2014-09-08, 11:37
Medlem
Hej,

Jag och sambon köpte nyligen en lgh för 3.650 MSEK och vi lägger tot 0.8 MSEK kontant vilket ger oss ett totalt lånebelopp på 2.850 SEK. Vi har inget sparande hos någon storbank utan det går via nätbankerna.

Vad kan man förvänta sig för räntenivåer (realistiskt nu, tack) hos storbankerna för ett lån i den här digniteten? Handlar om rörlig ränta. Vi är beredda att flytta lönekonto och eventuella försäkringar till en & samma bank, men tänker inte starta något sparande på densamma.

Vill alltså gärna ha någon måttstock på vad för rabatt man rimligtvis borde kunna förhandla sig till för att inte känna sig helt blåst av banken. Tack på förhand.
Citera
2014-09-08, 11:46
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Jag tror inte ditt förhandlingsläge är så värst stort om du inte in lägger in en fin slant på något sparkonto, börjar pensionsspara och lyfter över allt till den nya banken inklusive kreditkort, barnens sparkonton och sambons.

Jag tror du kan kika på bankernas rörliga (3-månaders) ränta (finns på nätet att hitta) och därigenom bilda dig en uppfattning om vilken ränta du kommer att få. Kan du sedan förhandla ner den någon tiondel så ok men så värst mycket mer tror jag inte är rimligt.
Citera
2014-09-08, 11:52
Medlem
Det skiljer extremt mycket från säljare (ja, kundrådgivaren är en säljare) till säljare. Får du inte minst 30 punkter rabatt i dagsläget ska du gå till nästa bank. Vill ingen ge dig mer än så går du till någon av de som har bra förutbestämda rabatter, såsom Länsförsäkringar eller Skandiabanken.
Citera
2014-09-08, 19:57
Medlem
Du skall betala Max 1,93% för ett rörligt! Det kan du få på SEB om du är med i facket!
Sen är det bara att gå runt till resterande banker och visa det och fråga vad dom kan erbjuda dig!
Citera
2014-09-08, 20:01
Medlem
kurt-sunes avatar
50 punkter bör du kunna få, om du samlar bankkonton och försäkringar hos samma bank.
Citera
2014-09-08, 23:32
Medlem
Makrillens avatar
Du måste vara stenhård när du förhandlar med bankerna och ha kött på benen på vilka räntor som gäller.
Spela ut bankerna mot varandra, ta hjälp av tjänster på nätet såsom http://www.svd.se/naringsliv/sag-din-ranta/

Själv har jag bytt bank två gånger när jag försökt pressa räntan, hoten räckte alltså inte utan jag fick byta bank.

Folk i detta land är riktig dumma i huvudet som betalar för höga boräntor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in