2014-09-07, 14:32
Medlem
Detta är det officiella fantasy-spelet för årets upplaga av Champions League i fotboll. Det är gratis och om man är duktig eller har flyt kan man vinna fina priser.

Man har en budget och spelarna kostar olika mycket. Det gäller att plocka ut 15 spelare som man tror kommer inbringa mycket poäng. Observera att man har 4 spelare(målvakt + 3) på bänken och att en omgång i CL spelas på tisdag och onsdag. Därför bör bänken så gott det går innehålla spelare som spelar på onsdag. Efter tisdagsmatcherna kan man sen göra "substitutes"(byten). Då byter man fördelaktligen ut spelare som inte gjort bra ifrån sig på tisdagen och stoppar in spelare som ska spela på onsdagen. Enbart spelare som ingår i slutliga startelvan bidrar med poäng. Man ska även välja en lagkapten, denne får dubbla poäng. Lagkapten kan också bytas mellan tisdag och onsdag.

Spelare får poäng för bl.a. mål, assist, brytningar, hålla nollan(ej anfallare) och räddningar(bara målvakter). Minuspoäng utdelas för gula och röda kort samt om man orsakar straff m.m.
Mellan varje spelomgång kan man göra "transfers". En (1) gratis transfer får man göra. Om man gör flera så dras poäng av. Dock kan man utnyttja sitt "wildcard" vilket innebär att man får göra maximalt med transfers mellan två spelomgångar utan att några poäng dras. Wildcard kan utnyttjas endast en gång under hela säsongen.

Exakta regler finns här: http://en.uclfantasy.uefa.com/CleverTV/en/uefa/uefa/15813/clienthowtoplay.do

Länk för registrering:
http://en.uclfantasy.uefa.com/UEFA/15813/userhome.do

Priser:
http://en.uclfantasy.uefa.com/CleverTV/en/uefa/uefa/15813/clientprizes.do

Tanken med tråden är väl främst att man ska dela med sig av sina laguttagningar samt ge tips på spelare som man tycker är ett måste eller är riktiga fynd.
Sen om någon orkar fixa en FB-liga som man kan joina så be my guest.
2014-09-09, 09:52
Medlem
Boggas avatar
Blev förvånad att ingen skapat en liga... kört detta "spel" och Fantasy Premier League i många år nu.

Skapade en liga "Flashback FCL" med koden 1583151-588159, så det är bara att joina
2014-09-09, 11:40
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Blev förvånad att ingen skapat en liga... kört detta "spel" och Fantasy Premier League i många år nu.

Skapade en liga "Flashback FCL" med koden 1583151-588159, så det är bara att joina

Jag ska försöka hinna gå igenom det som krävs för att delta. Gillar tävlingslekar av den typen.
2014-09-09, 19:10
Medlem
Mitt lag just nu: http://postimg.org/image/4oxzc5n5z/

Något jag lärt mig från tidigare upplagor av detta spel är att det är värt att satsa stenhårt på anfallet = Ronaldo+Messi+X. För när dem sätter sina hattricks osv så måste du vara där och samla poängen för mer än hälften av alla andra fantasyspelare kommer göra det.

Mittfält gäller det att hitta billiga lösningar för 5.0-6.0 eftersom dem dyrare alternativen generellt inte får mycket mer poäng. Med undantag för typ Bale 12.5, Reus 10.5, Sterling(?)8.5, Fabregas(?)8.5, James(?)10.0, Hazard(?)10.0, Ramsey(?)9.0. Dem med frågetecken är jag osäker på, men Bale o Reus är garanti för minst 1mål/assist per match i snitt.

Är jevligt sugen på att ha med Diego Costa 12.0 men vill inte peta någon av R7,M10,Z10. Tror mycket på Chelsea i gruppen över huvud taget. Luis är ju det prisvärdaste alternativet i backlinjen (i Chelsea), vet dock inte om han kommer få starta. Fabregas har börjat bra i ligan och det finns potential att bidra med mycket mer poäng än tidigare år.

Någon som har koll på Wigor Alan Do Nascimento 3.0 i Anderlecht? Billigast i spelet och mest valda mittfältaren. Kommer han ens få spela?

Jackson Martinez 9.5 i Porto verkar ju va ganska het också med 4 mål på 3 senaste. Dock så har jag inte någon koll hur bra Porto är i förhållande till sin grupp (Athletic, Shakhtar, BATE).

Någon som har något tips på spelare? Gärna någon billig kanske mer okänd som ni "vet" kommer samla bra med poäng.
2014-09-11, 08:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga

Jag har gått med, som FantacalcioSvedese. Bara tre deltagare än så länge, vi får promota tävlingsleken lite under kommande dagar i olika trådar genom att länka till den här tråden. Minst tjugo deltagare borde det kunna bli. Helst fler.
2014-09-11, 11:41
Medlem
Ferry31s avatar
Jag är gärna på, men avvaktar lite med att regga mig.
2014-09-12, 13:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Fantasyfoot ordnar sedan flera år också ett Fantasy-CL-spel. Det är första säsongen jag är med, och jag deltar även i deras fantasyspel för italienska, spanska, tyska, engelska och franska ligan. De har ett bra koncept, och det går ju utmärkt att köra Fantasyfoot samtidigt som UEFA:s spel: deltagaren väljer en trupp (krediterna brukar räcka till omkring 22 spelare) och sedan i varje spelomgång en elva. Spelarpriserna är s.a.s. individualiserade, en eftertraktad spelare kan kosta låt säga 8,87 eller 9,24 krediter. Elvan till första CL-omgången i mitt spel där ser i dagsläget ut så här:

Iraizoz, Athletic Bilbao
Moreno, Liverpool - Ramos, Real Madrid - Alba, Barcelona
Gabi, Atlético Madrid - Verratti, PSG - Iturraspe, Athletic Bilbao
Bale, Real Madrid - Robben, Bayern München
Messi, Barcelona - Lewandowski, Bayern München

Jag avstod i denna elva från Juventusspelare, därför att de möter MFF. Jag tror förstås Juve vinner, men jag ville ändå inte aktivera de spelare från den klubben som ingår i truppen.
2014-09-12, 15:34
Medlem
Ezzelino, kan du länka? Jag hittade bara en fransk sida...
2014-09-12, 16:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopKilla
Ezzelino, kan du länka? Jag hittade bara en fransk sida...

