektionen , vilket jag tänker göra..
Min fråga är vad kommer skolinspektionen att göra? Kan jag på något sätt övertala min rektor utan att kontakta skolinspektionen?
Citera
2014-09-09, 02:43
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Jag tog studenten med 3-4 D och resten F

Ja jag är korkad, lat, och autistisk.
Citera
2014-09-09, 02:52
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyngstP
Det känns mer som att dem försöker få in mig 2an på grund av att dem inte orkar slösa resurser på mig som t.ex. extra studietid eller hjälp , och jag som elev har rätt till detta men samtidigt tycker att det är mitt liv , jag ska själv kunna få välja om jag vill gå om eller inte så det hela låter konstigt när skolverket säger det ena och rektorn det andra.
Vore inte ett bra sätt att spara resurser att bara skita i dig och din skolgång?

Om anledningen till dina F är att du har haft en depression så tycker jag personligen att det låter som en strålande idé att försöka igen.

Annars så kan du väl säga till rektorn att du kommer kontakta skolinspektionen om han inte låter dig börja trean. Så visar du den jäveln! Krossa systemet! Klart du vet bäst när du är 18 bast!
Citera
2014-09-09, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romang67
Vore inte ett bra sätt att spara resurser att bara skita i dig och din skolgång?

Om anledningen till dina F är att du har haft en depression så tycker jag personligen att det låter som en strålande idé att försöka igen.

Annars så kan du väl säga till rektorn att du kommer kontakta skolinspektionen om han inte låter dig börja trean. Så visar du den jäveln! Krossa systemet! Klart du vet bäst när du är 18 bast!

Säger inte att jag vet bäst men vill göra mina egna val , vill jag ta studenten med alla f e de upp till mig och mitt problem
btw uppskattat om du gav mig ett seriöst svar istället för att leka runder.
Citera
2014-09-09, 03:06
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyngstP
Säger inte att jag vet bäst men vill göra mina egna val , vill jag ta studenten med alla f e de upp till mig och mitt problem
btw uppskattat om du gav mig ett seriöst svar istället för att leka runder.
Jag gav dig ett seriöst svar. Jag sa både vad jag tyckte att du skulle göra (lyssna på personen som vet mycket mer än du, och som dessutom inte har någon som helst anledning att vilja sumpa för dig), och vad du kan göra om du verkligen tror att det du gör är rätt.

Säg till rektorn att du kommer kontakta skolinspektionen om han inte låter dig börja trean. Om han inte är 100% säker på att han har rätt i sak så kommer han backa när du säger det.
Citera
2014-09-09, 03:08
Medlem
Kaixs avatar
Det är ditt eget val att börja om tvåan igen. Ifall du känner att du inte orkar med det så okej, gör det inte. Men du ska veta att man inte får något jobb idag utan gymnasiekompetens, förfan.. du får knappt jobb med gymnasiekompetens. Mitt tips till dig är att du tar dig i kragen sista året nu, fixar allting och tar studenten med ett leende på läpparna. Veckan efter studenten så tar du kontakt med ditt lokala komvux och läser upp de F du har. Om du besitter en någorlunda intellektuell förmåga så bör du fixa detta på en termin.

Eller så hoppar du av nu och satsar helhjärtat på en karriär inom lokalvården
Citera
2014-09-09, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Det är ditt eget val att börja om tvåan igen. Ifall du känner att du inte orkar med det så okej, gör det inte. Men du ska veta att man inte får något jobb idag utan gymnasiekompetens, förfan.. du får knappt jobb med gymnasiekompetens. Mitt tips till dig är att du tar dig i kragen sista året nu, fixar allting och tar studenten med ett leende på läpparna. Veckan efter studenten så tar du kontakt med ditt lokala komvux och läser upp de F du har. Om du besitter en någorlunda intellektuell förmåga så bör du fixa detta på en termin.

Eller så hoppar du av nu och satsar helhjärtat på en karriär inom lokalvården

Lite så tänkte jag eller fixa dem samtidigt som jag går i trean , men hur ska jag göra nu rektorn säger nej att han bestämmer låter mer som maktmissbruk
Citera
2014-09-09, 03:13
Medlem
Citat:
Jag gav dig ett seriöst svar. Jag sa både vad jag tyckte att du skulle göra (lyssna på personen som vet mycket mer än du, och som dessutom inte har någon som helst anledning att vilja sumpa för dig), och vad du kan göra om du verkligen tror att det du gör är rätt.

Säg till rektorn att du kommer kontakta skolinspektionen om han inte låter dig börja trean. Om han inte är 100% säker på att han har rätt i sak så kommer han backa när du säger det.

Sorry. Danke schön
Citera
2014-09-09, 03:21
Medlem
Citat:
t.

borde han inte blivit det när jag sa att jag kontaktat skolverket?
Citera
2014-09-09, 03:24
Medlem
devilzeuss avatar
Allvarligt talat låter gå om tvåan som ett sjukt bra alternativ ... Istället för att behöva hålla på och gneta på komvux och hamna i en annan kvot med gymnasiebetygen sen. Om du ändå skiter i betygen helt kan du lika gärna hoppa av nu direkt och söka jobb, annars skulle jag definitivt rekommendera dig till att läsa om tvåan.
Citera
2014-09-09, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilzeus
Allvarligt talat låter gå om tvåan som ett sjukt bra alternativ ... Istället för att behöva hålla på och gneta på komvux och hamna i en annan kvot med gymnasiebetygen sen. Om du ändå skiter i betygen helt kan du lika gärna hoppa av nu direkt och söka jobb, annars skulle jag definitivt rekommendera dig till att läsa om tvåan.

jag tänker inte skita i skolan , har 5 f som jag tänker ta igen men inte fan ska jag om bara för det , jag tror att jag är kapabel till att fixa det under tiden som jag går i årskurs 3.

Uppskattar om du kunde hålla dig till frågeställningen istället.
Citera
2014-09-09, 03:31
Medlem
Ingen kan tvinga dig att gå om, men frågan är hur många kurser du kommer att få läsa i trean... Det kanske inte blir så mycket plugg för dig, då många fortsättningskurser kräver att grundkurserna är godkända för att du ska få börja läsa dem.

Om jag var du så hade jag tagit chansen och gått om, istället för att behöva fortsätta på Komvux efter studenten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in