Jepp, den är franskspråkig, men den är lättnavigerad. Man reggar sig, för muspekaren över "Fantasy Football" på menyn, går utan att klicka ner till "Ligue des Champions" och får då direkt till höger upp några olika alternativ. Klicka på "Mon effectif". Det är där man ska välja sin trupp. Ibland loggas man ut när en sådan manöver görs, men då är det bara att klicka på "Connexion" i två steg för att logga in igen. När man ska välja spelarna har man till vänster spelarmarknaden, "Marché des transferts". Spelarna delas in i sex kategorier: målvakter, ytterbackar, mittbackar, defensiva mittfältare, offensiva mittfältare och forwards. Man kan också välja att se samtliga spelare i ett lag (eller för den delen i hela CL-slutspelet) och få dem ordnade efter position i laget, samt sjunkande eller stigande prislapp.

Varje spelare har ett ansiktsfoto, och längst ner till vänster på varje spelares ruta finns en lite svart "knapp" med ett i på - vänsterklicka där för att se spelarens tidigare statistik och Fantasyfootpoäng i CL. Statistiken kan man även få genom att ta upp en ny flik av Fantasyfoot (lättare att hantera på det viset), gå till "Foot européen" på menyn utan att klicka, glida ner till "Ligue des champions" och klicka. Då kan man se statistiken för spelare fem år tillbaka (intressantast är då kanske den jämförande statistiken för olika kategorier av spelare, målvakter, ytterbackar, osv.)

Budgeten för truppen är 170 krediter. Två målvakter, fyra ytterbackar, tre eller fyra mittbackar, fyra eller fem defensiva mittfältare, fyra eller fem offensiva mittfältare, tre eller fyra forwards är vad jag har tagit. Man värvar spelarna genom att vänsterklicka på deras ruta och dra den till höger på skärmen. När man släpper spelaren kommer längst upp på skärmen helt enkelt frågan "Acheter Zlatan Ibrahimovic?" eller vilken spelare det nu rör sig om, alltså "Vill du köpa Z.I.?" Klicka OK och spelaren finns med i truppen. Omvänt är det enkelt att pussla med truppen: dra en spelare du inte vill ha i truppen från höger till vänster på skärmen och OK:a när frågan kommer om du vill sälja spelaren ("Vendre Zlatan Ibrahimovic?") Deadline för att sammanställa truppen är första speldagen, 16:e september. Det är den trupp man har under gruppspelet.

För att ställa upp sin startelva i varje omgång upprepar man processen jag beskrev först i detta inlägg, men klicka på "Mes compos" i st f "Mon effectif". På startelvesidan väljer man taktisk formation (4-4-2, 3-4-3 osv.) Då dyker tomma rutor upp på den fotbollsplan som avbildas. Till vänster har man sin trupp, dold under de sex kategorierna. Klicka på exempelvis "Mdef" för att få fram de defensiva mittfältarna. Dra spelaren till dess position på planen och släpp den där. Man får inte ha mer än två spelare från samma lag i en startelva. (Något att tänka på även när man tar ut truppen: om någon älskar låt säga Barca och tar ut åtta spelare därifrån får sex alltså inte spela matchen i fantasyspelet. Och man får en brist på alternativ.) När samtliga elva spelare är uttagna väljer man även tre reserver, som placeras nere till vänster ("Remplacants"). Därefter väljer man (funktionen finns strax under fotbollsplanen som avbildas) lagets kapten, som får dubbla poäng, och klickar på "Valider". En frågeruta dyker upp högst upp på skärmen, "Ska detta lag registreras?", tryck OK och du är med i spelet för den spelomgången. Det låter säkert mer komplicerat än det är (jag har försökt beskriva de olika stegen så tydligt som möjligt), men detta är ett mycket funktionellt och lätthanterligt spel med ett intressant upplägg när man väl kommer in i det. Gratis, krångelfritt och med snabba uppdateringar.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-09-12 kl. 16:17.
2014-09-12, 18:58
Medlem
Wow okej tack för den långa utläggningen ska kika spelet lite senare. Har du någon liga man kan joina där eller?
2014-09-12, 19:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopKilla
Wow okej tack för den långa utläggningen ska kika spelet lite senare. Har du någon liga man kan joina där eller?

Nej, jag kör för skojs skull, upptäckte spelet av en slump för några veckor sen och gillade dess upplägg - man ser i alla fall hur man ligger till gentemot de andra deltagarna (något tusental i respektive liga).
2014-09-12, 23:16
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Gjorde nyss ett lag trots att jag i princip aldrig tittar på fotboll. Försökte använda skallen och dra nytta av det lilla jag faktiskt vet och får höra när man hör vänner snacka. Exempelvis att Chelsea är duktiga defensivt och därför använder jag mig friskt av deras backlinje. Dessutom försökte jag göra en bred trupp som kommer kamma hem poäng jämnt, och inte någon spetselva, med ett par-tre stycken storstjärnor som ibland ger enstaka poäng men ibland gör stormatcher, och sen fylla ut resten med bara sopor som är de enda man kan ha råd med. Har 0£ kvar. Återstår att se om det är en bra taktik.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in